Skogsekonomi

Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

9 inlägg 7538 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

bol  
#363867 Hej,

jag äger idag två skogsfastigheter. På en av dessa finns ett bostadshus där en släkting till mig bor idag, kostnadsfritt.
Huset är i behov av renovering och jag är nybörjare på skogsekonomi, och försöker hitta det mest ekonomiska sättet att utföra renoveringen och söker därför råd hos er som verkar ha bra koll på lagar och skatteteknik.

Har pratat med en bank om detta och de är villiga att låna mig 200kkr mot 2% ränta med fastigheten som säkerhet via pantbrev.

Är detta en bra modell, eller finns det andra sätt att utföra renoveringen och få skattemässiga fördelar?
Har läst lite om att omvandla fastigheten till näringsfastighet och därmed undgå beskattning på kapitalet som investeras, men detta måste då som jag förstår det komma från inkomst i fastigheten/fastigheterna.

Får också tillägga att jag inte är momsregistrerad och fastigheterna är klassade som passiva sedan en tid tillbaka

I dagsläget finns inget obundet kapital i någon av fastigheterna som kan investeras, men möjlighet till viss inkomst av kapital finns under 2016 då gallring ska utföras på den andra fastigheten (utan boningshus).

Har även privat kapital som redan är skattat som kan användas som investering, men detta täcker inte hela kostnaden.



Tips, råd och länkar till information mottages tacksamt!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

Hema  
#363916 Renovering av bostadshus med pengar från näringsfastighet skall beskattas före, mig veterligen. Du har förresten redan en näringsfastighet, samt så har det varit olika bud om att man måste vara momsregistrerad från skattemyndigheten. Sedan så finns det de som köper lite för mycket isolering till verkstadsbyggnaden..

Men nog borde man ta ut någon fort av slitageavgift om någon utnyttjar en fastighet. Annars skulle du kunna hyra ut.

Avatar Fallback

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363957 Bostadshus, renovering och uthyrning är en helt annan del av skattelagstiftningen än vanligt skogsbruk. Tror du tjänar bäst på att frågan någon annan stans. Kanske på byggahus.se?

Användarvisningsbild

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

bol  
#384498 Tack för svaren Hema och Mangan, och ursäkta för sent svar.

I och med att jag inte är bosatt på orten där fastigheten (hus samt skogsfastighet) ligger, så är det ju inte min bostad, och den dessutom är en del av näringen så borde det väl gå att investera inkomsten på den ena näringsfastigheten utan att passera mig som person, eftersom det är överföring av kapital mellan dessa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

jannee  
#384507 Ring skattemyndigheten och fråga.
De är inte som tidigare utan hjälper oftast folk i knepiga skattefrågor.
Har själv varit i kontakt med dem, visserligen andra spörsmål, dock fått svar hur jag bäst ska gå till väga, minimera skatten och vilka positiva och negativa effekter som åtgärden innebär.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

bol  
#384518 Tack Jannee.

Har varit i kontakt med dem angående en annan fråga idag, och ska bli uppringd imorgon. Ska passa på att fråga lite mera då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

Camwood  
#384534 Ditt bostadshus på din fastighet kan du renovera och investera och ta upp i din bokföring som kostnader. Du får också ta upp eventuella hyresinkomster som intäkter som ska beskattas.

Avatar Fallback

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

Hema  
#384657
Camwood skrev:Ditt bostadshus på din fastighet kan du renovera och investera och ta upp i din bokföring som kostnader. Du får också ta upp eventuella hyresinkomster som intäkter som ska beskattas.

Fast pengarna man renoverar sitt bostadshus för (om de kommer från näringsverksamheten) så måste de skattas först. Ska du renovera ekonomibyggnader behöver man inte skatta för de pengarna innan användning.. Så har jag iaf fått det förklarat för mig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfastighet, lån, renovering, investering, pantbrev?

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#385028 Hej
Även om jag jobbar på bank var jag tidigare på redovisningsbyråer.
Generellt gäller att bostadshus som hyrs av nära släkting är privatbostad och kostnader för den kan inte belasta näringsverksamheten. Är det en släkting utanför närstående kretsen kan det vara en näringsbostad och då får kostnader dras av men inte lyfta moms, då det inte är moms på hyran. ( I detta fall var det ju inte en hyra) Varför är det hyresfritt? Var det en uppgörelse i samband med ett generationsskifte?

Att ta upp ett lån tycker jag vore bra och inte bara för att jag jobbar på bank :smile: Utan för att det är bättre att låna fixa renovering så att allt blir klart och därefter kan amortera snabbare om man kan, det är dumt att påfresta likviditeten och att renoveringar tar för lång tid.
/Martin Sundström
Landshypotek Bank

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).