Trädfällning (arborist)

Starta eget, prislista? :-)

38 inlägg 24350 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Tretoppen  
#299313
lfq skrev:Det var inte lite det ifråga om utrustning. Men Tarzan klarade sig med några lianer. :mrgreen:


:)) :))
Problemet er bare at det er veldig få lianer i norske og svenske skoger :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Tretoppen  
#299320
bjed0001 skrev:Man kan bygga upp en relativt komplett klätterutrustning utan att lägga ut en förmögenhet om man bara är berredd att läga lite tid på det hela. Exempelvis går det att köpa band och knyta egna slingor. Köp några bra karbiner och kompletera dessa med "schackel" eller "snabblås" från järnhandeln. För prusik köper du repsnöre och knyter själv. Istället för repbroms kan man många gånger använda sig av en så kallad "Munter Hitch" eller "HMS knop" till denna behövs bara en karbin och kan ge en bromskraft up till ca 2,5 kN. Ska man arbeta endast som extra knäck kan det ju vara trist att börja med att köpa utrustning för 15 000-20 000 kr.
[...klipp...]
För att hitta billig utrustning kika in på klippklättersidor, i alla fall när det gäller rep, slingor, karbiner, etc, saker som inte är specefika för trädklättring. Exmpelvis håller Northstar.se lite andra priser än skogma.


Ja, det kan være penger å spare på å lage slynger selv, bruke enklere løsninger enn de jeg har skrevet, men det er likevel ikke der de store utgiftene er.

Den listen jeg har satt opp for klatring (uten rigging), koster hos HoneyBros £950 + £25 i frakt til Norge. Jeg synes ikke det er dyrt med tanke på at da har man en grunnutrustning man kommer langt med. Klatreselen fra Petzl og klatresporene fra Buckingham står alene for £400, og man kan spare litt der ved å velge andre produkter.

Jeg har selv erfart å irritere meg over løsninger som var billige, men upraktiske eller lite effektive. Eksempelvis startet jeg klatring med vanlig prusik loop og -knute. Dette fungerer greit helt til du har testet hitch climber oppsettet fra DMM. Jeg vil aldri gå tilbake til vanlig prusikknute nå...

Jeg ville heller brukt noen tusen ekstra på godt og effektivt utstyr med en gang, selv om det ikke skal brukes så mye. I norge har vi et uttrykk som sier at "godt verktøy er halve jobben". Det er ikke noe som er så demotiverende og irriterende som løsninger som ikke fungerer optimalt bare fordi man skulle spare noen 100-lapper.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Huskyman  
#299347 Gör inte misstaget att köpa fel klätterutrustning från början.
Börja hellre "basic" och lär dig klättra på rep med friktionsknutar. Börja sedan att addera utrustning efter behov som är anpassade efter trädklätttring. Börja med en bra sele och bra arboristrep och några karbiner med autolock. Undvik screw gate. Ej godkänt och är en säkerhetsrisk.
Det finns hur mycket pryttlar som helst i den här branschen. Värre än golf..... :shock:
Som tidigare nämnt; köp Jeppsons bok Tree Climbers Companion. Läs. Läs igen. Öva, öva öva.
Lär dig alla viktiga knutar.
Hör av dig hur det går....
Göran.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

anersimyra  
#299350
Tretoppen skrev:
lfq skrev:Det var inte lite det ifråga om utrustning. Men Tarzan klarade sig med några lianer. :mrgreen:


:)) :))
Problemet er bare at det er veldig få lianer i norske og svenske skoger :lol:
Jag såg faktiskt en " lian " rätt nyligen här i Stockholm. Den var flera meter lång, tjock som en spinkig handled ungefär. Jag ska försöka ta en bild på " lianen " någon dag.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#344363 Hej på er igen, har reggat mig för f-Skatt och har fått mitt första uppdrag :)
Vad tar ni i timmen för röjning?
Ni som är erfarna, vad kan man ta per hektar? varierar med svårighet förstås.
Vad kan man ta för trädfällning på tomt? Är 1500 för en enklare fällning rimligt? Kvistning och enkel aptering ingår.
Vad tar ni i timmen vid användning av motorsåg?
Är det vanligast att ta fast pris?
Få se till att klocka mig ute i skogen så jag vet hur lång tid att träd tar :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Peteflamingstar  
#344480 Välkommen in i branschen! :grin:
Jag gör en del mindre objekt åt skogsbolag ibland, då har jag 320/tim plus moms. Det är det högsta som vissa aktörer betalar här i trakten, även om jag själv tycker det är för lite egentligen. En kompis har markentreprenadfirma, de har 360 för en "markgubbe" som minimum, som jämförelse.

1500 (plus moms) är ungefär vad jag brukar ta för en trädfällning på tomt, inkl kvistning o kapning. Ofta har jobbet då föregåtts av ett besök först för att kolla och lämna pris. Gör jag jobb på timme åt tomtägare brukar jag ta 350-400 beroende på arbetes karaktär och min utrustning. Vid tomtjobb försöker jag alltid att lämna totalpris innan, så kunden slipper tråkiga överraskningar.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#344483 Ok då har jag funderat hyffsat rätt :) Tack så mycket för tipsen!
Nu ör det vara en bokförings kurs av nått slag kvar innan jag kan börja på första jobbet.
Få hoppas det dyker upp fler efter det ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

outdoormorgan  
#356450 Har samma tankar som du men har kört ett år nu, jäkligt kul men saker man behöver kostar pengar, ska bli intressant att se hur det påverkar deklarationen nu efter första året om jag får en massa kvarskatt...
hur går det för dig?
//OdM

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#363922 Hej jo det har gått bra. Har haft två jobb varav ett är löpande.
Inget plus i kassan ännu mycket går till inskaffning av utrustning :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

svampbob  
#363966
Peteflamingstar skrev:Välkommen in i branschen! :grin:
Jag gör en del mindre objekt åt skogsbolag ibland, då har jag 320/tim plus moms. Det är det högsta som vissa aktörer betalar här i trakten, även om jag själv tycker det är för lite egentligen. En kompis har markentreprenadfirma, de har 360 för en "markgubbe" som minimum, som jämförelse.

1500 (plus moms) är ungefär vad jag brukar ta för en trädfällning på tomt, inkl kvistning o kapning. Ofta har jobbet då föregåtts av ett besök först för att kolla och lämna pris. Gör jag jobb på timme åt tomtägare brukar jag ta 350-400 beroende på arbetes karaktär och min utrustning. Vid tomtjobb försöker jag alltid att lämna totalpris innan, så kunden slipper tråkiga överraskningar.
Lycka till!


Det är verkligen skrämmande låga priser. Är trädfällning en bransch enbart för dom jobbar för att det är så roligt?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Peteflamingstar  
#364025
svampbob skrev:
Peteflamingstar skrev:Välkommen in i branschen! :grin:
Jag gör en del mindre objekt åt skogsbolag ibland, då har jag 320/tim plus moms. Det är det högsta som vissa aktörer betalar här i trakten, även om jag själv tycker det är för lite egentligen. En kompis har markentreprenadfirma, de har 360 för en "markgubbe" som minimum, som jämförelse.

1500 (plus moms) är ungefär vad jag brukar ta för en trädfällning på tomt, inkl kvistning o kapning. Ofta har jobbet då föregåtts av ett besök först för att kolla och lämna pris. Gör jag jobb på timme åt tomtägare brukar jag ta 350-400 beroende på arbetes karaktär och min utrustning. Vid tomtjobb försöker jag alltid att lämna totalpris innan, så kunden slipper tråkiga överraskningar.
Lycka till!


Det är verkligen skrämmande låga priser. Är trädfällning en bransch enbart för dom jobbar för att det är så roligt?


Kort sagt; ja. I alla fall utanför storstadsregionerna. Manuellt skogsarbete åt bolag och motsvarande har alltid varit dåligt betalt och det är nog ingen kraftig prisökning på sikt heller. Jag jobbar ju mest som planläggare och har en skoglig högskoleexamen i grunden, och även där är prisnivåerna skrämmande låga. Vill inte ens jämföra med andra universitetsutbildade... :sad:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Tjita1  
#364029 320 i timmen från kund? Ja, den branchen är det ju ingen idé att man ger sig in i, då tjänar man ju nästan mer på att gå på A-kassa...

Edit: Räknade på det lite, och så illa är det trots allt inte, men om man räknar med allt runtomkring, inköp eller lån till inköp av maskiner, bil, kanske en fyrhjuling, plus tiden man lägger hemma i verkstan på att rengöra och serva maskinerna, för att inte tala om bokföring, fakturering osv, så tycker jag ändå det är en aning för lågt... Skulle bli svetsare ett tag tänkte jag, och då var en rimlig summa jag räknade på 600 per timme plus moms. Iofs kan en ensam svetsmaskin kosta lika mycket som ett helt garage fullt med motorsågar, men ändå...
Senast redigerad av Tjita1 fre 08 jan 2016, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Tjita1  
#364039 Angående tidtagning så har jag testat en tjänst som heter Toggl (toggl.com) för detta, som även inkluderar en app till mobilen där man kan klocka sin arbetstid. Man kan sen välja vilken kund och vilket projekt som tiden gällde, och skriva ut sammanfattningar per tidsenhet eller kund eller projekt. Den enkla versionen är gratis medan mer avancerade versioner där man kan arbeta i team och grejer kostar några kronor i månaden.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

T Landström  
#364040 Mycket snack om pengar...
Jag känner många gånger att har jag ett jobb som jag trivs med...som är utvecklade så är lönen av underordnad betydelse...

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

rikard_e  
#364117
T Landström skrev:Mycket snack om pengar...
Jag känner många gånger att har jag ett jobb som jag trivs med...som är utvecklade så är lönen av underordnad betydelse...

Håller med. Klart man aldrig ska ta betalt för dålig. Men hellre ha ett jobb som är roligt att gå till, du håller dig lycklig och frisk än att gå till ett skitjobb där du tjänar bra men vantrivs.

Jag jobbar nattskift på volvo-återförsäljare av lastbilar. Är i skogen på dagarna och helgerna, kommer och går som jag vill.
Jag kör 350kr/t för manuella jobb
och 600 kr/t för traktor. Blir oftast lägre betalt då jag är bekant med dom som jag jobbar åt, men har aldrig känt att det inte varit värt det även fast jag har en god lön i botten. Är helnöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).