Trädfällning (arborist)

Startkit för sektionsfällning

23 inlägg 17751 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362080 Jag har läst det mesta på sidan ang sektionsfällning och gjort en lista över vad jag tror att jag behöver för att starta klättringen...

Kolla gärna på bilden och ge synpunkter.

1451756344_screenshot_2016-01-02-18-31-35.png




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362130 Ett klätterep är bra att lägga till på listan (ex XTC Fire vilket är prisvärt och väldigt slitstarkt, enkelt att splitsa). Personligen skulle jag välja en DMM hitchclimber iställer för zig zag. Du kommer behöva fler karbiner och personligen skulle jag valt DMM istället för Petzl. Istället för sydda repslingor skulle jag köpt på lösmeter och knutit alt splitsat egna slingor efter behov, ex ocean polyester 8mm. Du kommer nog ibland uppskatta en andra lanyard vilket du enkelt tillverkar av 4-5 meter klätterrep (som du antingen köper seaprat eller kapar från ditt rep).

Swivel är bra men inget måse initialt.
Den wire flipline som du valt saknar repklämma och behöver kompleteras med låsanordning och karbin, denna modell: HB050 - HB Wire Core Flip Line Kit (3m) with ISC Snaplock är komplett (behöver en karbin för att användas)

Har du provat selen? Personligen hade jag valt ex Petzl Sequoia som HB dessutom verkar ha på REA.

Lycka till i träden!

Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362151 Roade mig med att slänga ihop en lista hos HB med de prylar jag själv valt, i stort den utrusting jag använder när jag jobbar (med dubbelrep).

1451766960_hb2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362157 Tack för ett uttömmande svar. Hur långt klätter rep bör jag beställa för att kunna ta av 5m till lanyard? Tjocklek?

Jag tar några fler karbiner. Någon speciell form man brukar föredra?

Jag har inte provat selen, någon någonstans rekommenderade den. Vi använde skylotec på ett tidigare jobb dock en helt annan typ av sele.

Varför hitch climber istället för zigzag?

Vad är splitsa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362159 Dubbelrep? Flipline och topplina?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362173
ohc917 skrev:Tack för ett uttömmande svar. Hur långt klätter rep bör jag beställa för att kunna ta av 5m till lanyard? Tjocklek?

Jag tar några fler karbiner. Någon speciell form man brukar föredra?

Jag har inte provat selen, någon någonstans rekommenderade den. Vi använde skylotec på ett tidigare jobb dock en helt annan typ av sele.

Varför hitch climber istället för zigzag?

Vad är splitsa?


45m rep räcker, då har du kapmån för en lanyard samt möjllighet att korta om du får skador på repet.
Tjocklek är en smaksak, vid dubbelrepsklättring föredrar jag ett ngt tjockare rep (12-13mm) som blir lättare att greppa då det blir en del repdragande. Fire är 12.6mm.

Karbinform även det en smaksak, jag tycker ovala är flott samt några päronformade/d karbiner

Selen är säkert ok, Petzl varianten har en annan form av brygga för fäste av ex repbroms som jag föredrar, dessutoim billigare och mer beprövad som trädklättersele.

Hitchclimber är enkel sin sin konstruktion, möjligheten att använda olika friktionsknutar skapar större variationsmöjligheter, den är uppbyggd av flera separarta komponenter där allt går att byta vid behov. Zig Zag har haft en del barnsjukdommar vilket Petzl har åtgärdat.

Splitsa är reparbete, ex tillverkning av ögla i änden på rep som ex klätterrepet. Detta är inget du behöver lägga energi på nu (kanske inte heller senare), det är en kul hantverk att bemästra och som kan underlätta vid repereation av utrustning osv men det går utmärkt att köpa färdigsplitsade rep alt. knyta en vettig knop.

Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362178
ohc917 skrev:Dubbelrep? Flipline och topplina?


Med dubbelrep menar jag en klättersystem där repet är fäst i sele med ex karbin (alt i en Hitchclimber eller zig zag), går upp över ankarpunkt (ex gren eller cambiumsaver) sen ner till klättraren där repet går genom bromsanordning (ex hitchclimber).



Med flipline menar jag säkringslina som går från selens sidopunkter, för säkring vid ex stamklättring.



Toppplina? Osäker om jag nämnt det, med topplina eller toppsäkring menas normalt att man har en ankarpunkt som sitter över huvudhöjd till skillnad från stamklättring med bara flipline/säkringslina runt stammen då toppsäkring normalt saknas.

Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362182 Här är ett bra klipp som beskriver DMM Hitchclimber och dubbelrepsklättring


Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362227 Vad gör cambium saver stop?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

anersimyra  
#362247 Att utan ingående kunskaper börja kapa och göra egna splitsar är inget att rekommendera, att titta på bilder och försöka splitsa utifrån dessa kan snabbt få dig " planterad " i backen.. :sad: en grundutbildning i klättring är det du först borde prioritera.. :-BD
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362262 Utbildning kommer jag att gå. Jag kommer att arbeta med en arborist jag känner i början. Jag vet vad han har för utrustning men vill se vad ni andra använder och rekommenderar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362275
anersimyra skrev:Att utan ingående kunskaper börja kapa och göra egna splitsar är inget att rekommendera, att titta på bilder och försöka splitsa utifrån dessa kan snabbt få dig " planterad " i backen.. :sad: en grundutbildning i klättring är det du först borde prioritera.. :-BD
Mvh Anders.


Precis. Och just därför skrev jag:

Splitsa är reparbete, ex tillverkning av ögla i änden på rep som ex klätterrepet. Detta är inget du behöver lägga energi på nu (kanske inte heller senare), det är en kul hantverk att bemästra och som kan underlätta vid repereation av utrustning osv men det går utmärkt att köpa färdigsplitsade rep alt. knyta en vettig knop.

En grundutbildning är som Anders skriver en bra start oavsett vilket hantverk som skall läras.

Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362276
ohc917 skrev:Vad gör cambium saver stop?


Sätts med ex. lärkhuvud i klätterrepets splitsade öga och används för att enkelt kunna dra ner cambiumsavern från marken med hjälp av klätterrepet. Den röda plastkulan passerar fritt genom savern ena ring men fastnar iden lilla. Går även att använda knut på repet. Se klipp. Som sagt, innan du startar sågen i trädet är det en hel del moment som bör bemästras inkl räddning/evakuering av skadad klättrare i träd.


Användarvisningsbild

Re: Startkit för sektionsfällning

ohc917  
#362477 Att räddningsutbildning och kontinuerlig träning är livsviktigt har jag får erfara på tidigare arbetsplatser. Tidigare har jag arbetat med två olika räddningssystem från skylotec. Jag har klättrat 80m med tung räddningsutrustning för att en kollega inte klarade av att använda systemet han va utbildad på när vi hade en olycka så jag vet hur viktigt det är.

Jag har letat lite efter videos med räddning i träd där man visar hur dem går till väga när klättrare använder dubbelrep. Jag kommer att gå en kurs under våren men det hade ändå varit bra att få lite insikt i hur det kan fungera.


Hur gör ni när ni räddar, har ni ett färdigt räddningskit i bilen eller använder ni befintligt utrustning?
Några andra synpunkter på utrustningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startkit för sektionsfällning

Tretoppen  
#362538
ohc917 skrev:Jag har läst det mesta på sidan ang sektionsfällning och gjort en lista över vad jag tror att jag behöver för att starta klättringen...

Kolla gärna på bilden och ge synpunkter.


Hei!
Hva man kjøper og bruker når man klatrer er selvfølgelig forskjellig fra person til person. Du har valgt mye bra i listen din, men jeg ville valgt litt annerledes.
En hjelm (f.eks. Petzl Alveo Vent) og en håndsag (f.eks. Silky Zubat 330mm) er du nødt til å ha.

Ellers er jeg enig i det Kellyk skriver om at du trenger et klatretau og jeg ville også valgt DMM Hitch Climber fremfor Petzl ZigZag.

Foot- og hand ascender ville jeg ikke kjøpt som et starter-kit. Dette bruker jeg kun ved beskjæring av trær. Ved seksjonsfelling bruker du klatresporer/spurs.
Du har valgt 3 stk polyester loops, hvorfor det? Disse brukes til friksjonsknuter (f.eks. i et hitch climber oppsett). Trenger du slynger, ville jeg valgt slynger av nylon (https://honeybros.com/Item/Lyon_Sewn_Slings).

Ellers kan du også lese en tidligere post om samme emne hvor jeg laget en liste jeg (fortsatt) anser som minimum: Tretoppen - Starta eget, prislista? :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar