Inomgårdsmaskiner

Snöblad till frontlastaren

40 inlägg 44780 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364227 Funderar på ett nytt snöblad till traktorn, idag har jag ett bakblad som funkar ok, nackdelen är att jag måste ställa av skogskärran när jag vill skotta.

Funderar därför på ett blad till frontlastaren, då den oftast sitter kvar på traktorn.
Såg en annons på blocket:
http://www.blocket.se/varmland/Snoblad_ ... 115820.htm

Priset verkar ju ok, men frågan är om det är något att ha, om det funkar bra att ha det i frontlastaren, tänkte att man får montera på ett sånt där sidostöd eller vad det heter som skall hålla frontlastaren rätt i sidled så det inte frestar den för mycket.
Finns det andra blad som är bättre? i ungefär samma prisklass??

Vad skottar jag då?
Gårdsplanen, här funkar det egentligen bra så som jag har det idag, då jag använder snöskopa till frontlastaren, men sen har jag en skogsväg som kan vara bra att hålla öppen, samt att jag kanske kan avlasta han som kör "byavägen" när han inte hinner med vad han skall...



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

rikard_e  
#364229 Kan verkligen rekomendera att du inte sätter snöbladet i lastaren. Vet att det finns folk som kör med det och det går bra, men jag har sett hur många skeva lastare som helst som kört med snöblad.
Har själv kört med det, gör det inte igen.

Men det finns dom som kör med det.

Då är det nog bättre att du skaffar ett fronblad med "halvbom" då du har fästöglan i mitten under traktorn, dock kan ju detta vara ett hinder för dig när du kör i skogen, beroende på hur det hamnar.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

tallen100  
#364233 Håller helt med! Frestar på lastaren otroligt mycket.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Simon.M  
#364237 Köp en ATV och ploga med gör jag då jag inte heller orka koppla av o på huggarvagnen. [emoji6][emoji6]

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Jeliasson  
#364241 Har ett liknande till traktorn och jag kan säga att det frestar mer än man tror i lastarn om man kör med det. Köpte en adapter och satte i 3pkt lyften fram och det blev oslagbart. Så det kan jag rekommendera men då behöver man ju garn sån med.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Skogstomte  
#364245 Bladet ser inte så tokigt ut men ganska lågt och väger väldigt lite. Som du själv är inne på ska du nog ha lastarmsstöd.

Finns en hel del matnyttigt redan i denna tråden: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=6077&start=15

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

loppan  
#364251 Det är inte ett sidostöd utan man sänker ner lastare mot det så det får stöd både neråt och åt sidan.
Om man kör sakta och försiktigt samt har stenutlösning på bladet så går det nog men om du tänker köra i 30-40 km timmen
så är lastaren snart skrot.

Se denna tråd.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=149869

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

bgl  
#364257 Jag kan bara stödja alla andra "pessimister"!
Förr med små lätta 2hjulsdriva traktorer med blanka framdäck fanns det en chans att försöka ha plog i lastaren. Tog det emot kastades hela traktorn i sidled, var det mycket snö stannade det av sig självt!
Med 4-hjulsdriven tyngre traktor blir risken alltför stor jämfört med vinsten.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

T Landström  
#364258 Blir det någon skillnad med en spetsplog?

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364264 Spetsplog är inget skoj att köra med, det blir så smalt och man får gnida som en tok
i vägskäl osv. Den är dock trevlig när man öppnar skogsvägar.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Ferguson system  
#364275 Om du skal brøyte snø med frontlaster så anbefaler jeg at du holder deg til ei snøskuffe, rett rett skjær eller skyveramme.

Kunne dette ha vært noe? http://www.igland-as.com/47/L%C3%B8ft/F ... C3%A6rblad

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364407
Ferguson system skrev:Om du skal brøyte snø med frontlaster så anbefaler jeg at du holder deg til ei snøskuffe, rett rett skjær eller skyveramme.

Kunne dette ha vært noe? http://www.igland-as.com/47/L%C3%B8ft/F ... C3%A6rblad

Den såg skoj ut.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Rasken  
#364417 Måste hålla med alla andra pessimister. Snöplog i lastare är ingen bra ide. Dels frestar det på lastaren och så kommer plogen för långt från traktorn föra att den skall följa marken bra.

Men försök att fixa ett frontfäste med en adapter som du kan koppla plogen i, eller en kort bom om det är enklare, beror ju på fästena på traktorn. Du behöver ju inte ha några lyft cylindrar, har ju lastaren som du kan lyft med. Häng en kedja från lastaren ner till plogen.

Skall försöka fixa en bild hur jag har gjort i morgon när det är ljust.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Fredrik N  
#364432 Jag stod inför samma frågeställningar som du gör.
Jag köpte ett Samiblad att ha i frontlastaren. Svetsade till ett avlastningsfäste.
Jag har bara kört några vändor den här vinter och jag har ungefär lika mycket körning som du.
Förstår riskerna, men tar det vackert.
Det är skönt att inte behöva sitta och vrida sig när man kör baklänges

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364536
Slurfi skrev:Spetsplog är inget skoj att köra med, det blir så smalt och man får gnida som en tok
i vägskäl osv. Den är dock trevlig när man öppnar skogsvägar.

Spetsplog i kombination med sidoplogblad då? Fast vikplog är nog då att föredra.
@axwell hur har det gått med planeran på en sidoplog?

Bild


Men vore väl vättigast att finna någon lösning så du kan fästa plogen i fronten, men om du kunde göra om hur du kopplar på huggarvagnen så öppnar sig marknaden för en rad andra lösningar. Att ha en tryckbom under traktorn när bladet sitter på är väl vad som rekommenderas av de som kör mycket? Då blir det enklare att komplettera med sidoblad eller halkbäkämpare/sandspridare. Samt att det måste bli smidigare att skotta. Tyvärr är ju allt en pengafråga..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar