Motorsåg och handhållet

fikk ny sag i dag.

61 inlägg 18613 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

fikk ny sag i dag.

cateid  
#364238 Hei.
Eg fikk ny sag i dag/går. Som nevnt tidligere er eg newbie å fæl til å spørre å mase..
Eg skulle i utgangspunktet ha en 560 xpg Mn pga tomt lager ble det en 562xp.. (kjøpt på nett, fikk avslag i pris)
Den kom levert med 18" sverd og 2stk H46 kjede (tilsvarer 72LP tror eg) 3/8, chisel, 1,3mm bredde.
Utenpå eska til kjeden var det store advarsler om at dette var en "proff" kjede som kan resultere i voldsome kickbacks.
Er dette vanlig overdrivelse eller er dette en ekstrem kjede og at eg kansje burde begynne med en annen kjede?

Mvh Cato



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

traktorz  
#364243 Intressant att olika marknader kan skilja sig åt, inte av tekniska orsaker, utan mer av historiska. T ex föredrar vi i Norden Kedjan H42 3/8" 1,5 mm (73LP). Vidare menar många att ett bredare svärdsspår (1.5 mm) lättare transporterar kedjeolja till topptrissan. Men trots att drivlänksbredden är större, 1.6 mm med 36RS kedjan på vår såg, så har trots det topptrissan skurit på ett flertal 18" svärd.

Gissar att varningstext på kedjeförpackningarna mest är beroende på regionala (amerikanska) krav. I Sverige har vi ju infört krav på motorsågskörkort.

Som professionell användare vill man ju att kedjan är både effektiv och vass, vissa tar ner ryttarna något med vinkelslip, med livsfarlig kastrisk som följd.

H46/72LP är förmodligen vanligast på den sågen i Nordamerika, medan H42/73LP här hemma. Endast drivbänkens bredd skiljer, skärtänderna är lika.

P.S. Lite trist kanske att du fick ge avkall på handtagsvärmen, XP vs XPG.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364255 graturlera med ny sag, du får avgi rapport når du har brukt ho litt, h 46 kjede har eg aldri hørt om før no.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364259 18 tum är en hemsk svärdslängd. Som man kan ta fram vid extremgrov fällning men aldrig annars. Gå till din lokala handlare och köp ett 15" och lämpliga kedjor.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Ferguson system  
#364260 Gratulerer med ny sag! Hvis du noen gang skal bytte sverd, så husk på at 562 har det store sverdfestet til HVA. 560 Har det lille festet.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364269 Du har köpt en riktig dräparsåg för att ge sig på sådant som är för grovt för avverkningsmaskinerna. Men någon allroundsåg är det inte. Du behöver en såg till!

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364273 Kjeme nå litt an på kor grovt han skal hogga da, men veit om noken som kjøre med 560, 562 er vel litt tyngre. Selv liker eg så kort sverd som mulig så ville vel ha bytta til 15 toms, og kanskje set etter ei 50 kubikk, men kan nå prøva med den han har fyrst iverfall.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364278 Allt över 50cc har man förstås till det lite grövre sortimentet med grovgrenig krona / grenar. 560 / 62 är förhållandevis lätt och smidig men alltför tung som allroundsåg.. :o

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364284
cateid skrev: .....
Er dette vanlig overdrivelse eller er dette en ekstrem kjede og at eg kansje burde begynne med en annen kjede?

Mvh Cato


Det er en "vanlig overdrivelse" - ikke noe ekstremt med det kjedet, men det er jo ikke et spesialkjede for lavest mulig kickback potensial ("grønt" kjede). Noe kickback beskyttelse er allikevel tilstede, det er ikke en gammeldags "værsting".

Det viktigste sikkerhetsutstyret er uansett inne i hodet ditt - pass på hvor sverdtuppen er!

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364286 Dessvärre är ju att man är hänvisad att använda helmejselkedja trots att halvmejsel finns i Oregons sortiment.. :oops:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364325 Finne det Ikkje halvveis på ebay? Tenker da på 3\8

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364326 Skal Vera halvmeisel

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#364355 Takk for svar folkens.
Har vert ute å testet litt. Rå til felling! Litt langt sverd til å kviste med..
Brummar på 2 drag :)

Så hva må eg bytte på min sag for og sette på feks 15" sverd med 325 halvmeisel kjede 1,5mm sporbredde?

   TS
Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Ferguson system  
#364363 Du må bytte ringdrev fra 3/8 til .325. samt nytt sverd og kjede.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#364365 Eller 15" halvmeisel 1.5mm 3/8 om det er enklere

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).