Uppvärmning

Reservdelar vedspis!

23 inlägg 38290 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Reservdelar vedspis!

T Landström  
#363833
sumber skrev:Jag köper lohberger delar till våran tirolia, samma gjutnummer till och med iaf på roster och jetfireplåten.
lite sent men nån kanske har nytta av det..


Det hela har legat lite på is...men tack så mycket... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

Tjita1  
#363894 Annars är ju en lösning att köpa eldfast gjutmassa och gjuta själv, om du har en förlaga att göra en form efter.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Robertberg  
#382863 Har blivit med vedspis, men hittar inte vad det är för märke.. Någon som vet?
Är det någon budgethistoria eftersom det inte står något på den?

Det finns ett spjäll uppe i högra hörnet, vad reglerar det?

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Tosca  
#382882 Det är en Tyrolia eller Vamsler, jag tror de kallas bara Vamsler numera.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

svenssons  
#382887 Kolla med Hus Till Hus Alingsås. De kanske kan tipsa om något. Dyra men kompetenta.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384339 Kolla med Josef Davidssons i Reftele. De har nog koll på detta.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

Magnus99  
#538112 Jag har en Tirolia från sent 80-talet som behövde lite omvårdnad. Jag har just köpt reservdelar från Tyska sos-ersatzteile.de. Delar som är till Lohberger sitter som en smäck i min gamla Tirolia.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

Bee1derful  
#633600
Qkeeper skrev:Förövrigt ganska säker på att det var just Wamsler som köpte upp Tirolia och Lohberger köpte väl Celus. Viking är om jag förstått rätt från början en svensk designad produkt framtagen av josef davidssons som ligger ute på tillverkning någonstans i europa, senast jag hörde land var det Österrike och antagligen Lohberger då man kan se ännu fler likheter i designen mellan några av deras serier och viking(spekulation). Var och besökte Josef Davidssons idag och deras fabrik. Otroligt roligt att se klassiska vedspisar monteras ihop på traditionellt vis men med en modernare förbränning och lite övrig modernisering. Finns få sådana hantverk kvar idag i Sverige.


Jag är ganska initierad i ämnet. Wamsler köpte inte upp Tirolia vad vi på Hans Forsman känner till, vi sålde ju trotsallt Tirolia under några decennier. Elektra Bregenz köpte Tirolia och valde sedan att lägga ner det produktsegmentet. Ingen eftermarknadsproduktion sattes igång, varken av oss eller av annan aktör, då detta skulle bli för dyrt. Tirolia var bra produkter och går och tuffar fortfarande.
Läs här https://abhansforsman.nordicshops.com/tirolia-vedspisar-kokspannor-och-reservdelar.html om du vill veta mer.

MVH

Patrick
AB Hans Forsman

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).