SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

62 inlägg 29265 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverknin

Hema  
#363705
Hoggar skrev:Har en fundering.

Idag studeras det mycket om olika metoder att bedriva skogsskötsel för att gynna både produktivitet,kostnader och naturhänsyn. 

Min metod som jag har funderat på går ut på att man som markägare avsätter en viss procent (kanske 50%?) av den areal skogsmark man har som en sorts hänsynsmark där man inte får bedriva något mer omfattande skogsbruk.

Marken man avsätter ska helst vara sammanhängande och inte en massa små trädgrupper eller mindre arealer.

Samtidigt som marken som man inte avsätter skall få brukas fullt ut som produktionsmark utan naturhänsyner (med undantag för extrema arter och vattenflöden)


Tanken med denna metod är:


* Man ska få ett större område för djur och natur att få vara ostörd. 


*Blötare/brantare m.m. områden med kanske sämre tillväxt inte behöver påverkas av körskador från maskiner eller onödiga skötselåtgärder.


*Avverkningarna ger en bättre produktivitet och bättre avverkningskostnader (kanske bättre virke också?)


*Den biologiska mångfalden blir mer samlad än vad den är idag.


*Det blir lättare att se till att naturhänsyn och produktivitet väger lika mycket.


Om man måste föra någon skötsel inom den avsatta skogen t.ex ta bort vindfällor, så kan man sätta upp ett ex antal regler som gäller inom det området. T.ex. att man inte får använda sig av en maskin som väger mer än 1 ton och stränga regler på körskador.


Det vore kul att höra om iden jag har tänkt på är någe eller om det bara är skräp.

Priserna på råvaran måste nog nästan bli det dubbla ä rjag rädd för. Samt allt timmer i Sverige så består 10% av importerat kommer vi nog få svårt att kunna få till en höjning i närzonen gissar jag tyvärr.

Jag har en annan tanke som jag brukar tjöta om, så nu komer den igen. Att ha självgående skogsmaskiner likt stora myror, spindlar eller hästar, som i ett första skede kommer och plocka upp eller tar emot direkt från en skörare, tills även detta moment blir utbytt av liknande maskiner. Då slipper vi en majoritet av markskadorna, samt kanske kan minska storleken på trakthyggesbruken. Så slipper skogsägarna få påhälsning av SNF.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363711
Mangan skrev:U = mgh Ett stort träd har energin 100kJ gissar jag på. Motsvarar ca 0,03 kWh. Dvs runt tre öre el, som man köper hemma. Eller energiinnehållet i en halv tesked diesel (om man eldar den), eller en matsked diesel om man kör den i motorn. 20 öre i det sistnämnda fallet.

Ett sågsnitt genom roten på ett sådant träd innehåller (1 cm, 50 cm dia) ca 2 liter ved, vilket torkat och eldat blir ca 4 kWh. Dvs ca 100 mer energi i veden vid rotskäret än lägesenergin.

Någon får gärna kolla, detta skriver jag på bussen. :)

Det skulle vara intressant att se vad maskinkostnaderna är per timma och vad olika energibesparingsåtgärder kan ge (samt vad respektive åtgärd kostar). Kanske dags att utrusta skördarna med spånsug/spånsäck eller hänga en pellets-fabrik på släp :grin: eller varför inte driva skördaren med att elda spånet :?:

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#363713
th skrev:
Mangan skrev:U = mgh Ett stort träd har energin 100kJ gissar jag på. Motsvarar ca 0,03 kWh. Dvs runt tre öre el, som man köper hemma. Eller energiinnehållet i en halv tesked diesel (om man eldar den), eller en matsked diesel om man kör den i motorn. 20 öre i det sistnämnda fallet.

Ett sågsnitt genom roten på ett sådant träd innehåller (1 cm, 50 cm dia) ca 2 liter ved, vilket torkat och eldat blir ca 4 kWh. Dvs ca 100 mer energi i veden vid rotskäret än lägesenergin.

Någon får gärna kolla, detta skriver jag på bussen. :)

Det skulle vara intressant att se vad maskinkostnaderna är per timma och vad olika energibesparingsåtgärder kan ge (samt vad respektive åtgärd kostar). Kanske dags att utrusta skördarna med spånsug/spånsäck eller hänga en pellets-fabrik på släp :grin: eller varför inte driva skördaren med att elda spånet :?:

Tänk större, ta grotet samtidigt, samt att sedan se till så att maskinen sprider askan fint efter sig. :)

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363717
Hema skrev:
th skrev:
Mangan skrev:U = mgh Ett stort träd har energin 100kJ gissar jag på. Motsvarar ca 0,03 kWh. Dvs runt tre öre el, som man köper hemma. Eller energiinnehållet i en halv tesked diesel (om man eldar den), eller en matsked diesel om man kör den i motorn. 20 öre i det sistnämnda fallet.

Ett sågsnitt genom roten på ett sådant träd innehåller (1 cm, 50 cm dia) ca 2 liter ved, vilket torkat och eldat blir ca 4 kWh. Dvs ca 100 mer energi i veden vid rotskäret än lägesenergin.

Någon får gärna kolla, detta skriver jag på bussen. :)

Det skulle vara intressant att se vad maskinkostnaderna är per timma och vad olika energibesparingsåtgärder kan ge (samt vad respektive åtgärd kostar). Kanske dags att utrusta skördarna med spånsug/spånsäck eller hänga en pellets-fabrik på släp :grin: eller varför inte driva skördaren med att elda spånet :?:


Tänk större, ta grotet samtidigt, samt att sedan se till så att maskinen sprider askan fint efter sig. :)

Tänkte inte på det :sad:

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#363720 Dra på trissor - vilket gensvar!
Nu är det mat-tillverkning och städning, men jag återkommer! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#363725
Fredrik Reuter skrev:Dra på trissor - vilket gensvar!
Nu är det mat-tillverkning och städning, men jag återkommer! :-BD

Ska du ta rast, så gör vi det med! Fullt upp här nu ju. ;)

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363733 Hmm.... 2 liter ved i sågsnittet. Antag en liter vatten i veden. Om det är nollgradigt så går det åt ca 0,1 kWh att värma till 100 grader och ytterligare 2260 kJ (= 0,63 kWh) att bilda ånga. Är det kallare kostar det ytterligare ca 0,1 kWh att smälta isen.

Så med 4 kWh ut från veden och ca 0,85 kWh för att snabbtorka spånet så borde det banne mig kunna gå att driva skördaren på sågspånet. Nu gäller det bara att räkna ut hur breda sågskär som behövs för att få ut den effekt man behöver :grin: :grin: eller hur många grenar per minut den behöver äta upp. Det fossilfria skogsbruket väntar bakom hörnet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363744 Ni stal min idé! Tanken är att den energi som åtgår för att arbeta upp trädet utvinns ur trädet. Elda färskt virke i en mobil anläggning, för att generera hydraultryck, är förstås inte det lättaste. :grin:

Men uträkningen visar att lägesenergin är ganska liten.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

anersimyra  
#363750 I kompressionsfasen alstras stora mängder värme att användas på lämpligt sätt.. :smile: vid dekompressionen fås kyla lämplig att använda sommartid.. :ugeek: :smile: :ugeek: :grin:

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363758 Lämpligen tar man spån och flisa grenarna samtidigt. Sen får man fundera om man måste ta toppen och kanske sista biten tom. :shock:

Kanske en elegantare lösning är att köra ut en container med kvist/kapare integrerat med en brännare, ångpanna, turbin, generator och batteri. En mobil(nåja) laddstation för fällare/helträdslunnare...

En renässans för helträdsmodellen! :grin: :D :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#363772 Hej,
85-35: Helt rätt, Lars Bruun var tidig med detta, men det dog ut, speciellt efter att Cat köpte det och det mer eller mindre blev en soppa av allt.
Jag har sökt som en tok för jag är säker att vi diskuterat Eco-Mate på skogsforum tidigare, kan tyvärr inte hitta det nu.
Vågar inte svara på hur pass likt NorrDigi systemet är, men jag tror det skiljer en del då Eco-Mate tror jag hade återvinningen i hydraulpumpen (och en speciell pump för ändamålet).

Mer info: http://www.skogforsk.se/contentassets/f ... 1-1997.pdf

Orsa: Jag ställer mig bakom detta. Det är synd att det inte händer mer på detta område.

Mangan och th (främst): Tack ska ni ha för uträkningarna. Jag får göra en djupdykning och rota fram mina ansökanspapper för att se hur det var med energin. Vad tror ni ett kubikträd väger? 1.200kg? Och vinden spelar också in har jag för mig.
Jag kommer inte ihåg nu, men har för mig att jag fick en teori på en uträkning som tog hänsyn till M och H mgh och då i det att massan inte är jämnt fördelad. Dels grenar och dels en cylinderform.
Annars håller jag med dig th, det krävs nog att man tittar på krafterna som skulle gå genom maskin om man skulle "hålla emot".

Jag passar på och klär av mig naken när jag säger att jag också haft tanken om ett svänghjul på kranen.
Tänk er att manuellfälla ett stort träd och binda ett rep till ett lämpligt svänghjul som "tar emot" trädet när det faller. Hur länge skulle det snurra? :lol:

Högst intressant annars att återvinna sågspånet. Tror era uträkningar kan stämma, men det blir lite svårt med omvandlingsprocessen kanske.
Men tänk också all sågkedjeolja som är med i spånet, där har ni några Watt till!

Vet inte om vi ska dela tråden då Mangans sågspån inte går av för hackor och är en egen idé. Vi får fundera på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#363773
anersimyra skrev:I kompressionsfasen alstras stora mängder värme att användas på lämpligt sätt.. :smile: vid dekompressionen fås kyla lämplig att använda sommartid.. :ugeek: :smile: :ugeek: :grin:

Det är vid sänkning av kran med last som pelletsen blir till av hydraultrycket som ökar med ökad last. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

anersimyra  
#363780 Just det Hema, och så torkar de av den alstrade värmen.. \M/ kylan som alstras vid dekompressionen använder man sen till AC och kylning av motorn.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#363785 Hej igen,
Det stämmer troligtvis anersimyra, jag missade ditt inlägg förut.

Här är annars en bild som visar principen på NorrDigi (tror jag).
Spännande system med 4-kammars hydraulcylindrar (fast dom nästan ser ut som vanliga).

Bilden kommer härifrån: http://www.norrhydro.com/media/files/pd ... icfp09.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverknin

alias  
#363806
Hoggar skrev:Har en fundering.

Idag studeras det mycket om olika metoder att bedriva skogsskötsel för att gynna både produktivitet,kostnader och naturhänsyn. 

Min metod som jag har funderat på går ut på att man som markägare avsätter en viss procent (kanske 50%?) av den areal skogsmark man har som en sorts hänsynsmark där man inte får bedriva något mer omfattande skogsbruk.

Marken man avsätter ska helst vara sammanhängande och inte en massa små trädgrupper eller mindre arealer.

Samtidigt som marken som man inte avsätter skall få brukas fullt ut som produktionsmark utan naturhänsyner (med undantag för extrema arter och vattenflöden)


Tanken med denna metod är:


* Man ska få ett större område för djur och natur att få vara ostörd. 


*Blötare/brantare m.m. områden med kanske sämre tillväxt inte behöver påverkas av körskador från maskiner eller onödiga skötselåtgärder.


*Avverkningarna ger en bättre produktivitet och bättre avverkningskostnader (kanske bättre virke också?)


*Den biologiska mångfalden blir mer samlad än vad den är idag.


*Det blir lättare att se till att naturhänsyn och produktivitet väger lika mycket.


Om man måste föra någon skötsel inom den avsatta skogen t.ex ta bort vindfällor, så kan man sätta upp ett ex antal regler som gäller inom det området. T.ex. att man inte får använda sig av en maskin som väger mer än 1 ton och stränga regler på körskador.


Det vore kul att höra om iden jag har tänkt på är någe eller om det bara är skräp.


@Hoggar:

Om man bortser från den orimligt höga andelen hänsynsareal som du nämner ovan så känns det rätt likt konceptet med PEFC- & FSC-certifieringarna. Minst 5 % av den produktiva skogsmarksarealen skall lämnas orörd eller skötas för att gynna naturvärden istället för produktionsvärden. Tror att större delen av all skogsmark i Sverige är certifierad enligt någon eller bägge av de ovanstående normerna.

Sen var naturvårdsområdena hamnar och hur stora de blir beror ju på naturgivna förutsättningar på fastigheten.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).