Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood

52 inlägg 32570 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#339988
hfab skrev:
Vesslan skrev:Är det möjligt att endast köpa röjningsaggregatet för montering på annan kran / maskin?

V


Kanske kolla på Mense?
Har själv testat både mense och usewood. Tycker mense är både snabbare och lättare att röja med precision, även lättare att fälla i önskad riktning.
30kg tyngre är inte hellre fel.


Man måste väl ha rotator för mense?

   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood

hfab  
#354513 @Weavens

De går att köra mense agg utan rotator.
Hur presterar maskinen under säsongen?
Antal timmar/hektar? Typ av röjning?

Användarvisningsbild

Re: Usewood

Jtoyra  
#355608 Hej!
Är spekulant på en usewood och det är väldigt intressant att ta del av dina erfarenheter! Vad är ditt omdöme efter en "säsong"?

Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#363654 Hej

Jag har jobbat en hel del i sågverket under hösten så har ej hunnit köra så mycket Usewood.
Körde i helgen ett pass och måste säga att under vintertid är det otroligt skönt att få sitta i värmen.

Att köra ett helt arbetspass är en vanesak. I början var jag väldigt trött i huvudet efter 5 timmar men
nu har man blivit bättre på att ta rast. Man blir ju inte trött i kroppen så jag har haft en tendens att glömma
bort vilan.

Usewood har sina för och nackdelar men det är helt klart ett bra komplement i höga och täta bestånd.
Det går fortare att såga av flera sådana träd med Usewood än manuellt och att du behöver inte få en massa
ris över dig då man inte har tid som manuell röjare att dra ner varenda träd för att ta sig fram.
Sedan körtekniken är något som tagit lång tid för mig för Usewood är den enda och första maskin jag någonsin
kört. Har mycket kvar att lära mig men börjar se fördelar med att faktiskt ha en maskin till hjälp i vissa bestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood

Jtoyra  
#363954 Hej
Tack för ditt svar. Bra att få ett omdöme från en som är igång och jobbar med den. Vad tror du om maskinen för gallring? Den är ju liten och kapar kring 20cm. Känns som ett effektivt sätt samtidigt som man skulle kunna få mer lönsamhet.

Varifrån köpte du maskinen? Hur du erfarenhet från support eftermarknad osv?

Användarvisningsbild

Re: Usewood

Daniel_E  
#366121 Problemet med små maskiner är att det inte fins så jäkla många bestånd som det är passande träng i.
Har själv kört en malwa 560c och sedan skotat efter en sampo 1046 och det enda som gick något bra var granåker.
Som ett komplimang eller privat bruk tycker jag det är för dyrt att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Usewood

Jtoyra  
#366257 Är maskinen ce märkt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).