Skördare

Tim pris skördare?

19 inlägg 27907 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tim pris skördare?

erik__j  
#362524 Hej vad ligger ett normalt timpris på en beståndsgående skördare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tim pris skördare?

Fredrik Reuter  
#362561 Hej,
Drar till med en kvalificerad gissning - strax under tusenlappen!

Användarvisningsbild

Re: Tim pris skördare?

Camwood  
#362587 Beror väl på hur stort jobbet är? Kan tänka mej att man kan förhandla till ett lägre pris vid stora objekt. Min senaste entreprenör har ett tim pris på 1100 kr + moms per timme + förflyttning av maskin.
Priset avser gallring.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

Blondin 750  
#362593 Senaste gången jag anlitade en beståndsgående, för fem år sedan, så kostade den ca 1100:-/tim. Jag vill minnas att redovisningen av kostnader var urusel så nu kör jag med egna grejor. Överlag tycker jag att det verkar vara mycket hysch-hysch med timtaxor alternativt ackordspriser och vad det beror på vet jag inte, antingen så skäms man väl för att man har för bra, eller för dåligt betalt.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

bgl  
#362603 Har nyss fått svar i samband med en kommande 1:a gallring. Ligger i intervallet 950 -1100kr.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

Blondin 750  
#362604 Är det olika aktörers priser eller är det beroende av objekt?

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

bgl  
#362659 Olika aktörer. Det är utgångspunkt för en matris som ger sambandet mellan medelstam och kr/m3fub.
Ett allt vanligare sätt att redovisa kostnad för maskinell gallring. Nästan alltid blir det det nästan ingen skillnad mellan de som är verkar här i Bergslagen.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

Blondin 750  
#362737 I mitt exempel så redovisades endast en klumpsumma "avverkning" och "skotning", jag hade själv sett till att ta reda på medelstam av entrepenören och klockat ungefärlig tidsåtgång så på så vis kunde jag få fram mer detaljerade uppgifter. Det var Skogssällskapet som gjorde ett kort inhopp som affärspartner och de förvaltade chansen till vidare affärer dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Tim pris skördare?

Torbjörn Johnsen  
#396095 I samband med KwF-mässan i Tyskland visade KwF (Kuratorium für waldarbeit & Forsttechnik) olika exempel på avverkningsteknik i sitt exkursionsprogram. I dokumentationen som hörde till exkursionspunkterna finns en bra redovisning av kostnader för både maskiner och arbetskraft. Jag tänkte lista upp några exempel här nedan så ser ni vad man verkar få betalt i den tyska skogsbruket. Jag räknar om Euro till Svenska kronor med dagens kurs 9,32 SEK/€ (di.se)

Stor (40 ton) bandgående skördare typ Kern eller Köninssteiger med stort skördaraggregat: 235€/tim (2190 SEK/tim)

Största CTL-skördaren med största aggregatet: 205€/tim (1910 SEK/tim)

Stor CTL-skördare med stort aggregat: 187 €/tim (1743 SEK/tim)

Stor kombiskotare (typ HSM eller liknande som har både bankar och klämbank): 133 €/tim (1240 SEK/tim)

Medelstor CTL-skotare: 122 €/tim (1137 SEK/Tim)

I ovanstående timkostnader ingår personalkostnad om 31 €/tim (289 SEK/tim)

Dessa timkostnader kommer alltså från KwFs exkursionsdokumentation så de bör ju ha någon relevans i sammanhanget men som alltid så finns säkert en stor variation. Sen är ju frågan om entreprenörerna får betalt per timme eller per kbm :???:

Värt att notera är att de i tillägg till ovanstående maskinkostnader även räknar en flyttkostnad motsvarande 4,65 € per maskintimme (43 SEK/tim).

En stor skillnad mellan Tyskland och Sverige är att de har avsevärt högre sågtimmerpriser. De brukar ligga runt 1000 kr/m3fub men är kanske något lägre för tillfället. Massaved och bränsleved betalas i nivå med våra massavedspriser här i Sverige. Skogen är också grov. Flera av exkursionspunkterna hanterade medelstammar i uttaget runt 0,7-0,8!

Det skulle vara intressant att veta om det finns någon här på forumet som har erfarenheter från t ex Tyskland som kan bekräfta eller dementera om de här prisuppgifterna stämmer samt bidra med mer information om det är vanligt att köra för timpris? Det skulle även vara intressant att få in lite svenska exempel som jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

alias  
#396191
Torbjörn Johnsen skrev:I samband med KwF-mässan i Tyskland visade KwF (Kuratorium für waldarbeit & Forsttechnik) olika exempel på avverkningsteknik i sitt exkursionsprogram. I dokumentationen som hörde till exkursionspunkterna finns en bra redovisning av kostnader för både maskiner och arbetskraft. Jag tänkte lista upp några exempel här nedan så ser ni vad man verkar få betalt i den tyska skogsbruket. Jag räknar om Euro till Svenska kronor med dagens kurs 9,32 SEK/€ (di.se)

Stor (40 ton) bandgående skördare typ Kern eller Köninssteiger med stort skördaraggregat: 235€/tim (2190 SEK/tim)

Största CTL-skördaren med största aggregatet: 205€/tim (1910 SEK/tim)

Stor CTL-skördare med stort aggregat: 187 €/tim (1743 SEK/tim)

Stor kombiskotare (typ HSM eller liknande som har både bankar och klämbank): 133 €/tim (1240 SEK/tim)

Medelstor CTL-skotare: 122 €/tim (1137 SEK/Tim)

I ovanstående timkostnader ingår personalkostnad om 31 €/tim (289 SEK/tim)

Dessa timkostnader kommer alltså från KwFs exkursionsdokumentation så de bör ju ha någon relevans i sammanhanget men som alltid så finns säkert en stor variation. Sen är ju frågan om entreprenörerna får betalt per timme eller per kbm :???:

Värt att notera är att de i tillägg till ovanstående maskinkostnader även räknar en flyttkostnad motsvarande 4,65 € per maskintimme (43 SEK/tim).

En stor skillnad mellan Tyskland och Sverige är att de har avsevärt högre sågtimmerpriser. De brukar ligga runt 1000 kr/m3fub men är kanske något lägre för tillfället. Massaved och bränsleved betalas i nivå med våra massavedspriser här i Sverige. Skogen är också grov. Flera av exkursionspunkterna hanterade medelstammar i uttaget runt 0,7-0,8!

Det skulle vara intressant att veta om det finns någon här på forumet som har erfarenheter från t ex Tyskland som kan bekräfta eller dementera om de här prisuppgifterna stämmer samt bidra med mer information om det är vanligt att köra för timpris? Det skulle även vara intressant att få in lite svenska exempel som jämförelse.


Hörde talas om liknande priser när jag var i Österrike 2008. Det jag undrar är vad svensk sågverksindustri gör fel när de har problem med lönsamheten vid ett timmerpris på ca halva nivån i Tyskland/Österrike? Fel försäljningskanaler eller för dålig logistik & sönderdelning av råvaran?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tim pris skördare?

Torbjörn Johnsen  
#396195 Det där är en väldigt intressant frågeställning Alias! Jag har själv grubblat mycket på detta. Kan det vara så att de svenska sågverken är "för långt bort" från marknaden? Kanske inte i bokstavlig mening geografisk utan mer om man ser till produkt, marknad och försälningskanaler. Att de främst lever i den stora bulkmarknaden där priset på en tvåtumfyra varje dag är jämförbar med motsvarande produkt varsomhelst ifrån. Jag vet inte om t ex Tyskar och Österrikare är bättre på att förädla eller sälja men någon skillnad måste det ju vara inom något område. Det kan ev vara så att det är lönsammare att hantera grövre dimensioner. Att hanteringen är billigare per kbm (transport, vedgård, barkning, sågning...) och att sågutbytet är högre på en grövre stock än en klenare. I Sverige har vi ju gått i helt motsatt riktning och här kan man knappt leverera en stock om den blir "för grov". Det här borde vara en bra diskussion i en ny tråd eller i en tråd som redan finns i samma ämne.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

jannee  
#396199 Gör som alla företagare. Skyll på de anställdas höga löner.
Annars titta på vad Svea Skog erbjuder för slutavverkningspriser.
Har hört siffran 65 kronor M3fub i avverkningskostnad, skotningsavstånd 500 meter - kan det verkligen stämma?
Om i så fall måste timpriset ned UNDER 1000 kr/tim för skördaren om det ska bli något över till skotaren. :mrgreen:
Finns förhoppningsvis någon på forumet som nu kan ge svar på tal och vilka priser som verkligen är minipriser = aktuella. Det lär nämligen inte finnas någon som är direkt överbetald.
Vore även intressant att få se de stora drakarnas prislistor för avverkning respektive gallring.

Användarvisningsbild

Re: Timpris skördare?

Fredrik Reuter  
#396202 Hej,
Något att ta med i beaktningen kan vara att de inte har slutavverkningar som vi har här i Norden. Det påverkar priset troligtvis då produktionen är brutalt högre i en slutavverkning jämte en blädning dito.

65 kr/fub, det är nog ingen utopi på 500m, skördaren fakturerar 2.600 kr per timma om denna håller 40 fub/h vilket jag tror är långt ifrån en utopi idag.

Användarvisningsbild

Re: Tim pris skördare?

stegmaster  
#396209 Priser här i Norge enligt årets nyaste prislista.
Skördare pr time.
lågst: 1200kr +mva., medium: 1320kr +mva och högst: 1500kr +mva.

Avatar Fallback

Re: Tim pris skördare?

alias  
#396217 Lejde en Rottne 2004 i våras för 700 kr/h + moms.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).