ATV och UTV i skogen

Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

38 inlägg 22638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#361591 Har lånat en Timmervagn Nyvab http://46.162.119.173/Nyvab_Ehandel/-Va ... MERVKOMPL2 när jag kört ut virke senaste månaderna.
Nu har jag insett att jag måste köpa en själv då jag har täckning för en vagn själv. jag har en Grizzly 660 som dragare och kommer köpa till kombifäste samt en stark vinsch med radio styrning. Nu till knäck frågan... Jag vill ha en vagn som lastar 1000-1500 kg , flyttbar boggie så man kan flytta centrumpunkten, kran samt stödben för under 15,000 ink moms. finns det och vad köpte ni? vad tycker ni mer att man ska tänka på?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361649 Jag letade för några år sen, mentill slut valde jag en nyvabvagn med radiostyrd vinsch och den lastar mer än jag kan dra :)

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#361687 Jag ska köra till nyvab på måndag och kolla på vagnarna. De har en modell som heter TIMMERBOGGI som ser intressant ut. Lite mindre och smidigare ser det ut som än deras stora. Har tittat lite på Gottåsavagnen med är det någon som har erfarenhet av den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

axwell  
#361711 Om jag var spekulant på något liknade så skulle jag först titta på Yamhasäljarnas svensktillverkade vagnar, LEJA.

http://www.bjalverud.se/index.php?page= ... at=39&sm=5

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

svampbob  
#361733
axwell skrev:Om jag var spekulant på något liknade så skulle jag först titta på Yamhasäljarnas svensktillverkade vagnar, LEJA.

http://www.bjalverud.se/index.php?page= ... at=39&sm=5


Jag köpte själv den vagnen tillsammans med Grizzlyn men det tog inte många lass förrän jag insåg att jag behövde något bättre och jag beställde Avestan. Det bytet har jag inte ångrat en sekund.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

axwell  
#361792
svampbob skrev:Jag köpte själv den vagnen tillsammans med Grizzlyn men det tog inte många lass förrän jag insåg att jag behövde något bättre och jag beställde Avestan. Det bytet har jag inte ångrat en sekund.


Jag har själv haft en Avestavagn med wirekran och den var det inget fel på frånsett att Leja ger mer för pengarna.

Den Avesta du tänker på kostar väl 5-10 ggr mer än den Nyvab som TS planerar att titta på. :?: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

svampbob  
#361798
axwell skrev:
svampbob skrev:Jag köpte själv den vagnen tillsammans med Grizzlyn men det tog inte många lass förrän jag insåg att jag behövde något bättre och jag beställde Avestan. Det bytet har jag inte ångrat en sekund.


Jag har själv haft en Avestavagn med wirekran och den var det inget fel på frånsett att Leja ger mer för pengarna.

Den Avesta du tänker på kostar väl 5-10 ggr mer än den Nyvab som TS planerar att titta på. :?: :roll:


Ja visst är det så att jag bytte till en nästan tio gånger dyrare vagn.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#361799 Har tittat på leja's youtube film om proffsvagnen och visst den ser fin ut men klenare än Nyvab s vagn för samma peng och utrustning.och om jag kommer att lägga den summan så bli det en Nyvab. Men som jag ser det nu så är en lite mindre vagn det som kommer passa mitt användningsområde bäst med tanke på hur terrängen ser ut på min fastighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361833 Jag köpte en av kelltfri typ. Den är med flak och det ångrar jag inte. Den blir betydligt mer användbar. Jag monterade en elvinsch på den som drog 900 kg med den brann upp ganska omgående. Den tålde inte hög belastning utan tid att svalna mellan vinschningarna. Köpte en som drar 1800 kg och nu är det inga problem att dra in stora tunga stockar. Stödben saknades när jag köpte den men jag gjorde några som går in på sidan på fyrkantsröret.

Nackdelen med den monteringen är att det blir låg markfrigång just där så till sommaren ska jag fundera ut en nu typ av stödben. Alternativet är att du köper en begagnad vagn. Det borde gå hitta något för 15 000:- tycker jag. Kravet är att det ska vara breda hjul på vagnen så att den bär upp bra. Det är väl hur mycket den kommer att användas som sätter priset lite. Ska den användas nästan dagligen under längre perioder så blir det en dyrare vagn men endast sporadiskt så blir det en billigare vagn. En timmervagn med vinsch ärr inte direkt någon high tech pryl så dom brukar hålla om man kör med insidan även om dom är billiga.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#361869 Detta internet är ju farligt... hittade på kellfri`s sida att de har en Hydraulisk vagn för 34000 ink moms hur nu den kan vara så billig. Är det verkligen så? uppe i hörnet på sidan kan man markera om man vill ha priserna ink eller exl moms och ink priset visar 34... då vet i fan om man inte slår till på en sådan istället OM det kan stämma :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

Blivande snickare  
#361874 Googla lite kellfri först. Många besvikna. Dåliga svetsfogar, blöt "kinesmetall", mycket skruv för lite kör alltså.
Deras kund support verkar dock fungera bra.

Mitt tips är var inte dumsnål! Bättre gråta en gång när man betalar än varje gång man ska använda.

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

Rasken  
#361877 Deras hydraliska vagn för 34000 sitter väl bensinmotorn bredvid kranen på vagnen. Den vagnen är på tok för tung i fram änden för en fyrljuling. Du får inte fram en pinne och så en förstörd fyrljuling.

Jag har en nyvab stora vagen. Dock så är ju kvaliteten inte den bästa har fått gjort en hel del förbättringar själv. Boggin är en svag del, den är inte lagrad utan sitter bara med en bult som glappar. Men det beror ju på hur mycket man skall använda den och hur mycket man skall lägga på att lappa och laga.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

Hema  
#361932
skogh skrev:Har tittat på leja's youtube film om proffsvagnen och visst den ser fin ut men klenare än Nyvab s vagn för samma peng och utrustning.och om jag kommer att lägga den summan så bli det en Nyvab. Men som jag ser det nu så är en lite mindre vagn det som kommer passa mitt användningsområde bäst med tanke på hur terrängen ser ut på min fastighet.

Även om du inte vill köpa en Lejabvagn, så tycker jag att de tar upp en hel del saker som är bra att tänka på i klippet. För 15.000:- så får du en bättre beg. kvalitetsvagn om du bara har lite is magen och bevakar Blocket.

Kan ju höra om han säljer vagnen löst?
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_lt_a750x_med_timmer_karra_64526499.htm?aw=1

Eller köpa denna och lägga till kran i efterhand.
http://www.blocket.se/ostergotland/Kranman_1100_timmervagn_64287953.htm?sa=1

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#361980 Den med kran hade varit intressant om det inte varit för långt ifrån mig.kostar en del att ordna med transporten också. Bor i norra Skåne

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361998 Innan jag köpte nyvabvagnen kollade jag också en del på rösjömålavagnen http://www.rosjomala.se/pdf/rv1600%20broschyr.pdf men det blev aldrig av att åka och titta på den i verkligheten (Älmhult vart närmare än Nybro :) ).

Gottåsavagnen är väl en vanlig kinavagn, samma som alla andra också säljer.
Men som alltid beror det ju på vad man ska ha vagnen till, jag använder min till vedkörning för eget bruk mest. Blandade storlekar men tyvärr mycket övergrovt vilket vagnen väl inte är optimal till. Men eftersom jag visste att jag skulle ha den till sånt var det en av anledningarna till att jag valde just Nyvabvagnen eftersom den har plant lastutrymme, enkelt att bara rulla av även de grövsta stockar utan allt för mycket jobb. Med tremeters längder funkar det med dimensioner upp mot 30-35 centimeter, tyngre funkar dåligt då man inte får ut stödbenet tillräckligt långt för att få stabilitet.

Släng på en plyfaskiva och några brädor och man har ett lastflak. Smidigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).