Före och efter jobbet

Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

30 inlägg 30547 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Vardon  
#361648 Kanske är vi flera hobbyhuggare som lever med diabetes, förenen eder. Tänkte en liten tråd för att dela med oss av tips för att kunna göra livet lättare när man är i skogen. Tänkte mig lite tips på att hålla regelbunden mat, men även tips på bra mat att kunna tillreda när man står utanför alla samhällsfunktioner och inte ens macdonalds finns inom närområdet.

Själv har jag haft diabetes typ 1 sedan 2013 och har väl prövat skogen både före och efter. Före diabetesen så åt jag mina smörgåsar och nån bulle till sittandes i traktorn men idag är jag inte säker på att det är så vettigt.

Nu har jag 3 saker som jag inte vill vara utan:
1. Beröringsfri blodsockermätare (freestyle libre) så jag kan mäta utanpå huggarkläder. Har inte provat pump men att ha en liten fastklistrad typ nyckeltag på armen stör inte alls.
2. Såg med värme i handtagen, blodcirkulationen kan ju vara sämre och man fryser lättare. Så är det för mig och värmen håller fingrarna acceptabla.
3. En rejäl 12VDC till 230 VAC omvandlare i bilen på 1 800 W så jag kan ha en micro i bilen. Då ökar jag urvalet på matsäck enormt och har lättare att styra maten med avseende på innehåll. Har tänkt att får jag kojan till gallringsskogen så får elverket åka med.


Finns det andra erfarenheter / tips / problem så dela gärna med er.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

JensSkoog  
#361926 Jag har diabetes två, och det går bra att leva med, så länge jag inte glömmer mig. Tar några piller morgon och kväll. Jag skulle äta lite varje två, tre timmar, och inte bli så fokuserad på arbetet att jag glömmer blodsockeret - då går det ner under gränsen och jag slutar tänka - om jag någongång gjorde det :mrgreen:
Skulle nog gärna haft en automatisk blodsockermätare som Vardon. Nål och mätstrips är skit när man jobbar i skogen, och så kastar man hellre in lite sött när man känner sig lite på gränsen. Det är väl inte riktigt bra, och hellre inte det att jag har svårt för att ta rast. Vil bara jobba på och då går jag tom.

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Hema  
#361931 Ett litet storm/gas/sprit-kök kanske vore praktiskt att ha med sig om man vill ha varm mat. Sedan så är väl alltid fruktsockertabletter ett måste för en diabetiker?

Mat med långsamma kalorier är väl att föredra framför snabba (som vanlig pasta). Men ni med diabetes har väl rätt bra koll på vad som är mer eller mindre bra att äta tänker jag. Tycker det var en bra tråd, har en bror som har diagnosen. Han har den smidiga sockermätaren och han tycker den är bra.

Nu när det finns både mätare och insulinpump, så lär det nog inom en snar framtid finnas en som kan allt. Har sett en som hade insulinpumpen, men den vetitusan om jag hade velat ha haft den på mig om jag skulle jobba fysiskt (brossling osv.), men köra röjsåg och traktor, det skulle nog gå fint det.

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Umea  
#361994 Bra initiativ till tråd Vardon !!

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Umea  
#362296 Hej Vardon !

Skulle önska om du har möjligheter att lägger upp en bild på blodsockeravläsaren.

Jag är ganska övertygad om att inte alla här på forumet vet hur den nya tekniken ser ut.

Ha det så bra !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Göt  
#362318 En viktig tråd även om man inte är diabetiker, Jag har några runt om kring mig och det kan vara bra att veta

Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Vardon  
#362466 En fördel med att umgås med diabetiker är att man sällan behöver gå hungrig. Egentligen vore ju det bästa att alltid äta samma mat, vid samma tider och göra samma saker. Men hur roligt är det? Sen ska man även komma ihåg att alla kommer få diabetes om inget annat dödar en innan.

I övrigt när man är anhörig eller dylik det väl viktigt att upptäcka om blodsockret blir för lågt. Tyvärr är ett väldigt vanligt symtom att man blir sur, irriterad även arg. Be dem mäta i så fall bara för att få slut på argumentationen.

Flera dar har jag nu tänkt att jag ska bara ta den här tallen och sen ta lunch och så blir det fel. Idag fick jag jävlas extra mycket innan den känslan inföll så direkt efter jag fått ner den tog jag lunch.

Lite om mätare:
Min nya mätare ser ut ungefär som en halv smartphone, den är inte så intressant. Sensorn sitter så här:
1451855328_dsc_0174.jpg

Tyvärr lyckades jag dra censorn i duschdörren så en ramlade av, har inte hänt på 8 veckor men men...

Håll mätaren vid sensorn (jackor och så kan vara mellan ) och den piper till och har gjort en mätning.

1451855223_dsc_0171.jpg

En modell på klassisk mätare, finns flera men ungefär så brukar de se ut. Får man först ladda den lila nålen i nålstickaren (till vänster) sticka i fingret, försöka få fram en droppe och ta mätstickan i apparaten göra mätningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Fredrik Reuter  
#362490 Bra initiativ vardon!
Äng mat så rekommenderar väl många sk LCHF. Kan själv rekommendera detta, dock använder jag den inte själv längre.

Rysk yoghurt med grädde och Madagaskar vanilj samt solrosfrön och linfrön som topping. En höjdarfruka som jag åt många ggr i skogen.

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Hema  
#362512 Hörde om en kompis kompis, vars kille alltid har med sig något att äta. Det är nämligen som så att hans sambo inte känner av om hon får lågt blodsocker, så börjar de bråka så avbryter han med orden. "Okey då tar vi en paus och så äter du det här, så får vi se om det känns bättre" :)

Lite som Snickersreklamen.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362519
Hema skrev:Hörde om en kompis kompis, vars kille alltid har med sig något att äta. Det är nämligen som så att hans sambo inte känner av om hon får lågt blodsocker, så börjar de bråka så avbryter han med orden. "Okey då tar vi en paus och så äter du det här, så får vi se om det känns bättre" :)

Lite som Snickersreklamen.. :lol:


Jag var på ett föredrag av ett par, som på egen muskelkraft hade tagit sig runt alla Sveriges gränser. När någon ville diskutera något under expeditionen, stannade de alltid till och tog en macka först, ty de märkte snabbt att då blev diskussionen mycket sakligare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Niklas_F  
#362539 Bra tråd!

Själv har jag haft diabetes typ 1 i 33år, varav behandling med sprutor största delen. Bytte till pump för snart 2år sedan.

Då jag i mitt dagliga arbete (8-16) endast har sittande arbete så är omställningen då man slipper och jobba i skogen rätt stor.
Detta måste då tas i beaktande tidigt den dagen då man äntligen slipper ut och jobba.
Ca 1 timme före jag börjar jobba så kör jag ner basaldosen (grundinsulin) med ca 50%. Jag mäter blodsockret ganska ofta för att säkerställa mig om att jag har rätt mängd insulin i kroppen. Har ju hänt några gånger att jag har varit för försiktig med insulinet vilket resulterar i att blodsockret istället stiger vid fysisk aktivitet. :surp:

Då jag jobbar så gillar jag inte att äta sådär jättestora måltider så smörgåsar e nog det som gäller för mig. En proteinrik frukost fungerar också bra för mig och då håller sig mättnadskänslan i sig länge.

Pumpen har jag fast med klips i undertröjans halsmynning, så pumpen hänger under halsen. Då får jag snabbt fram den och justera den. Ifall jag kör med röjsåg så försöker jag placera kanylen på vänster sida i magen för att undvika att röjsågen nöter mot kanylen.

Sen är det väl så att "jag skall bara ta detta träd så tar jag rast...." är väl det som är värst.
Får man lågt blodsocker så är man ute på djupt vatten. Jag "försöker" åtgärda lågt blodsocker DIREKT!
Ifall jag får lågt blodsocker så kan ju nog den dagen bli förstörd, och man inte får gjort nåt mera... 😡 Rekylen efteråt kan göra att man blir hög, och man blir trött.
Ett lågt blodsocker är en enorm påfrestning för kroppen och skogsarbete är ju i sig själv tungt, så onödigt att göra det extra jävligt.... :smile:

Men skogsarbete är ju nog det bästa för en diabetiker (och alla andra). Man får motion och blodsockret och skogen i skick! :wink:


Niklas

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Umea  
#363487 Fint att ni berättar om era erfarenheter.


Häftigt att du Niklas F hänger upp insulinpumpen med klips i undertröjans halsmynning,

Hur ser insulinpumpen och kanylen ut ?

Har du Niklas_F möjligen några foton ?

Tack för att vi på forumet blir lite uppdaterade på hur de moderna grejerna ser ut.

Ha det så bra !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Niklas_F  
#363927 Hej

Det finns ju förstås en hel del olika modeller av insulinpumpar men den jag har är en Medtronic. Orsaken till att jag valde den är att här i trakterna är den rätt så vanlig.
Samma som brukar komma upp i trådarna om det skall vara Stihl eller Husqvarna så här gäller samma svar "ta den med bäst återförsäljare" :grin:

Så ser den ut.
1452252862_20160108_112551015_ios.jpg


Clipset på baksidan som också går att ta bort om man vill ha pumpen t.ex. i fickan...
1452252922_20160108_112633507_ios.jpg


Oftast har jag pumpen placerad i bältet.
Här ser man också kanylen som sitter på sidan av magen. Kanylen och slangen och ampullen med insulin byter jag var tredje dag. Det är ungefär så länge som insulin står sig i rums/kropps-temperatur. För en ovan kan man tycka att allt detta är i vägen och obekvämt och annars krångligt, men det är såna saker man vänjer sig vid.
Slangen från pumpen till kanylen är ca 0,5m, och JA jag har fastnat med slangen i dörrhandtag, armstöd och annat som står ut! :lol:
1452252923_20160108_112834017_ios.jpg


Användingen av pumpen i korthet är att jag vid måltid mäter blodsockret och hur mycket kolhydrater jag äter. Beroende på vad blodsockret är så kompenserar pumpen för hur mycket insulin den skall dosera. mitt målvärde är 5,0 -5,5 mmol/l.

Niklas

Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

JensSkoog  
#364591 Fick mig en smäll i afton. Hade jobbat med lite av varje, ved och snö genom dagen, och som vanligt tagit en lång vandring med hunden i skogen. Senn var det middag, och even en bit blåbär och vaniljtårta - lördagstraktement :wink:
Men när jag gick en timmes aftonpromendad med hunden, kände jag mot slutet att benen började darra, och even om det var vind och 8 minus, svättade jag starkt. Jag känner ju symptomen, och när jag kom in och kollade var jag nere på 3,7 i blodsocker. Jag har alltid med lite sött till vanligt, men inte på promenaden, men nu ligger det i fickan till nästa gång :wink:

Användarvisningsbild

Re: Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

Vardon  
#364600 Det är svårt med fysisk aktivitet man vet aldrig riktigt hur man reageagerar.

Skönt att du kom hem.välbehållen.

Jag försöker ha med sötsaker som.jag tycker är gott men inte bör äta, tex torkade tranbär.

I övrigt är tradionella bär bra, lite socker och fantastiskt gott. Jag går helst på bio i juli och äter jordgubbar...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).