Uppvärmning

Ständigt luft i pannan

77 inlägg 64991 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Sture Andersson  
#260827 Känner inte till den pannan men skulle tro att detta inte är luft, utan vatten som kokar på nått ställe det blir exstra varmt i pannan.Har du laddomat ,det finns strypventiler på den ,känns som du har lite för lite flöde över pumpen .

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

erik__j  
#260853 Jag har en laddomat

   TS
Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

erik__j  
#260854 Tempen blir ju bara 82grader på pannan

   TS
Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Sture Andersson  
#260862 Det är ju inte hela pannan som kokar utan nån stans vid ett rör eller där det blir exstra varmt.Ladomaten pumpar runt vattnet i pannan och skickar iväg lite till tanken när det nott rätt temp.Om du kan öka flödet i pannan tror jag att det blandar sig bätre så det inte kokar.Sen kan det ju va som nån skrev att du har för lågt tryck med,hur hög vattenpelare har du var sitter exspantionskärlet.Vid lågt tryck kokar vattnet fortare.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Tosca  
#260868 Laddomaten kan ha en reglering för pumphastigheten, kolla om du kan öka den ett steg.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

JD 2006  
#260892 Som jag skrivit tidigare tror jag att du borde ha mer fart på vattnet....eller att du har för lite expansion, vilket medför mindre tryck vid kallstart av pannan.

Vad har du för tryck i systemet när det är kallt resp. varmt?

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

hogga84  
#260924 Jag konverterade vårt direktverkande hus till vattenburet med 4st strömnäspannan tankar och maga panna 31e där även garaget är anslutet via kuvert. Jag upplever att ibland och inte alltid som jag tänder upp en minibrasa för att sen fylla övre facket med ved och skjuter in spjäll på pannan för att det ska brinna rätt"underföbränning" så börjar det bubbla småkoka. Eftersom det då småbubblar så har jag fel förbränning och det ryker jättemycket ur Skorstenen. Verkar som i det flesta. Verkar vara att veden täckte igen hålet i pannbotten till nedre kammaren och därför brinner det för hårt i övre tills det elden vänder och förgasas.
Vad eldar du för ved?

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

hayabusa 08  
#261369 Vad har du för avluftningsventil?

Nu när jag satte in min nya panna så sa rörmokaren att jag absolut inte skulle montera den automatiska varianten för han hade varit med om att många av dom kunde dra in luft i systemet.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

hogga84  
#261376 Jag har iallafall manuellluftning via ballofix via topp på tankarna och öppet expansionskärl.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261618 Ett sista lite drastiskt försök är att trycksätta systemet bakvägen via expansionskärlet.
Spraya misstänkta ställen med såpvatten.
Men det ska vara måttligt tryck max 2 bar, det räcker med 0,5 bar.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264923 Hej!
jag har eller rättare sagt har haft samma problem som ni med min maga 49E och jag tror också på att det lokalkokar på någon punkt i pannan. eldar mot 2*1500 liter öppen expansion 0.5 bar vid toppen på pannan. jag har en laddomat 21-60 till min panna och har varit inne på att byta till en 21-100. vilken storlek på laddomaten kör ni med? Hur som helst blev jag av med problemet när jag sänkte rökgastempen till 210 grader, men kan få lite bubbel första eldningen då jag sotat tuberna och varit väldigt noga så dom blivit extra rena. nu verkar det ju som att vi har olika storlek på våra pannor, men en 21 a eller 21-60 på högsta fart (läge 3) borde ju räcka och bli över till 31 an. i nuläget går pannan som tåget, så det har inte blivit av att jag bytt till större laddomat, men det vore roligt att höra från någon som provat höja flödet och vilket resultat det blivit.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264929 Är föresten ett par trådar på bygga hus forum som handlar om maga pannorna och där är några som har problem med att deras pannor pausar under uppstart dvs. fläkten går på min fart under en längre period 5-10 min. har själv inte det bekymret men det vore intressant att höra om ni varit med om det fenomenet?

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

Tjita1  
#363622 Själv har jag en gammal Viadrus och har samma bekymmer. Det blev bättre när jag bytte till en kallare termostat i laddomaten. Jag är dock säker på att det är luft, för det går och ställer sig i pumpen på laddomaten, som jag sedan blir tvungen att lufta för att få tyst på den (vilket är en mycket angenäm procedur, eftersom skruven på laddomaten omtänksamt har placerats av rörmokaren in bakom pannan 5 cm under rökröret, som på en sån här åldersstigen panna ju sällan håller speciellt beröringslämpliga temperaturer..). Uppträder särskilt när pannan brinner på lite högre effekt än vad jag är bekväm med, men jag är som sagt ganska säker på att det inte kokar. Innan jag satte dit den kallare patronen satte det emellanåt igen pumpen med luft (luften vill uppåt medan pumpen pumpar neråt, så det blir så att säga +-0 i flöde), varvid pannan gav sig till att koka ordentligt, särskilt förstås efter att anläggningen nyss fyllts med härligt färskt syrerikt vatten. Har mer en en gång flugit ner för trappan i källaren för att damma igen spjällen när det börjar dundra och smälla i hela huset. I det läget är man rätt glad att man har en Viadrus faktiskt, ingen risk att den inte skulle hålla.. ;)

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#436970
1486714512_dsc_0509.jpg
ni Har sluten expansion och misstänker att jag tappat förtrycket då jag hela tiden får in luft i systemet. Är det någon här som kan tolka vilket förtryck jag ska ha utifrån bifogad bild? Tack på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

ananders  
#436975 1,5 bar ska du ha, vi har likadant på gården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).