Skogshistoria

Arbeta manuellt med långsåg

26 inlägg 31612 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbeta manuellt med långsåg

Gorm den gamle  
#362570 Finns det några som fäller och kapar träd med långsåg, som i gamla tider?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Fredrik Reuter  
#362590 Hej,
Nja, inte jag i alla fall. Det skulle vara julgranen då som jag tagit med japansåg de sista åren.
Men jag hoppas du får napp, vore intressant att se om det finns några som sysslar med detta. Gissar att det är att jämföra med höghöjdsträning ihop med Norska skidlandslaget eller liknande i träning.

Jag försökte leta efter videon vi hade på en Finländare som högg kastved manuellt (tror jag). Hittar tyvärr inte det nu, men någon kanske kommer ihåg.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Erre  
#362617 Är det denna du tänker på @Fredrik Reuter

j-eg63 - Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!


http://skog.link/7G5ao

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Fredrik Reuter  
#362620 Hej,
Exakt, där var den!
Tack erre, den filmen kan passa bra här!
Här är den inbäddad.


Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362625 Är det inte en sådan här han menar med långsåg?
Jag skulle gärna pröva men det krävs ju två.
1451924888_p1010406.jpg

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Göt  
#362644 fanns en enmansvariant också med en fjäder(sågkamrat) som drog tillbaka sågen.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Peteflamingstar  
#362674
Göt skrev:fanns en enmansvariant också med en fjäder(sågkamrat) som drog tillbaka sågen.


Har en sån, tyvärr har jag inte provat mer än att såga lite trissor på vedbacken. En ingift släkting högg med den i Lappland under 30- och 40-talen.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362689 Dra lite timmersvans är bra att prova på så att man fattar vad arbete har varit förr. Det tycker jag är en bra idé. Hur välståndet byggdes i Sverige. När huggarna fick böta för höga stubbar, kvista med yxa och sen rundbarka frusen bark.
Min far var född på 10-talet och var förstås i skogen och kunde berätta hur det var innan man kunde åka hem varje vecka.
Nu i yttersta tiden när man skyndar sej från bilen in på jobbet för att det är minusgrader ute och tycker synd om sej för att det är så långt till fredag, löning, semester och pension...
Berätta för oss om du lyckas fälla en 6-8 tums stam utan att det nyper och utan att stanna och vila...

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Gorm den gamle  
#362803 Det är just det jag inte fattar: Hur dom löste det utan att det nöp fast.
Men jag tycker inte det är tokigare att såga med timmersvans än att jaga med armborst. Sonen o jag skall försöka oss på det så snart vi får tag i en timmerrsvans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362811 Vad jag har förstått slog de i en kil efterhand.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362815 Jag har fällt en ca 60 cm 80-årig ask som stod nära lagårn med stocksåg. Min morbror var lite konservativ och tyckte att man hade bättre koll med stocksåg än med motorsåg :surp: Vi använde både kil och rep för att inte sågen skulle nypa. En välfilad såg tar ganska bra men det hade gått betydligt fortare och genererat mindre svett om jag fått plocka fram fällsågen :sad:

Intresant att se historien i roten. Under 40-talet var årsringarna åt ena sidan betydligt större. Den troligaste förklaringen var att morfar hade ett extra hönshus där under kriget.

Dset som TS kallar långsåg kallar jag stocksåg. En timmersvans är assymetrisk, har ett handtag liknande en vanlig fogsvans, men kan utrustas med ett enkelt vertikalt handtag i andra ändan.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362855 Man hugger fällhugg med yxa som uppvärmning samtidigt som man lämpligen flår av lite bark, om det är tall, där man ska börja såga. Det är svårt att anlägga löst och börja snyggt eftersom tandningen är så grov och tekniken noll. Bladet hänger också. Redan här brukar insikten om att man inte skulle klara få ihop till provianten år 1930 att infinna sej. Det ska vara rätt bra filat och skränkt annars går det snett kan man också räkna ut.
Vid det här laget kan man glädja sej åt att det inte är 2-3 fot snö som man sluppit skotta med en träskyffel eller järnspade. Skottning har man även förbannat vid motorsågshuggning då det ska vara en skapligt rejäl grop för att gå runt med sågen. Det är mycket snö på yttersta decimetrarna av en grop. Högg 100 frötallar under de förhållandena och det hade egentligen varit bättre och vänta på solen.
Sen sågar man och undrar hur farfar hade det som togs ur skolan vid 12 år för vara med i skogen och inledningsvis bo i jordkula intill ett block. Han var där under många vintrar tillsammans med ett fyllo 4 mil väglöst hemifrån. Ett 180ha skifte skulle börja skötas. Det höggs ur från mest torrgran under många år eftersom det var urskogen där då. Det här är alltså första åren på nittonhundranollnolltalet.
Man slår i små kilar med yxhammaren, även björkkil funkar, så att det inte nyper. Spåret är smalt och bladet brett. Annars går det inte.
Jag har provat lite. Min far var fylld med historia och berättelser och man fick känna på allt gammalt i praktiken.
Fast man är mycket yxhänt och har handjobbat mycket med ex vis handhyvling av hela golv tom, inser man att hade man haft gubbarnas "muskelnävar" byggda från grunden hade man inte varit svettig och vek redan efter halva fällhugget.
Har faktiskt nu en enmans timmersvans, och kolhärkel också, stående bredvid ytterdörren som jag fick av en gubbe förra året. Kanske man skulle avrosta med lite Armol, stålborte och slipsvamp...

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

BjörkenPer  
#362863 Man får ha gott tålamod när man ska renovera en gammal timmersvans eller stocksåg, dvs ta bort rost, skränka och fila fila fila. Testade en gång att renovera en stocksåg, tog runt 10 timmar att bara fixa tänderna :grin: men vass blev den och kunde lätt tugga igenom en ek på 40 cm i diameter. Har för mig att lutningen ska vara 15 grader när man filar. Har även en utförlig instruktion bokmärkt, där man går igenom användning av stocksåg, timmersvans och bågsåg. tror att den är runt 1950.
http://denizo.opia.dk/de.scp/handbok.fo ... medium.pdf (pdf) Billigt alternativ till gym :grin:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362872 Tack för den länken. Det är alltså en stocksåg som jag visade i tidigare inlägg.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362880 Den här tråden borde flyttas till Skogshistoria! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).