Motorsåg och handhållet

Vilken fil till min kedja?

11 inlägg 30787 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken fil till min kedja?

kalsong  
#363568 Hej! Jag köpte mig en fil på måfå (smart) med storlek 4.8. Undrar om den passar till min kedja?

På svärdet på den aktuella sågen (Jonsered 2045) står i alla fall 15/325/050 - men jag gissar att det kan tänkas passa olika kedjor till detta svärd?

På kedjan ser jag bara skrivet "LV" och "EM" på länkarna - hittade ingen annan text före jag blev yr i huvudet av att snurra runt kedjan.

Vad tror ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken fil till min kedja?

axwell  
#363570 Det ser ut att vara rätt diameter på filen, "325" tyder på det, dvs .325.

Avatar Fallback

Re: Vilken fil till min kedja?

rikard_e  
#363577 Precis som axwell säger, så passar 4,8-filen.

Jag filar alla mina 325-kedjor med 4.5-fil. Det blir bättre drag i dom, bara ett tips :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken fil till min kedja?

kalsong  
#363588 Tack för era svar.

Finns det nån generell regel att följa för att hitta rätt fil för rätt kedja/svärd?

Är det svärdets information man kan gå efter - alltså 325 så passar 4.8?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken fil till min kedja?

anersimyra  
#363590 Som regel ja, dock har Stihl kedjor som filas med 4,5. En kedja avsedd för 4,8 går visserligen fila med 4,5, du får då en aggressiv kedja eftersom stötvinkeln blir aggressivare. Däremot blir spånutrymmet mindre vilket ger sämre prestanda. Bättre då att fila med 4,8 och ta ner ryttarna något mer. Dock ska du fila mindre aggressivt i fruset virke. I fruset virke ändrar man med fördel filningsvinkeln från 30 till 25 grader och ryttarna tas ner som vid sågning i riktigt hårt virke.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken fil till min kedja?

kalsong  
#363598 Tack!

kollade lite på en annan såg jag har för hemmabruk också, en Mcculloch CS330. Den verkar ha 3/8 - och till den passar inte min 4.8 fil. Ska den ha en 4.0 fil istället måntro?

Och så passar vi på och frågar hurdan fil en .404 ska ha också, så har vi det ur världen, om det är en sån jag har på min större Jonsered 510SP med långt svärd. Gissar på en 5.5 fil? eftersom Bahco har en dylik i samma sortiment som första filen jag köpte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken fil till min kedja?

Ferguson system  
#363611 Regner med at det er 3/8 lp du har på Mcculloch'en. 3/8 Lp files med 4.0 mm.

3/8" Lp - 4,0mm
.325" - 4,8mm
3/8" - 4,8mm og 5,5mm, avhengig av type tand.
.404" - 5,5mm

Användarvisningsbild

Re: Vilken fil till min kedja?

anersimyra  
#363614 Din Jonsered borde ha en 0,325 kedja, alternativt en stor 3/8. 404 är den knappast utrustad med.. :shock: 404 och stor 3/8 filas som du gissar med 5,5. Din lilla " guling " har som sagt en 3/8 hobby som filas med 4,0 mm.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken fil till min kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363639 vil sei at du bruker 4,8 fila di og skifter til 4,5 når du er ca halveis, dersom du vil fila lengre bak på tanna med 4,8 mm før du går over til 4,5 så må du nesten fila litt nedi drivlenkene for å få rett halvmåneform på tanna, det er ingen katastrofe om du filer litt nedi drivlenkene. Berre ikkje gjer det så mykje at du filer haukenebb eller at kjede går av. Hold også fila ca vannrett når du gjer dette, ikkje 10 grader som andbefalt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken fil till min kedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363779
kalsong skrev:Tack!

kollade lite på en annan såg jag har för hemmabruk också, en Mcculloch CS330. Den verkar ha 3/8 - och till den passar inte min 4.8 fil. Ska den ha en 4.0 fil istället måntro?

Och så passar vi på och frågar hurdan fil en .404 ska ha också, så har vi det ur världen, om det är en sån jag har på min större Jonsered 510SP med långt svärd. Gissar på en 5.5 fil? eftersom Bahco har en dylik i samma sortiment som första filen jag köpte.

Den 3/8Hobby kedjan MuckaLucken säkerligen har är 4mm vanligast.
Bäst är att följa tillverkarens råd om inte eget intresse eller nyfikenhet tar överhand.
Nästan alla .404 är 5,5mm fil.
Jonsereds 510SP gillar inte 3/8 och särskilt inte i långa svärd. Tror inte jag sett nån med annat än .325 (utöver mina egna experiment) varesig på såg eller i litteratur.

Avatar Fallback

Re: Vilken fil till min kedja?

SawTroll  
#363903
Ferguson system skrev:Regner med at det er 3/8 lp du har på Mcculloch'en. 3/8 Lp files med 4.0 mm.

3/8" Lp - 4,0mm
.325" - 4,8mm
3/8" - 4,8mm og 5,5mm, avhengig av type tand.
.404" - 5,5mm


5.2mm (13/64") er det som anbefales for de fleste Stihl kjeder i 3/8" (RS, RM, etc), og etter min oppfatning er det en riktig anbefaling.

4.8mm på 3/8" var mye vanligere tidligere (Oregon 76/77, Stihl Topic selges ikke lengre), enn det er i dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).