Traktorer och processorer

Vilka traktorfinesser behöver man?

70 inlägg 25933 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#363972 Hej,
Tänkte skaffa en traktor till vår lilla gård för lite av varje.
Har några ha vall som ska tas, 30 ha skog att sköta, lite snökörning och lite foder och gödselhantering till ett par hästar.
Idag har jag en 4-hjuling Polaris som jag kör fram med ur skogen. Blir ved till egna huset, lite virke till sågning hos en granne och ströplockning av vindfällen och lite gallring. Skogen är stenig, brant o jävlig. Har aldrig ägt traktor innan.
Vill ha en bra allt-i-allo traktor. Tänkte mig 3-350 ksek. Kommer förmodligen att leta efter en mindre, beg huggarvagn, alt lunningsvinch och en timmergrip till frontlastaren för skogen. Har nära till väg så mkt korta transporter för det jag tar ur skogen. En plog, gafflar o skopa behövs väl också antar jag för det övriga jag ska ha traktorn till. Vallmaskiner kan jag låna av en granne.
Är mest inne på en Valtra eller ev New Holland efter vad jag läst på nätet och närhet till handlare med service, delar.

Jämför exv just nu Valtra A72 2008-2010 500-1000h , Valtra 62/6350 2003-2006 ca 3-5000 h och NH T5050 alt TL90A 2008-2010 1-2000h. Dessa ligger på ungefär samma pengar.
A72 i sitt enklaste utförande saknar knappkoppling och vagnsbroms, men har vändbar stol och är ny o fräsch.
62/6350 har ofta AC, turbin, kopplingsfri f/b och "hela köret".
NH verkar vara nånstans mitt emellan Valtra alternativen, ej turbin och inte vändbar stol.

Men hur ska jag tänka, vad anser ni jag ska leta efter, nyare enklare traktor, eller ngt äldre men med mer finesser?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

tallen100  
#364010 Dom där finesserna har en förmåga att börja krångla när grejorna börjar bli till åren...

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

ÅsaNisse  
#364017 Ska du köra i skogen så ska du satsa på en valtra med TwinTrac. Obeskrivligt behändigt att åka baklänges då man lastar och sedan snurra och köra hem.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

rokon  
#364030 Jag föreslår dig en nyare och enklare modell du har ju en liten gård med lite skog och stenig terräng, men nära till vägar då tycker jag dina tankar med winchalternativ är att föredra, du kommer ändå inte som oerfaren vilja fara ut i den steniga terrängen med ett dyrköpt ekipage med alla finesser twintrack mm.
Eftersom det nu finns en nyutvecklad enklare traktor där just mycket av tankarna kring vad som behövs till den lilla gården och jordbruket så föreslår jag att du även tittar på denna Zetor Major som jag tidigare startade en tråd om här på skogsforum
År 2013 =Ny Zetor model Major 80 Den är lätt att underhålla och att köra.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Fredrik N  
#364045 Det första jag tänkte på är kopplingsfri fram/back och minst två par dubbelverkandeuttag.
Vändbarförarstol, ja visst.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#364072 Om man hittar en A72 som har knappkoppling, är det samma sak som kopplingsfri f/b? Eller är det helt enkelt att trycka på en knapp istf att använda foten avsett om man växlar f/b eller mellan växlar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364076 Det är det senare. Men det är smidigt och det krånglar sällan. Skulle det krångla så är traktorn körbar i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364263
Garbo skrev: NH T5050 alt TL90A 2008-2010 1-2000h.

Jag hade en NH L85 förut och nu en NH T5030 och trivs mkt bra.
Jag har bukplåt och vändbar stol, bukplåten känns som ett krav på alla traktorer
och det är värt de enstaka tusenlappar det kostar.
Vändbar stol kostar 2000:- om det inte redan är monterat.
Du nämner maxpris 350 K och för de pengarna får du en beg TL90 med frontlastare och
tredje funktion, kopplingsfri fram/back och marknadens rymligaste hytt.
Vill du ha nytt så finns Farmall för just under 300K men den är snålt utrustad.
Till huggarvagnen känns radiostyrd winch som en bra investering.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364274 fiat 640 i skogen med 4 hjullstrekk

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364350 Valmet 6000-serien eller 6X50 serien är enligt allas åsikter en robust och pålitlig traktor. Jag kommer att byta lastartraktor inom några år och kommer då söka nåt objekt ur dessa serier. De som har turbinkoppling tycker att det är oslagbart i skogen. På min Valmet 705 har jag inte det men tycker att det går bra då.
6000 och 6X50 är "proffstraktorer" medan A-serien är enklare. Ska du köra i skogen med huggarvagn skulle jag rekommendera 6000 alt 6X50 serien som har större hytt, kraftfullare hydraulik och fler växlar jmft med A-serien.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Granstorp  
#364356 En traktor för ca 300 000kr och sedan de tillbehören du nämner borde väl hamna runt 400-450 000kr? Är det relevant för en så pass liten gård och dom få antal timmar du kommer köra? Jag hade nog sänkt ribban något....

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364361 Motorvärmare, hitchkrok, pto, bukplåt. 4-hjulsdrift är bra!

:)

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Ferguson system  
#364380 Jeg ville ha valgt en litt enklere og rimeligere traktor som kan klare det meste, og heller lagt mesteparten av pengene på ei bra tømmervogn, solid vinsj og litt utstyr ellers.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364418 Håller med. Med den storleken på gård är det oproportionerligt att spendera en massa pengar på en avancerad traktor. Jag har något liknande att sköta och har hittills bara betalat ca 500 kr per hästkraft för mina traktorer.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364446 Kanske smartare att köpa två billiga? En skogstraktor och en för åkern? En BM 650 för slåtter, och en same 4wd för skogen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).