Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102575 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Äboda  
#363339 Var och plockade ut en MS 201 CM igår så idag blev det ett par timmar i skogen för att prova. Väldigt smidig att jobba med vid kvistning av vindfällen. Helt klart en kompetent såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#363372 Borde man inte kunna säga att 201an är den just nu bästa sågen alla kategorier eftersom ingen annan tillverkare har lyckats utveckla en liknande såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#363469
svampbob skrev:Borde man inte kunna säga att 201an är den just nu bästa sågen alla kategorier eftersom ingen annan tillverkare har lyckats utveckla en liknande såg.

Alla kategorier?

Inom kvistsågssegmentet kan jag hålla med. Men HVA skulle om de ville kunna kontra, då deras T540XP fått bra betyg vad jag hört. Samt de har väl liknande utformning, med omvänd insug/utlopp. På vilket sätt är 201:an bättre än MS 241, MS261, HVA 550 eller HVA 560?

Nyfiken.

Edit: de, inte du.
Senast redigerad av Hema ons 06 jan 2016, 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#363472
Hema skrev:
svampbob skrev:Borde man inte kunna säga att 201an är den just nu bästa sågen alla kategorier eftersom ingen annan tillverkare har lyckats utveckla en liknande såg.

Alla kategorier?

Inom kvistsågssegmentet kan jag hålla med. Men HVA skulle om du ville kunna kontra, då deras T540XP fått bra betyg vad jag hört. Samt de har väl liknande utformning, med omvänd insug/utlopp. På vilket sätt är 201:an bättre än MS 241, MS261, HVA 550 eller HVA 560?

Nyfiken.


Jag menar att den är bäst för att ingen annan tillverkare har fått fram en motsvarande såg i den klassen. Hva har t.o.m. Lämnat W.O i den klassen. Tittar man på 50 eller 60 kubikare så har alla tillverkare sågar där och det är mest tycke och smak som avgör. Ingen tidning gör en test av proffssågar i 35 kubiksklassen för det finns bara en såg att testa.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#363478 Oki doki, då är jag med på vad du menar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#363481
Hema skrev:Oki doki, då är jag med på vad du menar.


Att det inte finns någon utmanare tolkar jag som att ingen annan lyckas tillverka en såg den klassen som funkar bra för man brukar inte låta en konkurrent få ha marknaden helt för sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#363504 Helt klart att MS201 C-M är en avancerad produkt, vilken har raffinerats steg-för steg över tid, dock med något enstaka jänka-hopp bakåt på vägen. Den har nu en miljömotor utan katalysator, är förhållandevis liten, lätt och stark, samt är försedd med elektronisk förgasarstyrning M-Tronic.

Det relativt höga priset på MS201, vilken ibland kostar mer än 43cc och 50cc sågar, kan ju tolkas som att den är attraktiv på marknaden och därför har åsatts ett högre pris.

Men visst finns det liknande produkter om man letar, t.ex. japanarna tillverkar små och driftsäkra sågar, såsom från:
♦ Echo/Shindaiwa/YAMABIKO
♦ Dolmar/Makita
♦ Jonsered/Husqvarna
♦ Solo/AL-KO
♦ Stihl
♦ Tanaka/Hitachi
♦ Zenoah

Användarvisningsbild

Lill-Stihlen med Oregon 91VXL-44.

traktorz  
#367297 Dags att "trampa" en vinterväg över myrarna med fyrbandaren efter snöfallen och kylan. Bekvämt då att som nu ha motorsågen med, än tidigare med yxa och handsåg. Skulle kanske istället tagit med en oömmare såg, som inte har så mycket ömtålig plast som just MS 201. Normalt är det de robustare MS362 eller CS2152 som axlar den rollen.

Det blir alltid några stubbar som måste sågas, så förutom gräs och sly som åker in och fastnar runt kopplingen, så blir kedjan alltid slö av det jordnära stubbsågandet. Bilden visar hur typiskt en stukad tand blänker efteråt.
1453319432_p1200388v1600.jpg


Måste ändå tillägga att jag är imponerad av Oregons 91VXL lågprofilkedja i 3/8". Den är förvånansvärt tålig vid stubbsågning, och verkligen stabil på det knubbiga 12" svärdet. Dock fastnar sly ofta under kedjekåpan, så att man måste backa kedjan mot t.ex. en liggande stam, för att sågen över huvudtaget ska kunna användas igen.

MS201C-M startar lätt, nu var det runt tio minusgrader, men man måste dock ge den en halvminut på sig att bli varm från startögonblicket. Rör man gasen innan, så stannar den direkt, då den lämnar det förhöjda tomgångsläget. Sen går den perfekt. Jag har inte vänt på luftspjället till vinterläge ännu, då luften enbart är torr och kall.

Sågen har en hög kompression, så glöm att rycka igång den med tumhandskarna på, dvs körhandskarna till fyrhjulingen, det klarar jag inte. Å andra sidan, att gasa en motorsåg funkar ju inte heller så bra med vanliga tumhandskar på.

Avslutningsvis, kan berätta att jag uppskattar att vara ensam om att använda sågen, ty brorsan som har större händer, har problem med att kastskyddet sitter för nära främre bärhandtaget, så kastskyddet löser ut i tid och otid för honom. Men å andra sidan klagar han inte heller över att i stort sett få ha en hyfsad lätt och stark 50cc såg med CarbControl/AutoTune och handtagsvärme för sig själv!

Ref:
http://www.oregonproducts.com/pro/produ ... /91VXL.htm

1453319418_p1180384v1600.jpg

Användarvisningsbild

Slätt barkstöd till Stihl MS 201 ?

traktorz  
#380210 Barkstödet på MS201 tuggar tyvärr sönder motorsågshållaren på bilden här ovan. Undrar därför om det finns ett slätt alternativ till den medlevererade (1129-664-0500 Bumper spike)?

Avatar Fallback

Re: Slätt barkstöd till Stihl MS 201 ?

Hema  
#380235
traktorz skrev:Barkstödet på MS201 tuggar tyvärr sönder motorsågshållaren på bilden här ovan. Undrar därför om det finns ett slätt alternativ till den medlevererade (1129-664-0500 Bumper spike)?

Alt. Köpa ett likadant och kapa piggarna på det gamla? Eller ändra hur sågen sitter, så den håller bättre. Kanske ta en plastbit och fräsa ut så den passar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#380314 Håller på att hugga igensatt diken som skall rensas. Idag på myren hände någonting på andra tanken. Troligen fick kedjan jordsmak. Den blev tvärt slö men inte som efter en stensågning eller sand. Smörsågandet försvann men gick ändå att såga med (ingen fil med). Björk gick bättre än myrtall.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#380330
machonisti skrev:Håller på att hugga igensatt diken som skall rensas. Idag på myren hände någonting på andra tanken. Troligen fick kedjan jordsmak. Den blev tvärt slö men inte som efter en stensågning eller sand. Smörsågandet försvann men gick ändå att såga med (ingen fil med). Björk gick bättre än myrtall.

Går aldrig med småsågarne (MS200 och MS192) utan en extra kedja eller två i fickan. Snabbt
att byta över och smörsågandet är tilbaks :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#380337
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:Håller på att hugga igensatt diken som skall rensas. Idag på myren hände någonting på andra tanken. Troligen fick kedjan jordsmak. Den blev tvärt slö men inte som efter en stensågning eller sand. Smörsågandet försvann men gick ändå att såga med (ingen fil med). Björk gick bättre än myrtall.

Går aldrig med småsågarne (MS200 och MS192) utan en extra kedja eller två i fickan. Snabbt
att byta över och smörsågandet är tilbaks :lol:

Där ser man: tro aldrig att man är listigare än en gammal räv!!!

Användarvisningsbild

Stihl ms 201 M-tronic till dikesrensning

traktorz  
#381158
machonisti skrev:Håller på att hugga igensatt diken som skall rensas. Idag på myren hände någonting på andra tanken. Troligen fick kedjan jordsmak. Den blev tvärt slö men inte som efter en stensågning eller sand. Smörsågandet försvann men gick ändå att såga med (ingen fil med). Björk gick bättre än myrtall.


Precis av den anledningen jag valde Stihls MS201 - dessutom med 14" lättviktssvärdet, för något bättre räckvidd.
Dock har jag valt att köra med 12" i vinter och Oregon 91VXL kedja vid röjning och huggning av gärdsgårdsvirke.

Användarvisningsbild

Tre styrlister för kedjan till Stihl MS 201 C-M

traktorz  
#381166 Med den senaste tidens go'väder så hade isproppen i kompressorn tinat upp.
Blåste ren lill-Stihlen och kompletterade med den saknade styrlisten (1 av tre) för sågkedjan.
Har nu en styrlist i reserv.

1457991791_p3140585r1280.jpg
1457991791_p3140584r1280.jpg


Borde kanske ta upp och rengöra bakom plastlocket för fjädern till kastskyddet, där det brukar samlas smuts. Det frös ett antal gånger i vintras, när sågen förvarades i kallförrådet till nästa dags huggning. Plastlocket är dessutom något skadat, som synes på bilden, men byter det inte nu.

Vinterkylan är dessutom över, så ställde även om vinterluckan till sommarläget.
M-Tronic, den återkopplade förgasarimplementeringen av munstyckena har fungerat utmärkt i vinter, förutom någon enstaka gång i yrsnö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).