Jakt och Fiske

Rangers i Dalarna

30 inlägg 9691 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

tyke  
#362534 Dessa jaktterrorister hade aldrig fått förekomma om det inte vore för att det består av poliser som älskar att trakassera folk. För kårandan är stark och man håller varandra bakom ryggen. Sedan drabbas ju bara jägare,djurbönder och lantisar och då är allt tillåtet för vi är i vägen för dessa rewildingfarsister. 😈

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

agrotron  
#362540 Och nu planeras det ett intresse/värvningsmöte i avesta. Fyy faaan. Snart blir det en stängseltråd runt skogen. Då får dom inte gå in där iaf. Eftersom jag har känslig odling ;)

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362543 Gå dit! Se vilka de är och hör hur de tänker.

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

agrotron  
#362544 Fan om man inte ska det om det blir nåt nu då? Får ta med mig nån mer som kan hålla mig på banan[FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

anersimyra  
#362580 http://www.jaktjournalen.se/oppet-brev-fran-molstaberg/ Här var APU och " Rangade ".. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Seb macahan  
#362612 Jag såg nått avsnitt på tv om detta. Som jag förstod det var dom ute och letade olovliga fällor och åtelplatser. Nu känner inte jag att jag bryter mot några jaktbrott och känner heller därför ingen större oro. Det finns ju en drös med mer eller mindre tvivelaktiga intressegrupper i världen. Att ge "dessa" mer uppmärksamhet än vad som behövs är precis vad sådana organisationer behöver. I avsnittet jag såg så sprang dom omkring o viskade i en radio med varann och kollade jakttorn. Inga jaktbrott den dagen i alla fall. Det hela påminde mig om när jag var barn o var ute och lekte med mina kompisar i skogen :!: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Seb macahan  
#362615 Det som jag förundrades av var att ledaren var forna Polis. Man kan ju tycka att det finns brott som verkligen skadar för vårt samhälle, typ knark. Där skulle jag gärna se lite knark rangers med polisbakgrund. Men där är nog motståndarna farliga på riktigt. Kanske inte lika roligt o leka röda vita rosen då?

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362621 De var visst med och saboterade skyddsjakten vid Molstaberg och det där med lag tar de bara allvarligt när det gäller deras egna intressen. Deras sektledare verkar minst sagt skruvad och det är ju väl att han i vart fall inte är polis längre.

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362708 http://www.jaktjournalen.se/oppet-brev-fran-molstaberg/

Från artikeln ovan
Konsekvensen blev, inte helt överraskande, att Molstaberg omgående invaderades av 100-talet vargvänner, som under en månad under åberopande av allemansrätten bosatte sig runt hagarna och effektivt skrämde bort vargarna till Hölö där de dödade nio får.

Under skyddsjaktstiden fick de boende på Molstaberg dessutom stå ut med att det flögs drönare över gården och att kreativa entreprenörer ordnade nattliga ”vargsafaris” till det facila priset av 2.500kr/person.

Naturligtvis sköts inga vargar under skyddsjakten. Avdelningschef Göran Åström, länsstyrelsen, förklarade den 11 september i Radio Stockholm sig mycket nöjd med resultatet av jakten då ”avsikten inte var att vargarna skulle dödas”, ett något märkligt uttalande från den som fattat beslutet om skyddsjakten. Man skulle naivt tro att avsikten med en skyddsjakt är att föremålet för jakten ska dödas

Polisanmäldes
Efter de fem vargattackerna under veckan i november begärde fårägarna ännu en gång skyddsjakt men fick, inte helt överraskande, ett negativt besked från Göran Åström. I stället för skyddsjakt polisanmäldes fårägarna samma dag för djurplågeri och brott mot 2 och 3 §§ djurskyddslagen på grunden att fårägarna inte satt upp rovdjursavvisande stängsel.

Vad Ulrika Geber borde ha nämnt är att åklagaren omedelbart lade ned förundersökningen och konstaterade att brott inte var styrkt.

Man kan slutligen med fog fråga sig vem som förorsakat fårens lidande på Molstaberg, Saltkällan och Broby Gård, fårägarna eller Länsstyrelsen Stockholm?

Att aktivister tar till olagliga åtgärder med stöd av allemansrätten mot markägarna är skrämmande och odermokratiskt.
Allemansrätten finns inte definierad vad som ingår. Allt är bara politiskt snömos, att mot markägarens medgivande bosätta sig en månad är knappast allemasrättsligt eller att störa eller förstöra.... Detta är åtalbart som egen mäktigt förfarande eller störande av ordning...

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

husqvarna_med_sthil  
#362751 Man ska komma ihåg att som SV säger, det är inte tillåtet att störa eller hindra. Ett beteende som blir vanligare och man använder sig av allemansrätten. Det måste till en ändring !

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362752 När de flyger med drönare inne på ens hage är det väl bara att skjuta ner den, man lär ju få freda sina djur.

Om det här inte självdör ganska snart så kommer situationen om några år att urarta, frågan är bara hur illa det blir.

Man måste ju kunna vräka folk som campar på ens mark i veckor, allemansrätten ger väl bara rätt till nån dags camping?

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362755
Palms skrev:När de flyger med drönare inne på ens hage är det väl bara att skjuta ner den, man lär ju få freda sina djur.

Om det här inte självdör ganska snart så kommer situationen om några år att urarta, frågan är bara hur illa det blir.

Man måste ju kunna vräka folk som campar på ens mark i veckor, allemansrätten ger väl bara rätt till nån dags camping?


Allemansrätten säger ingen ting den är inte lagligt fastställd. Men många självutnämnda experter med statliga bidrag uttalar sig gärna om hur de anser och skulle vilja urholka markägarens rättigheter via en odefinierad gummirättighet som alle mans rätt....

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

husqvarna_med_sthil  
#362756 Ja, jag skulle be dem flytta jag, göra det tillräckligt ombekvämt för dem, går väl i värsta fall att spruta lite skit :)

Avatar Fallback

Re: Sv: Rangers i Dalarna

agrotron  
#362760 Men får andra tjäna pengar på ens egen mark? Skulle det komma en drönare över min tomt eller närområde så kommer en röd gyttorp 5 tala:twisted:

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Vardon  
#362793
Seb macahan skrev:Det som jag förundrades av var att ledaren var forna Polis. Man kan ju tycka att det finns brott som verkligen skadar för vårt samhälle, typ knark. Där skulle jag gärna se lite knark rangers med polisbakgrund. Men där är nog motståndarna farliga på riktigt. Kanske inte lika roligt o leka röda vita rosen då?


Söker man lite på google så skulle nog jag vilja läsa mellan raderna att han har sagt upp sig själv innan avsked. Verkar finnas några domar mot honom.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/ak ... isshandel/

Nu ska man vara källkritisk mot en jakttidning som skriver om någon form av jaktmotstådare (inte rätt ord kanske men kommer inte på något bättre) dock tror jag domar och liknande att de har torrt på fötterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).