Skogsmiljö och Trädlära

Make it Snow - kokande vatten blir snö

39 inlägg 35978 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Make it Snow - kokande vatten blir snö

Kse  
#363340 Fick order av Fredrik Reuter att lägga upp den här filmen, tänkte spara den till bloggen men vi kör den här istället.






   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

zeetorg  
#363346 är någe fel som är trasigt med den där länken KSE

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

zeetorg  
#363347 Jag tar igen ovanstående

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

SHR  
#363348 Stämmer det vad jag ser eller har du någon som klipper bra? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Fredrik Reuter  
#363349 Hej,
Det var inte meningen att stressa fram videon.
Tycker bara fenomenet är sååå häftigt.
Kanske en egen tråd - Instant Snow, eller ett blogginlägg!

Hur häftigt som helst! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Göt  
#363352 vid vilken temperatur kan börja att se det där tricket \M/ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363353
Göt skrev:vid vilken temperatur kan börja att se det där tricket \M/ ^:)^


Står du på en höjd så borde det räcka med -20. Eller om du är överjävlig på att slunga ut vattnet så räcker det kanske med några få minus, det är ju så snökanoner funkar.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Göt  
#363354 Ni kanske med mig skämtat aprilo! men 18.6 grader funkade det inte :sad: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Make it Snow - kokande vatten blir snö d2

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363355 Kul snöfilm! Jodå det funkar men vattnet ska vara varmt.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Kse  
#363356 Det är inte riktigt samma sak med en snökanon där man under högttryck finfördelar vattnet.
Kastar man upp vattnet likt jag gör så spelar det ingen roll om det är 100 grader kallt, det hinner inte frysa på en sekund.
Tricket är att använda kokande vatten, och såklart att finfördelas det lite oxå.
Fundera lite på varför varmt vatten blir snö snabbare än kallt. :?:
Var gränsen för detta går vet jag ej men tror nog att det måste vara en bit under -30 för att det ska fungera.
Ska det fungera fullt ut så ska man nog ner en bit under -40

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363357 Ja det förstås.
Det är märkligt det där att det ska vara varmt, har själv provat samma trick med både kallt och varmt vatten samtidigt och det varma fryser men inte det kalla. Jag fattar inte :surp:

Provade nu i -18 med hett vatten, funkar skapligt, allt vatten frös inte men det blev ett ismoln iaf! Ett litet litet moln.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

eqlazer  
#363359 Det varma vattnet går över i ånga (eller bra nära iaf) när det kommer ut i den kalla luften, då det blir såpass finfördelat så kyls det även ner väldigt fort och blir till snö/is.
Det kalla vattnet finfördelar sig inte på samma sätt och tar därför längre tid att kyla ner, hinner inte blir någon snö.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363362
Kse skrev:Fundera lite på varför varmt vatten blir snö snabbare än kallt. :?:

För att det ska bli snö måste det först vara vattenånga. Den fryser sedan snabbt till snö. Kallt vatten har längre till den temperaturen där den kan avdunsta.
Har aldrig prövat själv men termodynamiken kan ibland ställa till en del spratt

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#363371 Molekylerna rör sig mycket snabbare i varmt vatten, därför hinner det frysa innan det når ned på marken :!:

PS. Mollekylernas snabbhet gör även bindningarna är mindre fasta; varje droppe innehåller en mindre volym. DS

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363375 Varmt vatten värmer upp den omgivande luften mer än kallt vatten och varm luft kan innehålla betydligt mer vattenånga än kall luft. Då det går åt en hel del energi för att förånga vatten och kvarvarande vatten kyls då av till iskristaller ("snö") :ugeek: ?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).