Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

65 inlägg 43024 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#362180
Bengt.Svensson skrev:Vagnsstyrning är också fin när man backar, efter lite övning kan man styra kärran utan att ratta så mycket på traktorn. En hand på ratten och andra handen på ventilen till vagnstyrningen.


Det var det här som jag upptäckte idag när jag inte visst om det gick att vända utan började backa istället. Min väg är rätt smal och på en par ställen vill jag inte "slänga ut" framdelen på traktorn. Genom att styra vagnen på spaken kunde jag backa traktorn utan att behöva göra så stora utslag, smart och helt suveränt. Ingen nyhet direkt, jag har hört talas om det när andra pratat men nu är det bara att stämma in. Får man öva sig på detta kommer det bli en fröjd, nu är det av ovana hackigt och långsamt när jag får stanna till och fundera vad och hur saker ska göras för att det ska bli rätt. Samma sak med krankörningen, en sak i taget och ändå blir det fel ibland men jag har inte kört in någon stock i traktorn iaf :smile:

Tydligen ska det vara enkelt att gå ikull med vagnen vid backning om vagnen är tom. Nu hade jag redan lagt på lite när jag påbörjade min backning och jag märkte inte av någon instabilitet.

Just ja, har ett dike som jag passerar med en skarp kurva efter ut på vägen. Tidigare fick jag låta vagnen gena genom diket med full lutning, nu kunde jag låta den hålla spåret... iaf på vägen hem när jag hade tillfälligt glömt det med styrning på vägen ut :grin:

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362192 Backar du rakt bakåt är det ingen fara för att det välter, men en tvärsväng vid backning så är det lätt hänt även på plant underlag.Med tom vagn,behövs bara ett par gripar så minskar risken,ett tips är vätskefyllda hjul

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#368013 Nu har jag varit ute en heldag med vagnen och gjort en rejäl backning uppöver ett berg, smalt och kringligt men det gick tack vare ramstyrningen. Vinschen och radiostyrning har fått bekänna färg idag och det finns inget att anmärka på, bara väldigt lättsamt att använda, riktigt roligt. Fördelen att få dragpunkten högt gör mycket gott då stockändan blir "lätt".

Överlag riktigt nöjd med min setup nu, både traktorn och vagnen. Första gången jag inte går och funderar på hur jag behöver uppgradera !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

JOOJ  
#711449 Jag har en Zetor 5245 och funderar på att köpa en timmervagn till den. Är dock novis på detta och undrar om någon som har en likadan traktor kan ge mig lite tips på vilken modell av vagn som kan vara lämplig ?
Skulle gärna vilja ha drivning och ramstyrning på vagnen om det är möjligt.
Är hydrauloljeflödet tillräckligt ?

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711466
JOOJ skrev:Jag har en Zetor 5245 och funderar på att köpa en timmervagn till den. Är dock novis på detta och undrar om någon som har en likadan traktor kan ge mig lite tips på vilken modell av vagn som kan vara lämplig ?
Skulle gärna vilja ha drivning och ramstyrning på vagnen om det är möjligt.
Är hydrauloljeflödet tillräckligt ?

Då kan oljan bli problem. Köp med pump och tank på kärran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).