ATV och UTV i skogen

Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

123 inlägg 54023 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Skogshuggarn  
#358883 Bara hoppas nu att man undantar skogsbruket fr hjälmTVÅNGET. Sålänge jag kan påvisa att maskinen används för den egna verksamheten så bli det bara EN hjälm som åker med. Huggarhjälmen!.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

skogsbonne  
#358885 Inte ofta poliser vistas i skogen ;)

Jag har och kommer aldrig använda hjälm vid annat än ren nöjeskörning

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#358886
anersimyra skrev:
1450701048_image.jpeg
Hjälmen Manta är godkänd av räddningstjänsten vid körning av hjuling, den har inbyggda glasögon i klarglas och kan förses med hörselskydd och skogsvisir.. :smile:

Kul att någon kommer med en lösning på problemet. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

anersimyra  
#358899 " Mantan " är tyvärr något för varm att bära varma sommardagar, vintertid är den å andra sidan riktigt skön. De inbyggda skyddsglasögonen dras desvärre med rätt kraftig disstortion varför man får vara försiktig med gasen. Helhetsintrycket är dock gediget, hjälmen sitter riktigt bra tack vare bra inredning och hakrem. .. :-BD

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358902 Är den godkänd för huggning? ;)

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361423 Renskötarna vill ha dispens http://www.atl.nu/arbetsliv/rensk-tare- ... ippa-hj-lm
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#361428 Enligt tidningen skogen så är 60% av dödsfallen vid fyrhjulingskörning, påverkade av alkohol. Det stod inget om andelen minderåriga, men det har tyvärr förekommit. Att det sker olycker, när fel personer eller påverkade personer kör, ska väl inte drabba de som sköter sig. Ställ isf alkolås- och viktsensor-krav på maskinerna vid nyförsäljning. Säker skog har minst 3st olika kurser som de ämnar börja erbjuda och de typ hoppas på tvång inom kort.

Jag är inte emot utbildning, men när det blir ett självändamål för att hålla igång vissa organisationer och när krav fattas på felaktiga grunder, ja då tycker jag det är skräp!

Jag skulle vilja veta om det är någon på ATV med skogsvagn påkopplat som kört ihjäl sig. Låt utbildningarna och förläsningarna vara frivilliga och kanske möjligtvis att det skulle kunna bli försäkringskostnadssänkande (på personskadeförsäkringen exempelvis) om vederbörande gått kursern/kurserna.

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

jörgent  
#363891 Jag har kört sex/fyrhjuling i många år nu (>15). En period försökte jag att ha hjälm men slutade efter en händelse där jag var nära att volta pgra för hög fart in i kurva på belagd väg - har utmark 3 km borta. Med hjälm känner man inte hur fort det går o det kan gå fort (har en polaris 700 Twin ,sönderkört i karossen men hel i maskinen)...
Numer kör jag med keps ty den flyger av om det går för fort ;)
Polisen syns sällan till här o skulle de komma får jag väl försöka snacka mig ur det
/smålänning

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Aayden  
#363906 Blir dock lite fundersam när jag läser den nya föreskriften

SFS 2015:929
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verk- stadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor,
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används, eller
6. vid färd med en moped klass II som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen.
Föraren ska se till att passagerare som är under femton år använder skydds- hjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om undantag från kravet att använda skyddshjälm.

Det står skyddshjälm och om man tolkar det "som när fan läser bibeln " så står det inte vilken typ av skyddshjälm :lol: :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#363915 Ne det känns väldigt diffust.

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363956 Är det inte definierat någon annan stans då?

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#364142 Fann detta idag, när jag leta bland olika yamahasidor i olika länder.
EASI (European ATV Safety Institute) ATV Rider Training
http://www.yamaha-motor.eu/uk/experienc ... /easi.aspx
Gå en kurs för att utbilda sig som förare:
The 4.5 hour 15 lesson course, is designed for all levels of rider ability from entry to experienced, and offers fundamental advice on machine pre ride checks, use of protective clothing & equipment and riding techniques.

För nya och nuvarande ägare av en Yamaha 90£, för folk som funnderar på att köpa en beg. 180£

Tror man får mer av en frivillig kurs än att införa hjälmtvång. Mycket handlar om just kunskap.
Skydd såsom ATVBow från ATV-Bågen AB, motverkar vissa ställningar som kan vara viktiga för att kunna ta sig fram i terrängen.
1452285824_5073239514.jpg
1452285807_5058368560.jpg

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364205 Den her kunne kanskje vare et alternativ,Pfanner protos arboristmodellen. Glasögon, hake rem och forsterkning mot slag. Finnes med Peltor fester om man vil.
Om man har en forskift som inte definerer hva en skyddshjälm er, hur skal polisen kunne si at man inte har rett typ hjelm da?

Bild

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#364211 Undra om man skulle kunna använda sig av en "speedwaymössa" vid ATV-körning som inte släpper igenom UV-strålning, så kanske hjälmen skulle hålla lite längre förhoppningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364289 Med skyddshjälm avses en sådan hjälm som är definierad i trafiksäkerhetsverkets (numer trafikverket) föreskrift TSVFS 1987:10, så en skogshjälm är tyvärr utesluten. Men låt oss hoppas att transportstyrelsen faktiskt inser problemet med att använda en sådan hjälm i skogen och meddelar undantag. Läste i någon artikel att de var inne på den linjen, eller i vart fall inte var omedvetna om problemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).