Skotare

Hemek 650

45 inlägg 46718 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Kse  
#255469 Ja men då ljusnar det ju lite på himmelen nu när det snart går att köpa nya Saabar igen.
Du borde ju börja blogga Lindquist.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#255520 Jo tack för komentaren Kse. Jag kolla nu pumpen idag fast det är helgdag och allt att nu roterar den moturs tackvare att den blir spegelvänd gentemot Fordens remskiva och fördelning som roterar medurs och jag tror att felet ligger här. Tänkte nu när jag fick den monterad så bra att jag skulle inte vilja börja om konstruktionen utan den är i tre halvor nu pumpen att mittersta halvan skulle gå att svänga små sjanser men kanske. Om mina förfäder varit så ordentliga till sjunde led som det heter att mig skulle unnas denna belöning. Ville nu inte börja klotta med det i dag mera i skymmningen utan tänkte att om någon av er skulle haft liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#265361 Hej jag måste fråga en hydraulisk fråga. Jag har byggt om en Ford 6600 med frontpump och tank frampå och tagit kärran av en Hemek 650 BM där det är samma ventilbord som på skogsmaskinen men en annan pump. Kapa den när den fick oljud i växellådan och tänkte ersätta med Forden. Men pumpen nu är kanske något större. Men frågan är att den är sjukligt långsam men nog stark efter att man väntar en stund. Det kommer kraften efter en stund så att man tror något ger efter eller Fården börjar gå tungt men kranen har ingen presision framför allt svängen vinglar av och an innan den stannar som om det vore luft. Men jag har använt den nu två veckor men inte blivit bättre så jag tror inte på luften. Får snart nerv infarkt av långsamheten. Flödet ja men hur kan det vara med 1" slangar till och från ventilbord när kranen har 1/2 " slangar. Hammnade att ändra lite på returen som förut gick till sväng och robson som inte finns mera nu går de rakt till tanken på returen. Nu till det jag funderat att returen skulle behöva vara lite strypt efter ventilbordet så att det skulle vara lite färdigt övertryck när man tar på spaken. Kan det vara det som är skillnaden med returen som på Hemeken for via ytterligare ventilblock som ströp detta. Vore tacksam med åsikter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#290985 Jag har nu skruvat isär min Hemek BM 650 årsmodell 1973 och jag skulle nu behöva höra om någon vet var man skulle få tag på kronhjul och pinjongaxel pga.det har brustit kuggar tänkte att jag skulle hitta begagnade delar och om intet så skulle jag då måsta svetsa på om ingen annan utväg finns. Maskinen är ju inget större värde i men skulle nog villa återuppliva den ändå. Kan säga en sådan sak om svetsningen att jag för 7 år sedan svetsade på kuggarna genom luckorna och den höll faktiskt ända tills jag körde fast på besvärligt ställe för 5 år sedan då börja den klunka igen vid körning på landsväg. Jag använde bara vanliga ok 48 elektroder och det kan sägas att fogen hölls fast nog men nöts ju förståss mera men det var ju ingen pressision på det svätsase heller genom lukorna och slipningen var svår att utföra men jag ville ju pröva. Det är ju faskörningar som söndrar. Nu har ju jag det helt framme så det skulle nog lyckas mycket bättre en svetsning och slipning nu. Här i Kristinestad i Finland så tror jag det är svårt att hitta delar och nya kan man inte tänka sig det skulle aldrig löna sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#364060
1452277909_15102014520.jpg
Skall här nu bevisa att det håller nog att svetsa kuggar i växellåda och kardan. Det har nu gått ett år sedan jag svetsa kronhjulet och pinjong i min Hemek. 4 st kuggar och kanske 15 st elektroder och en massa arbete har flyttat den på landsväg och kört en massa virke med den efter har också varit fastkörd samt kört i köld. Så min uppfattning är nog helt klart det går att svetsa kuggar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

machonisti  
#364082 Tack för de fina korten. Du svetsade med elektrod. Minns du vilken? Kanske esab 48 eller motsvarande?

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#364119 Tanken var ju nog att jag skulle minnas elektroderna men icke sa nicke ( det var Tommy L som skaffa dom) Kunde de haft talet OK 64? minns nog inte harmligt. Men minns nog att jag hade fast bakdelen och först så gick det inte över svätsningen så jag slipa kuggflankspelet med liten slipmaskin för att få det att rotera över svetsningen. Vanligtvis så skjuter man pinjongaxeln axiellt ut eller in med skimms vid sådan justering men dethär var modell grövre justering sådant arbete gjorde man förr i världen när man reparera växellådor och kardan nuförtiden köper man ny.
Senast redigerad av Lindqvist fre 08 jan 2016, 21:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

machonisti  
#364122 Jaha; Lindqvist om inte Tommy L gav ändamålsenliga elektroder kan man ju fundera på vem som skulle gett bättre!

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#364133 Jo jag skulle tro att de inte var så hårda men fogen blev otroligt fin fast jag inte är någon bra svetsare. Men har man äntrat med mycket i livet i svetsjobb så är man nog ganska duktig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

machonisti  
#364140 Så är det nog. Ofta så nedvärderar vi österbottningar eget arbete som vi ser som hobby.

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#418629 Jag kör nu dagligen med Hemek 650 tunga lass med larvband på och kuggarna har hållit ännu men det är nog en del fel som att jag får fylla på kylvatten efter varje dag 2-3 liter. Satte just ett nytt batteri 170 ah så nu startar den bättre fast man måste använda startgas under 0 grader. Vet nog inte hur länge man har tålamod men skulle inte heller vilja ha en jordbrukstraktor. Men det är ingen lätt match att köra ut efter Ösa som man inte märker av terrängen men när man skall hämta 10 - 20 lass i svår terräng så vet man att man lever. Det rålar i hydrauliken vid branta styrningar och det knakar och brakar i drivkedjor och larvbanden tar i hytten när det lutar. I dag brast ena drivkedjan som också börjar vara slut och andra sidan hoppa av var lite fast igen med fullt lass. Avgaser kommer säkert in i hytten av vevhusventilationen man märker det efter en dag i hytten. Det är full akrobatik när man skall ur hytten med larvbanden på. Så har också vipparmen eller stickan något underligt får ta den in och ut varje gång jag skall ta något som är nära maskin eller vänta en halv minut så får den fart tex. när man skall skuffa in ändar i hopen som det vore luft i tuben när den sedan funkar så funkar den normalt till nästa gång så är det samma. Så måste man köra så försiktigt så att den skall hålla i hop. Man måste vara försiktig med en åldring.
Har förnyat alla slangar kring tornet i somras kortade av alla rören och svetsa i nya nippor så att slangarna inte tar i stockarna när man svänger kran framåt och det blir fullt lass. Jag har alltid tänkt om det nu skulle gå denna vinter så skaffar jag en lite nyare till nästa år men de kostar ändå för mycket för det är ju så lönsamma transporter så man skjuter på det varje år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#420888 Det är nog märkligt de här att innehava äldre skogsmaskin men det är ju nog livets salt. Nåja jag fick ut allt kört på första stället men den stora vatten åtgången går ju inte vintertid man vet inte vad man har i kylarn. Fick hem maskinen och hade beställt toppackning. Demontera toppen under ett litet tak och presänning som täckte motorn samt pannlampa nu när det är så mörka dagar. Hittade inget fel på toppackningen men gummihylsan mellan termostathus och vattenpump var sprucken. Tänkte samtidigt byta ventilgummin men insugsventilerna for nästan genom sätet och var tunna som knivägg. Fick sätta 4 nya insugsventiler. Sedan var vattenpumpens lager slut måste byta dem men pumpen läckte inte ännu så tur i otur. Sedan tog jag i pumpaxeln och tänkte oj va den var stadig ännu såg närmare på den så märkte jag att den var sned den var ju skuren därför var den så stadig måste byta nivelkorsen. Montera en ny tankmätare för jag hade haft illgörnings fågeln på besök för länge sedan som tyckte att mätarglas behöver inte vara hela och så en ny tempmätare. Det är mycket arbete att efterdra locket spridarna och rören skall tagas bort vipparmsaxeln mycket av och an skruvande. Jag har nog några fel till under hytten men sedan skall den väl gå en tid igen. Det blir nog över 500€ samt att jag just satte en ny batteri 200€ och så en veckas arbete. Men det hör till skogslivet det är det värt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420919 Hehe! Härlig läsning, du jobbar duktigt!
Min farbror hade en Hemek 650 tidigare och det var en del liknande svetsning i den, gubben luktade svetsrök jämt
och på kvällarna blinkade svetsen genom granarna mellan våra hus som ett mini Las Vegas nästan jämt.
Jag fick chansen att få köra lite med den och därför har jag nu jordbrukstraktor med vagn istf gammal skotare.

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#421634 Har nu igen Hemeken i skick och den går mycket bättre ja bäst motorn gått under min tid, det är bara en sak som irriterar när gripen går upp så långsamt man hinner alltid flytta kranen med att virke inte fallit ut ännu och så när man skall slå ändarna i backen så hinner inte gripen upp. Har någon något förslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 650

SvenE  
#421655 Lindqvist.

Kan det vara strypningar isatta till gripen?
De sitter ibland i rotatorn, men de kan ju ha hamnat ihopblandade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).