Föryngring

2a generationens gran på f.d. åkermark

19 inlägg 9595 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

BOGIZZ  
#362768 Har själv nyss gallrat ett bestånd som tidigare har varit en fårhage, där förekom stora mängder gran röta :( det jag märkte vara att i områden där det fanns mycket björk så hade granarna klarat sig betydligt bättre.

Arevo
Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Gaffe  
#362772 Jag har en likvärdig situation, dock bara ett hektar fördelat på två stycken som jag tog ner pga röta.
Det blir Hybridpoppel som hägnas på ena stycket -produktion. Andra stycket blir det masurbjörk bakom ett bryn med fågelbär, vildapel nyponros som vetter mot en betesmark - rekreation.

Användarvisningsbild

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Peteflamingstar  
#362934
Martin_G skrev:hmmm.... andra arter av gran? Det lät hög-intressant, ända tills jag hittade denna:

http://www.slu.se/Documents/externwebbe ... S95-12.pdf

kolla figur 1....


Stod om kustgran i senaste numret av Skogen, enligt artikelförfattaren är den inte speciellt viltbegärlig.

Avatar Fallback

Re: 2a generationens gran på f.d. åkermark

Martin_G  
#384467 Nu har vi varit ute och tittat på skogen och diskuterat. Vid inventering var stormhygget (det som ligger i omedelbar närhet till den avdelningen som skall avverkas) nedlusat med självföryngrad gran och tall (bra årsmån förförra sommaren) vilket får utgöra föryngring på det stormhygget.

Förhoppningen är att samma sak kan ske även på den nya avdelningen som skall avverkas. Det blir därför en satsning på naturlig föryngring med målet gran/tall (50/50) och björk varhelst det dyker upp. Vår bedömning och förhoppning är att detta kan hjälpa emot röt och stormskador. Delvis grundas detta på studier där de påvisat mindre rotröteangrepp på gran när de står i blandbestånd med tall i södra sverige (se exempelvis http://www.silvafennica.fi/article/519/related/519).

Så, avverkning och markberedning + återväxtkontroll och en extra röjning får bli medicinen. Tack för alla kommentarer och inspel!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).