Motorsåg och handhållet

sagkjedeolje

9 inlägg 3637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

sagkjedeolje

cateid  
#363743 Hei!
Er helt fersk i gamet og akkurat fått ny sag. Husqvarna 560.
Hvilken type olje anbefaler dere til sverdet/kjeden.
Har lest mye om rapsolje her inne?
Pros/cons.

Helsing Cato



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

Tjita1  
#363814 Jag började köra med det efter inrådan här på forumet (eller ja, jag läste trådar i ämnet långt innan jag blev medlem). Som "hobbysågare" har jag inte hunnit köra igenom mer än kanske 3-4 liter än, men jag tycker det har fungerat utmärkt.
En del rekommenderar Oregons Arborol, men jag tycker det låter lite bökigt att blanda med vatten och till det glykol på vintern, när man kan hälla i lite Rapsolja från typ Eldorado ner till -20 utan problem...

Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

anersimyra  
#363817 Är man tveksam kan man blanda matbutikens rapsolja i sågkedjeolja baserad på rapsolja.. :D

Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

cateid  
#363819 Hvordan blir sverdet/kjeden da?
Må du file oftere?
Når sagen står i ro en stund "limer" det seg da?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

anersimyra  
#363840 Rapsoljan torkar inte fast på svärd och kedja. Rapsoljan från matbutiken är något tunnare med sämre vidhäftning, man ökar bara flödet till max för att vara på den säkra sidan. Förbrukningen från min till max är dessutom inte särskilt stor.

Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

cateid  
#363841 Ok :-BD
Med pumpen på max går da oljetanken tom før bensintanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

Tjita1  
#363845 Jag upplevde snarare att jag fick minska flödet lite, för det bara sprutade om det.. Jag tycker det klibbar lite när den har stått någon månad eller två, men inte i närheten lika illa som det har gjort förr om åren när jag har använt "vanliga" kedjeoljor. Full gas i några sekunder så kommer det fram olja och den går lätt och bra igen. Inget nämnvärt slitage som går att se, däremot avger sågen en mystisk rök som luktar friterat när kedjan blir lite slö.. :)

Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

anersimyra  
#363846 Nej..oljan kan aldrig ta slut innan bensinen, som jag sa, skillnaden i oljeförbrukning är inte särskilt stor mellan min och max.. \M/

Användarvisningsbild

Re: sagkjedeolje

anersimyra  
#363848
Tjita1 skrev:Jag upplevde snarare att jag fick minska flödet lite, för det bara sprutade om det.. Jag tycker det klibbar lite när den har stått någon månad eller två, men inte i närheten lika illa som det har gjort förr om åren när jag har använt "vanliga" kedjeoljor. Full gas i några sekunder så kommer det fram olja och den går lätt och bra igen. Inget nämnvärt slitage som går att se, däremot avger sågen en mystisk rök som luktar friterat när kedjan blir lite slö.. :)
visst är det kanske så att flödet ökar då oljan är så lättrunnen. Men den är å andra sidan såpass billig att man lika gärna kan vräka på mer om man är tveksam. Något klibb märker jag inte då jag arbetar heltid året om.. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).