Skogsnyheter

Har du en fulskog

8 inlägg 3724 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har du en fulskog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360807 Ett av det pladdrigaste inlägget jag sett på länge. Vad vill han egentligen? Ska all grot och röjnimgsrester bäras ut ur skogen? Är det något sorts försök att återskapa tusentals manuella jobb? Allt i syfte att han och hans gelikar ska få titta in i "finskogar".
Eller är det bara en patetisk strävan att bli omtyckt av "Rädda skogen-typer"?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Har du en fulskog

isteskog  
#360811 Nog för att Carl-Henrik Palmér brukar vara provokativ i skogsdebatten, men det här liknar mest att han har besökt något fältbiolog/SNF propagandamöte. Delvis kan jag hålla med om att slutavverkningsåldrarna nog inte behöver sänkas allmänt. De sänktes ju för något tiotal år sedan.
Oj, vad fulskog en annan har ....... :???:

Avatar Fallback

Re: Har du en fulskog

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360819 Jag hänger inte helt med i hans definition av fin- och fulskog. Men det får man väl svälja och se mer som ett sätt att förstärka retoriken och behaga trädkramarna.
Däremot har han förstås en poäng i att om man minskar minimiåldern för slutavverkning så minskar den biologiska mångfalden och klimatnyttan. Hur det sedan påverkar ekonomin är svårt att uppskatta.

Användarvisningsbild

Re: Har du en fulskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363184 Här är webbartikeln http://www.svd.se/stoppa-annu-mer-fulskog-i-sverige

F.ö. så får inte skogsägarna betalt för att göra sin skog vackrare, varför frågan om "fulskog" eller ej känns ganska irrelevant.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har du en fulskog

Skogen i boden  
#363227 2 gallringar inom 40-50 år hinner jag då inte med . Möjligtvis en första .

Avatar Fallback

Re: Har du en fulskog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363261 Jag har då aldrig sett något fridluftsfolk i min skog. Inte ens i gammelskogen.
Stockholmssyndrom på min ära :lol:

Användarvisningsbild

Re: Har du en fulskog

Erre  
#363265 Väldigt konstigt sätt att klassa skog som ful.

En nyröjd plantering är väl en vacker syn om ngt. Även om där ligger stammar på marken.
Bara för att det inte passar friluftsfolk så behöver det inte vara fulskog.

Idioti!!!!

Avatar Fallback

Re: Har du en fulskog

bgl  
#363268 När det nu finns en del goda argument för kontinuitetsskogbruk är det bara kontraproduktivt att komma med falska argument.
Palmer har problem med att "det är massor av toppar och grenar på marken" efter en slutavverkning.
Om han i stället fokuserade på alla giriga kommungubbar som importerar ospecificerade sopor till sina värmeverk i stället för att elda med inhemska toppar och grenar (GROT) skulle det problemet vara ur världen!
För övrigt blir det nästan lika mycket grenar och toppar i stickvägarna i kontinuitetsskogsbruk. Grenar och toppar torde vara proportionella mot uttagen virkesvolym. För han menar väl inte att groten ska tas ut vid kontinuitetsskötsel? Skillnaden är att då fylls det på med nya toppar och grenar med cirka 15 års mellanrum. Dom blir nertrampade i vägen, ligger hela tiden i skugga och hinner inte ruttna bort mellan skördarbesöken.
"Djupa vattenfyllda hjulspår" lär inte bli färre när allt virke ska tas ut med slutavverkningsskördare och skotare som alltid körs i samma spår. Detta dessutom på fuktiga, mindre bäriga marker där denna önskade skötselmetod har större möjlighet att fungera med acceptabel produktionsförlust.
Att köra med maskin i exakt samma stråk vart 15:e år ger 5 överfarter under en normal omloppstid, i jämförelse med möjligen en överfart vid slutavverkning, sällan som markberedare, gallringsmaskiner och nästa slutavverkning körs i samma stråk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).