ons 06 jan 2016, 10:23#363203
Har kört både M-Tronic och CarbControl/AutoTune, dock inte under jämförbara förhållanden.
Kanhända har Husqvarna en kortare tidskonstant i regler-loopen. Man riktigt hör hur AutoTune kontinuerligt optimerar bränsle/luft-blandningen, när Jonsereden/Husqvarnan får jobba hårt. Har inte noterat det på Stihl.
Upplever Husqvarnas AT mer teknik/prestanda-centrisk, medan Stihl något mer användar-centrisk. Bägge implementeringarna gör jobbet lika, dvs ser till att sågen har en gynnsam inställning av bränsle/luft-blandning oberoende av geografiskt läge, barometertryck, temperatur och bränsleval.
Det tar dock en tid innan en ny såg är inkörd, instruktionsbokens tre tankar räcker inte. Är det kompressionen som ökar vid inkörningen, som gör att den så småningom lossnar riktigt i prestanda?
Rekommenderar att köra sågar med M-Tronic och CarbControl/AutoTune på Alkylat-bränsle, inte enbart pga. de uppenbara hälsoskälen. Färre motorstörningar, sommar som vinter, är vår erfarenhet. Gnistgallren brukar jag dessutom plocka bort av gammal vana; Mindre sotansamling, samt bättre luftning hos en 2T-motor är min motivering.
Oavhängigt AutoTune, men Jonsered har PeakPulse & Husqvarna har RevBoost™, godis för ett motoröra, samt vanebildande vid återkommande kvistningsjobb.
Ref:
♦ Husqvarna - AutoTune