Motorsåg och handhållet

Bästa pris vs prestanda inte självklart?

20 inlägg 8333 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#361492 Jag har hängt här anonymt till och från ett längre tag men tänkte aktivera mig lite nu.
Nu är jag ute efter en ny såg i mellanformatet och har fastnat för 543 XP men priset runt 7000:- har avhållit mig då jag inte är mer än en hobbysågare som gallrar och tar hem ved då och då.
Jag sågar även plank i bänk när lusten faller på och då blir det ofta grovt. Till det har jag en hederlig 371 XP som aldrig har tvekat därav mitt sneglande på XP även nu,,,

Ser att man har kampanj på 445 E för "halva" priset så den kanske är prissmartast trots allt även om det kanske inte är samma klass som på en 543 XP?

Men nu har jag hittat en säljare som släpper iväg sina 543:or för 4500:- !
Så vad säger ni kan man ens hitta något bättre för den pengen idag?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

anersimyra  
#361494 En Dolmar i samma prisklass är tveklöst bättre än denna japansåg.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

Vardon  
#361502 Köp 543 men ett bestämt exemplar, nämligen mitt....

Finns en tråd om 543

Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

anersimyra  
#361503 Det finns mängder av trådar angående denna japanprodukt.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#362757 Japangrejer är jag inte rädd för generellt, jag kör en Subaru och fotar med Canon... ;-)

Men jag hittade en Dolmar PS420 för endast 3000:- i Tyskland så det blev ett spontanköp.

Den gjorde inte bort sig i ett test mot bla. MS 241C och 543XPG där den blev bästa köp ihop med 241'an

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

Hema  
#362761
4x4 skrev:Japangrejer är jag inte rädd för generellt, jag kör en Subaru och fotar med Canon... ;-)

Men jag hittade en Dolmar PS420 för endast 3000:- i Tyskland så det blev ett spontanköp.

Den gjorde inte bort sig i ett test mot bla. MS 241C och 543XPG där den blev bästa köp ihop med 241'an

Spännande, var det en handlare eller tyska ebay? Får ta och googla på det där testet.

Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#362869 Det var en handlare (firma) på ebay och det fanns många att välja på som sålde för under 3500:-

Ett klassiskt exempel igen på hur priserna i Sverige ligger onödigt högt mot övriga EU och USA.

Här är testet:
http://www.skogma.se/pdf/2014/410033_Dolmartest.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

Hema  
#362898 Hmm, inget om att 543:an hade värme.. Tack för länken.

Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

Seb macahan  
#362904
4x4 skrev:Det var en handlare (firma) på ebay och det fanns många att välja på som sålde för under 3500:-

Ett klassiskt exempel igen på hur priserna i Sverige ligger onödigt högt mot övriga EU och USA.

Här är testet:
http://www.skogma.se/pdf/2014/410033_Dolmartest.pdf


Jag köpte oregons kedjeslip med hydraulik låsning av kedja för runt 3000 på ebay Tyskland. I Sverige kostar den det dubbla

Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

Hema  
#362907
Seb macahan skrev:
4x4 skrev:Det var en handlare (firma) på ebay och det fanns många att välja på som sålde för under 3500:-

Ett klassiskt exempel igen på hur priserna i Sverige ligger onödigt högt mot övriga EU och USA.

Här är testet:
http://www.skogma.se/pdf/2014/410033_Dolmartest.pdf


Jag köpte oregons kedjeslip med hydraulik låsning av kedja för runt 3000 på ebay Tyskland. I Sverige kostar den det dubbla

Nöjd med slipen?

Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#362909
Seb macahan skrev:
4x4 skrev:Det var en handlare (firma) på ebay och det fanns många att välja på som sålde för under 3500:-

Ett klassiskt exempel igen på hur priserna i Sverige ligger onödigt högt mot övriga EU och USA.

Här är testet:
http://www.skogma.se/pdf/2014/410033_Dolmartest.pdf


Jag köpte oregons kedjeslip med hydraulik låsning av kedja för runt 3000 på ebay Tyskland. I Sverige kostar den det dubbla


Jag köper alltid bildelar från tyskland eller usa och det blir i princip halva pengen mot Svenska handlare och då ingår frakt och ev tull etc. När dollarn stod i 5-6 kronor var det ju ännu bättre rena rean var gång!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#363913 Idag kom sågen rätt ok med 6 dagars lev tid från dörr till dörr med helger i mellan :surp:

Dom skickade med ett extra svärd och tre extra kedjor plus lite olja så det blev än med prisvärt (hoppas jag)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

svampbob  
#363917
4x4 skrev:Idag kom sågen rätt ok med 6 dagars lev tid från dörr till dörr med helger i mellan :surp:

Dom skickade med ett extra svärd och tre extra kedjor plus lite olja så det blev än med prisvärt (hoppas jag)


Ska du använda den i matlagningen? :lol:

Vi ser fram emot en recension.

Avatar Fallback

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

4x4  
#363934
svampbob skrev:
4x4 skrev:Idag kom sågen rätt ok med 6 dagars lev tid från dörr till dörr med helger i mellan :surp:

Dom skickade med ett extra svärd och tre extra kedjor plus lite olja så det blev än med prisvärt (hoppas jag)


Ska du använda den i matlagningen? :lol:

Vi ser fram emot en recension.


Ha jag tänkte att den skulle få stå över en Husqvarna en gång i alla fall :grin:

Är däckad i feber annars hade jag redan varit ute och kört den!
Är dj...igt sugen på att gå ut och dra i gång den....men har bara ekstock på gårn just nu så det får nog vänta tills jag orkar ta mig iväg längre.

Den ser och känns väldigt fin och rejäl ut i alla fall så det blir nog ok för mittt behov, har svår att tro att den skulle vara hälften så bra ( I paritet med priset ) som motsvarande Husky i mina händer.

De senaste vedhemtagningarna har gjorts med 371:an av ren slöhet eftersom den funnits till hands men den är lite tung det erkännes annars rätt skön morr i den, vilket inte ska föraktas.
Den har Dolmern är ju en plättlätt sak i jämförelse så det ska bli intressant som sagt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa pris vs prestanda inte självklart?

anersimyra  
#363936
4x4 skrev:Idag kom sågen rätt ok med 6 dagars lev tid från dörr till dörr med helger i mellan :surp:

Dom skickade med ett extra svärd och tre extra kedjor plus lite olja så det blev än med prisvärt (hoppas jag)
Troligtvis är de medlevererade " Dolmarsvärden " Oregon Pro Lite och inte det billigare Pro Am.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).