Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna skogskran 3200

45 inlägg 20332 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#363273 Jo det kanske är lite skumt.
För mig är det så att det börjar från vänster med stor spak vrid och bom sedan två små stödfötter sedan stor sticka och rotator sedan två små längst till höger grip och sist utskjut.
Oj jag hittade inte den där på maskinisten måste studera den noggrannare sedan.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#364050
1452276384_07012016615.jpg
Här har jag nu svaret på hydraulikkopplingar till Patruuna Som jag funderade på i början, som har millis kopplingar nästan på alla ställen men det finns nog BSP på ventilbordet. Pressholken glömde jag fotorafera som skjuts på slangen. Har nu lagat 4 st nya slangar som var hårda som kamstål .

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

valmet862  
#365496 är väl lika bra o fortsätta med rörkopplingarna,onödigt o byta...hållbarheten har nog ingen skillnad

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365519 Du har nog rätt valmet862 inte är det någon nytta med byte av kopplingar för inte går det ju några slangar på dessa kranar heller jämfört med en gammal huggare. Undrade en annan sak att det är 3/8" slangar men snabbheten på kran är otroligt bra förutom utskjutet som man inte kan använda bäst att ha det halvvägs ut. Men blir det snabbare flöde med finare slangar men kan det då påverka cylindern att den också blir snabbare :?: Kanske machonisti kan svara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

alias  
#365525
Lindqvist skrev:Du har nog rätt valmet 862 inte är det någon nytta med byte av kopplingar för inte går det ju några slangar på dessa kranar heller jämfört med en gammal huggare. Undrade en annan sak att det är 3/8" slangar men snabbheten på kran är otroligt bra förutom utskjutet som man inte kan använda bäst att ha det halvvägs ut. Men blir det snabbare flöde med finare slangar men kan det då påverka cylindern att den också blir snabbare :?: Kanske maschonisti kan svara.


Smalare slangar påverkar varken pumpens kapacitet eller volymen olja som behöver flyttas in eller ut ur en kolv för att flytta kranen en viss sträcka. Däremot kan den minskade slangarean ge upphov till ytterligare värmeförluster i systemet (ökad friktion mot slangens insida).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

machonisti  
#365545 Klen slang leder till snabbare flöde och ökat motstånd eller friktion som alias skriver. Vad som ännu händer är att när det flödar snabbt sjunker trycket i slangen och den håller bättre, gäller när det flödar. Löns inte att byta till grövre om kran fungerar bra.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365547 Tack för svaren alias och machonisti finns det något man kan göra åt utskjutets snabbhet det finns också grävutrustning till denna med snabbkopplingar kan det möjligen orsaka motstånd i utskjutekretsen men varför inte då grip och rotator? Samt att en snabbkoppling skall väl inte vara en broms i flödet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

eqlazer  
#365548 Vet inte hur snabbt utskjutet ska vara, men det kan inte vara så att någon har satt in en strypning?
Om det nu fanns snabbkopplingar så kan du ju testa att koppla utskjutet till någon annan funktion och se om "segheten" följer med.

Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365552 De är ju en lika lång kolv som utskjutits längd så de fodrar mycket mer olja än tex gripen som inte är mer än ca 40cm

Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

alias  
#365554
Lindqvist skrev:Tack för svaren alias och machonisti finns det något man kan göra åt utskjutets snabbhet det finns också grävutrustning till denna med snabbkopplingar kan det möjligen orsaka motstånd i utskjutekretsen men varför inte då grip och rotator? Samt att en snabbkoppling skall väl inte vara en broms i flödet.


Om det inte är som eqlazer är inne på med en eventuell strypning någonstans för att få ner hastigheten på denna funktion (vilket jag har svårt att tro), så skulle jag tro att alternativen är att byta till en smalare hydraulkolv (kräver mindre mängd olja per cm slag ut eller in, men blir i gengäld svagare) eller byta till en större hydraulpump (fast då blir ju de andra funktionerna också mer snabbgående om nu inte det finns en flödesbegränsning i ventilpaketets kapacitet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365589 Det var många fina alternativ som ni kom med som jag nog måste undersöka bara det blir varmare. En sak gripen har ju utväxling i sin rörelse som inte utskjutet har stödbenen har ju samma kolvar ungefär men de rörs nog snabbare men ett annat fenomen är ju nog att tar man flera funktioner samtidigt så rörs ju utskjutet riktigt långsamt knappt ingenting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365598 Låter som dåligt flöde eller en ventil som har svårt att fördela flödet mellan de olika sliden

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

machonisti  
#365600 Hur många andra rörelser?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365614 Kanske två funktioner kanske bom sänk grip öppen och utskjut ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

machonisti  
#365621 Mystiskt då borde inte problemet uppstå.
Är du säker på att det inte händer på; bom lyft, grip fast och utskjut in.
Då skulle inre läckagen kunna vara större.
Antar att utskjutet ligger sist i sekvensen på hydraulbordet.
Vid inre läckage lämnar väldigt litet flöde till utskjutet.
Är ingen utbildad hydraulkille så feltänk är inte uteslutet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).