Motorsåg och handhållet

R 12/K 12-problem...

93 inlägg 32555 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362234 Att det är Partner som är tillverkare är bara ett marknadsföringstrick. Outdoor Accessories är ett så kallat varumärke inom Husqvarna-koncernen. Kolla t.ex. http://www.universalaccessories.com/int/discover-uoa/ . Således är det troligen samma olja som säljs under namnen Husqvarna och Jonsered.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

johan eriksson  
#362250 Biltemas kompressionsprovare fungerar utmärkt till en motorsåg, använder en likadan själv. Låt ljuddämparen sitta på, tänk bara på att hålla inne dödaren eller jorda tändstiftet, finns risk att du förstör tändspolen annars.

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#362284 En sån har jag också, fungerar mycket bra. Understryker vad Johan säger, jorda stiftet eller se till att tändingen är av. Och så berättar du förstås för oss vad du har för komp.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#362739 Kompmätarn kom upp i 9. Hade inte luftfiltret eller avgasburken på, vet inte om det spelar nån roll.
Sågen åker mycket sakta ner om jag bara håller den i dragsnöret. Borde inte vara dåligt komp iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

Brumsten  
#362741 Hej, har du kollat bladventilen vid insuget?.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#362744 När jag tog bort cylindern sist såg jag att det satt färgflagor på insugets insida.(Som lossnat ifrån det svartmålade vevhuset)
Det var lite svårt att se men jag tog bort dom jag såg, tänkte att dom inte spelade nån roll för komptestet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#362912
vajnis skrev:Kompmätarn kom upp i 9. Hade inte luftfiltret eller avgasburken på, vet inte om det spelar nån roll.
Sågen åker mycket sakta ner om jag bara håller den i dragsnöret. Borde inte vara dåligt komp iaf.


Vad som sitter på eller ej har ingen betydelse för kompressionen, den sker ju i ett slutet rum när kolven stängt alla portar. 9 bar är ganska bra komp, tror det är där runt den skall ligga.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#363032 Jag skruvade på avgasburken iallafall och körde några minuter, sen gjorde jag om komptestet.
Då kom jag upp till 10, sen skvätte jag i lite motorolja och då blev det så här:
1452015931_komptest_efter_olja.jpg

Cylinderfotspackningen är i två delar men det verkar inte ha läckt något där den gått av.
Ska skruva isär "Reed-ventilen" senare, jag ser att det sitter ett par färgflagor mellan bladfjädrarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#363075
Brumsten skrev:Hej, har du kollat bladventilen vid insuget?.
Ha de.


Var det något speciellt med bladventilen du menade?
Jag kollade den nu och den verkar vara okej. Packningen mot vevhus är i bra skick
och bladfjädrarna är spänstigare än mig. Dock låg inte mina i samma ordning som dom gör på sprängskissen:
1452023093_r12_-_1962.jpg

Mina tre är, två böjda där den ena är något tjockare och dubbelt så styv som den andra, och en rak som är tunn,
och jag hade den raka bladfjädern i mitten av dom tre. Förvirrande, men sågen går igång på andra rycket, kall,
sen går han igång på första utan choke, håller tomgången, svarar piggt på gasen, så man kanske kan ha bladfjädrarna
i olika ordningsföljder. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#364945 Kompen är bra, det är helt normalt att den stiger en del om man pytsar i lite olja.

Cylinderforspackningen har inget med kompressionen att göra, däremot med vevhustrycket. Den får absolut inte läcka för då suger det luft och påverkar bränsleblandningen.

Reed-ventilen funkar nog om sågen går som den skall.

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Williamm  
#692801
johan eriksson skrev:Biltemas kompressionsprovare fungerar utmärkt till en motorsåg, använder en likadan själv. Låt ljuddämparen sitta på, tänk bara på att hålla inne dödaren eller jorda tändstiftet, finns risk att du förstör tändspolen annars.


Är det så att tändspolen tar skada om man bara kopplar loss den från stiftet och drar?

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

johan eriksson  
#692810 Ja, den risken finns.
Går enkelt att göra en jordkabel av två lite kraftiga krokodilklämmor och en bit kabel, så jordar du stiftet på ett enkelt och säkert vis. Och det kan man även ha användning av när man kollar gnistan.

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#692837 Risken är stor. Spänningen som alstras begränsas av gnistgapet i stiftet. Ju större gap ju högre spänning. Om stiftet inte är jordat så är gnistgapet så stort att ingen gnista kan hoppa över. Spänningen kan då stiga fruktansvärt högt inuti spolen. Då finns avsevärd risk att det blir överslag internt. Dels kan det kortsluta många varv i lindningen, dels kan det slå över till lågspänningskretsen och förstöra elektroniken.

Sålunda upprepar jag det som sades: Aldrig dra runt sågen utan att tändningen är bergsäkert avstängd eller att stiftet är ordentligt jordat.

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

johan eriksson  
#692838 Två klämmor av denna modellen och en bit kabel så är du hemma.

1610170031_ba1e542d-d2c6-46b5-b892-84a0fb0a7cf0.png

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692845 Kortsluta med dödare eller jorda stift är inte bara för sågens säkerhet även din.
Skulle det kladdas med bränslen och så på bänken och det kommer en gnista lite sådär så är flammor och brand ett faktum.
Inte ovanligt man kladdar lite...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).