Motorsåg och handhållet

Stihl MS180C justera förgasare

32 inlägg 21667 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#361696 Hej. Har kommit över 2st Stihl MS 180. Båda går orent dvs orkar inte vid gaspådrag. Har bytt bränsle å luft filter. Ingen bättring.
Finns väl inga justerings skruvar på den förutom tomgång?
Läste nån tråd här om samma problem men framgick aldrig om det löste sig.
Stog nåt om rengöra/serva förgasaren från avlagringar.
Hur går man tillväga då?
Är ju rätt smått å pillriga där runt förgasaren för ett par arbetar nävar!
Finns det nån sprängskiss på förgasare som man kan få tag på via nätet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

anersimyra  
#361699 http://www.skogsverktyg.se/Reservdelar- ... 9_700.html En ny förgasare är annars rätt billig.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C justera förgasare

bgl  
#361700 Finns en 4 år gammal tråd här om samma problem. Scrolla neråt!
Vår usamotsvarighet "the forestry forum" har också detta ämne behandlat, dock inte säkert att USA-modeller har samma förgasartyp som här.
Annars är standardförslagen: förgasare, bränsleslangar eller vevhusläcka.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#361731 Jo den tråden har jag läst men där fanns ju inte svaret!
Hittade detta på youtube:


Så jag gick ut i verkstan och monterade ner förgasaren (ganska lätt faktiskt, fast man har ju inte rätt fingrar för sånt pill).

Såg rent och fint ut. Nytt bränslfilter är monterat och så blåste jag bränsleslangen som såg fräsh ut.
Rengjorde med bromsspray och blåste försiktigt. Membran och packningar såg ok ut så jag monterade ihop allt (inte lätt att få
tag på nya på nyårsdan) och provkörde.
Men det blev ingen skillnad.
Får väl beställa en membransats och byta. Kostar ju ca70kr+frakt.
Vad menar du med vevhusläckage??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

JensSkoog  
#361736 Har du bytt stift? Min dotter har en 180, och jag kan skriva under på att det är smått och pilligt att skruva ur förgasaren :mrgreen: . Hon hade samma problem, som löste sig när jag satt i ny stift och gjorde rent luftfilter.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C justera förgasare

bgl  
#361751 http://www.jonsered.com/ddoc/jono/jono2 ... 167701.pdf

Detta är en länk till en verkstadshandbok från Jonsered. I slutet finns ett detaljrikt felsökningsschema som i princip kan generaliseras till de flesta motorsågar"

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#361753 Bytte stift. Ingen bättring..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#361755
bgl skrev:Finns en 4 år gammal tråd här om samma problem. Scrolla neråt!
Vår usamotsvarighet "the forestry forum" har också detta ämne behandlat, dock inte säkert att USA-modeller har samma förgasartyp som här.
Annars är standardförslagen: förgasare, bränsleslangar eller vevhusläcka.


Hur kollar man "vevhusläckage" då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Blivande snickare  
#361756
Asige skrev:
bgl skrev:Finns en 4 år gammal tråd här om samma problem. Scrolla neråt!
Vår usamotsvarighet "the forestry forum" har också detta ämne behandlat, dock inte säkert att USA-modeller har samma förgasartyp som här.
Annars är standardförslagen: förgasare, bränsleslangar eller vevhusläcka.


Hur kollar man "vevhusläckage" då?

Ha sågen på tomgång, vänd å vrid den åt alla håll. Tomgången ska hållas konstant fastän den är upp å ner :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C justera förgasare

mikael eriksson  
#361765 Ha sågen igång. Spruta start gas runt sågen. Men inte insugs filtret till förgasaren. Ökar tomgången då är det vevhusläckage

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#361796
mikael eriksson skrev:Ha sågen igång. Spruta start gas runt sågen. Men inte insugs filtret till förgasaren. Ökar tomgången då är det vevhusläckage


..och det beror på/åtgärdas genom att?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

totte  
#362282
Asige skrev:
mikael eriksson skrev:Ha sågen igång. Spruta start gas runt sågen. Men inte insugs filtret till förgasaren. Ökar tomgången då är det vevhusläckage


..och det beror på/åtgärdas genom att?


Tyvärr beror det vanligast på att vevaxeltätningarna gett upp. Måste bytas och det en hel del mekande, bort med koppling och svänghjul. Kan inte nåt om 180:n, kan vara mer grejor som behöver loss också.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C justera förgasare

hfab  
#362302 Innan man börjar riva en begagnad såg bör man utesluta bränsle problem.
Ganska många av stihls mindre sågar är känsliga för bränsle.
Har du tankat alkylat? Prova att byta till hemblandad handels bensin 98okt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

machonisti  
#362432 Körde en tank alkylat i min ms 200. Den har sedan dess uppvisat en del märkligt beteende. Kör hemkört konsekvent förutom det där snedsteget för ett par månader sedan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C justera förgasare

Asige  
#362493 Är köpeblandat jag kör på. Kanske skulle testa en blandning själv då. Är de 98okt som gäller då? 2% olja som förr?
Har skruvat ner den sågen som var i sämst skick för "skojs skull" och undersöka lite hur dom funkar. Upptäckte en liten (typ 2mm) gummiplupp i toppen av bränsletanken. Antar att detta är en backventil för luftning av tanken?
Har ej hunnit kolla den på den "bra" sågen. Men kärvar den på nåt sätt så är det ju klart att inte såget går rent.
Provkörde den igår igen och då gick den som den skulle.
Tänkte beställa en membran sats till förgasaren i morron. Kan ju inte skada å byta.

Ang den såg jag håller på att ta isär så ska jag ge mej på att få loss kopplingen från vevaxlen. Vänstergäng där va?
Sen är det bara cylinder + vevhus kvar i skalet.
En jävla massa gammel kedjeolja + jord å skit som sitter som fan på allt.
Nån bra idé om vad man ska tvätta av det med?
Testat med diesel = löser ej upp det.
Avfettning, något bättre men man får skrubba som fan ändå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).