Motorsåg och handhållet

En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

26 inlägg 10269 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Tjita1  
#362309 Hej!
Jag är ny här, fast rätt van vid forumvärlden.
Glad villaägare med måttlig motorsågskunskap. Äger ingen skog, fast jag skulle vilja.

Jag har en Partner P4200, byggd av Husqvarna, som är närmare 10 år gammal. Jag var lite behjälplig med röjning av en granntomt i somras, när jag tyckte sågen började gå sämre och sämre. Köpte mig därför en justermejsel till ZAMA-förgasaren och justerade in den så att den gick som den skulle igen, precis så den 4-taktar lite på toppen, bra på tomgång, och rapp uppvarvning utan tvekan.
Då bröt helvetet lös.
Efter detta går den bra hela dagen, även om man låter den stå och kallna mellan varven (tänk en timme lunch).
Sen lägger jag in den i garaget över natten, och nästa dag, eller några dagar senare, eller någon månad senare (spelar ingen roll), så startar han när han är helt kall, men ryker som en feljusterad oljepanna och bluddrar och går inte på tomgång. När den sen tjuvstannat (går inte att förhindra) så går han inte att starta igen alls, med mindre än att jag tar fram skruvmejseln och återigen börjar justera in förgasaren. De senaste kanske fem passen har det varit likadant, hela första tanken har gått åt till att justera in förgasaren. Sen när den går perfekt igen så fortsätter den med det hela dagen, ända tills den har legat i garaget över natten igen.

Idag tröttnade jag slutligen. Efter en halv tank soppa yttrade jag högljutt några ganska uttrycksfulla svordomar, varpå jag slängde sågfan över till andra änden av granen, 15 meter bort. 😡 Den höll, intressant nog, trots att den i stor utsträckning är gjord av plast... Därefter åkte all huggarutrustning in med en faslig fart i garaget, och nu sitter jag här och är sur och äter lussekatter och dricker sockerdricka (någon kommer säkert säga att jag hade mått bättre av kaffe eller möjligen öl, men jag tycker inte om endera, så sockerdricka it is).

Så, såvida det inte faktiskt är så att det är nån liten tomtejävel som smyger in i garaget och ställer om förgasaren varenda natt, så antar jag att något på sågen måste lagas. Motorn är tillverkad av Husqvarna, är på 42 kubik, och är försedd med en membranförgasare av typen Zama C1Q-M44. Jag har egentligen tre möjliga alternativ, men jag tycker inte något av dom egentligen är logiskt.
1. Trasiga membran. Haft isär och kollat (gjorde samtidigt rent förgasaren ordentligt), och kunde inte se något med blotta ögat, men jag utesluter inte att det kan vara så.
2. Håller inte kompet. Tycker det tar emot rätt bra med tummen i tändstiftshålet, så det känns inte så troligt.
3. Drar tjuvluft. Tycker inte att den borde gå att få att gå bra alls isåfall, dessutom minns jag från moppetiden att motorn gillar att rusa av sig själv om den gör dylikt.

Av de tre alternativen känns väl egentligen bara nya membran och förgasarpackning som det enda vettiga, övriga projekt kostar så mycket i delar att jag nog hellre köper mig en ny såg. Efter det här är jag nästan beredd att punga upp för en Autotune, så jag slipper krångla med förgasare fler gånger, men å andra sidan är jag än sålänge i princip (fråga inte) arbetslös, så ekonomin tillåter inte riktigt detta.

Sen ser jag på Ebay att motorsågsförgasare inte är så fasligt dyra, så ett alternativ, som lite sista lösning, skulle kunna vara att sätta dit en ny förgasare. Enligt reservdelslistan passar en Walbro WT738 rakt på. Hittar dock ingen sån att köpa nånstans, åtminstone inte på Ebay, men det bör väl finnas modeller som motsvarar den, antar jag.

Tips och råd mottages tacksamt, särskilt om dom är till någon hjälp. Glada hejarop skulle väl inte sitta fel heller kanske.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

JensSkoog  
#362320 Tjenare Tjita1. Välkommen på Forum. Finns säkert många här som vet mycket om din Partner. :wink:
Själv skulle jag nog byta membran och pakningar. Om membranen verkar vara i bra skick, så är det inte alltid den är det. Vevhuspakningen kan ju ochså vara dårlig. Har du provat vända på sågen när den går på tomgång(om den går).

Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Tjita1  
#362324 Ja, när den går bra så går den utmärkt på alla håll.
Jag får nog nästan börja där. Zamaförgasare sitter ju på var och varannan såg, så det borde väl nästan lokala Husqvarna/Stihl-nissen ha på lager tycker jag. Kostar det mycket mer än en repsats eller i värsta fall en ny förgasare så får den nog gå till de sälla jaktmarkerna är jag rädd. Jag kanske ska gräva ner den i skogen. Det sägs det ju att norrmännen gör, och deras sågar funkar ju tydligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Göt  
#362326 Skänk bort den till nån med motorsågsmuseum, om du inte får den att funka. Här på forumet brukar det finnas dom som vet vad det är för fel , så drick lite sockerdricka och ta en lussebulle till så löser det sig :D

Avatar Fallback

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

axwell  
#362342 Kontakta den här motorsågsexperten i Harads.
Troligen vet han vilken förgasare som passar till din äldre såg.

http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-T ... ::791.html

Avatar Fallback

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Blivande snickare  
#362359 Håller med Jens, byt membran å stift. Packningar mellan förgasare å cylinder kan va bra åxå.
Fotografera i vilken ordning allt kommer å hur speciellt membranen är vända, betydligt lättare hopmontering då.

Se , sockerdricka är det inget fel på! @tallen100 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362360 Får jag gissa på att du när den står har handelsbensin blandat med tvåtakts olja i tanken, samma som du senare försöker starta och köra med?

4200 och dess syskon är faktiskt inga dumma grejer på något vis.

Är den skuren ser du det lättast genom avgasporten. I ditt fall tror jag det är bränsle relaterat efter vad det hörs som.
Membran, filter o slang etc kan det ju vara, men då brukar de inte gå rätt alls. Din verkar ju gå rätt efter tankning.
Stift kan det ju vara. Se då till att du får dit rätt stift som funkar. Champion RCJ7Y

Avatar Fallback

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Amatörhuggare 62  
#362363 Slangen mellan tank ----förgasare.
Otät. Någon liten spricka.

Haft några sågar som inte gått .
Har varit slangen.

Avatar Fallback

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Amatörhuggare 62  
#362365 Har några jag också ,som lagt av.

Avatar Fallback

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

tallen100  
#362368
Blivande snickare skrev:Se , sockerdricka är det inget fel på! tallen100 :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Tjita1  
#362369
Amatörhuggare 62 skrev:Slangen mellan tank ----förgasare.
Otät. Någon liten spricka.

Haft några sågar som inte gått .
Har varit slangen.

Har redan bytt. Den tvärdog när den sprack. Fick ingen soppa alls då, bara luft. All soppa rann ut på sidan om istället. Ny slang, tror den kostade typ 85 spänn för 10 cm slang med en böj på, så gick den som uret igen. Det här känns spontant inte som samma sak, dessutom var det i år (eller ja, förra året tekniskt sett) jag bytte, så att den skulle ha gått sönder så fort igen känns väldigt konstigt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

johan eriksson  
#362373
Amatörhuggare 62 skrev:Har några jag också ,som lagt av.


Något som du vill skiljas från?
Har en del gamla sågar i samlingen och lite halvmoderna som jag använder. Har alltid användning för delar och kanske det går att plocka ihop något att köra med av det med.

Mvh Johan

Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Tjita1  
#362374
Mange skrev:Får jag gissa på att du när den står har handelsbensin blandat med tvåtakts olja i tanken, samma som du senare försöker starta och köra med?
Nix, gått på Aspen tvåtakt senaste 2-3 åren åtminstone.

Ska passa på att slänga dit ett nytt stift också, såg att det var lite igenbeckat när jag felsökte häromdagen så det är nog läge. Gnistrade fint om det dock, så jag tror inte det är huvudfelet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Hammaren  
#362384 Fattar jag det rätt att inställningarna på förgasaren ändrar sig? isåfall kan det vara fjädrarna som håller ställskruvarna som är dåliga.

Användarvisningsbild

Re: En tomte ställer om min förgasare varje kväll...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362390
Tjita1 skrev:
Mange skrev:Får jag gissa på att du när den står har handelsbensin blandat med tvåtakts olja i tanken, samma som du senare försöker starta och köra med?
Nix, gått på Aspen tvåtakt senaste 2-3 åren åtminstone.

Ska passa på att slänga dit ett nytt stift också, såg att det var lite igenbeckat när jag felsökte häromdagen så det är nog läge. Gnistrade fint om det dock, så jag tror inte det är huvudfelet.


Är ingen direkt expert på motorer, men stiftet är bland det fösta jag försöker med ett nytt om motorn strular, har haft mer än en motor där stiftet sett ok ut men motorn gått dåligt, efter stiftbyte har motorn gått perfekt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).