Bioenergi

Trenden för vedeldning?

71 inlägg 29682 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Vedproducent  
#361081 År 2013 sotades det 209211 vedpannor och 1735291 st braskaminer och liknande.
Att notera att många braskaminer bara behöver sotas var 4:e år så befintligt antal installerade kaminer är naturligtvis betydligt högre.
Således är det minst 2 miljoner hushåll av Sveriges drygt 4 miljoner hushåll som eldar eller har möjlighet till det. Själv anser jag inte att man kan kalla det på utdöende när halva svenska befolkningen gör/har den möjligheten. Den enda lilla trenden jag kan se är att pannveden minskat marginellt. Fast det påverkar ju inte jättemycket när kaminerna är 10 gånger fler till antalet och stigande.
Det är nog mer vädret som påverkar. Är det 10 plusgrader i december så kör väl de som har luftpump på det. När det blir riktigt kallt så är de för dåliga och dyra och då ökar vedförbrukningen.
Men som jag ser det så är det stora antalet kaminer som håller uppe volymerna och då kan luftpumparna bara vara en fördel för kaminerna.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Hema  
#361093 Sitter idag med en kedddyinsatskamin (i någon hemmamurad historia liknande kakelkaminens funktionslösning, funkar över förväntan på så vis att den behåller värmen upp till 24h) ihop med en luft/luftpump och el-element. Eldar som det ser ut nu ca 8kubik travat. Förhoppningen är att framöver installera vattenelement och en vedpanna. Men om för få köper en sådan lösning, kanske valmöjligheterna kommer att bli få. Har väldigt nära till berg, men som flera andra säger, så vill man slippa ökad elräkning. Utöver detta skall det även tilläggsisoleras och fönster skall bytas ut.

Finns väl inte så många oljepannor kvar, men det kan inte vara många som hoppar på ved där tyvärr, när de väl byter ut. En sak som talar om lite revansch inom vedeldning är att den troligen kommer ske runt 2020, då 4st kärnkraftverk tagits ur bruk (Ringhals 1&2, Oskarshamn 1&2), detta kommer med stor sannolikhet betyda att vi kommer bli tvungna att importera el under kallare vinterdagar. Så man kanske kommer få ändra sin åskt om MP och faktiskt tacka dem för att de har förstört elproduktionen i landet..

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Hema  
#361094
stegmaster skrev:
1451404387_uten_navn.jpg

När tomten på toppen börjar röra på sig, er det dags att lugna ner lite.

Den där var väldigt trevlig, vart har du fått tag på den?

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361117 Ja den nissen likte Eg og

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

stegmaster  
#361127 Tomten (nissen) er hemmasnickrat av en gammal gubbe som er död sen minst 15år tilbake.
Han lagde några pr år som pensionärhobby, sen fick jag en efter jag hjälp han med något arbete.
Har haft den i minst 25år.
När ugnen blir riktig värm så börjar viftan på toppen att driva runt, och tomten börjar röra rundt i gröten. :grin:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361571 Jag håller på att renovera ett hus byggt ca 1930,vattenburen värme insatt 1960 och tror jag 1976 iaf moderniserat då till viss del, men det betyder har jag sett presolrör nere och grövre järnrör på öv. Bygger nytt pannrum, Atmospanna,tankar och skorsten blev nytt -07. Folk har varit på om att jag inte tar jordvärme istället, jag har sagt nej pga 2 orsaker och nu även en 3e, och det är
1.Att man får aldrig ett gammalt hus lika bra isolerat som ett nytt
2. Elen blir nog inte billigare än nu och jag vill inte använda el som inte varit förbrukad förut i kWh sett,samt att det inte är gratis om året när man slår ut kompressorbyte m.m
3. Byta alla rör i huset så de blir lika tycker nog oxå pump om tror jag
Jag är 48 och har tänkt att klara sköta tot 35 ha skog i några år, bör även klara att få hem veden samt att pris på flisved och massa gör ju att man hellre tar det till egen ved

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361576 Klokt resonerat! Jag är dessutom minst 10 år äldre än du och tänker nog producera min egen ved, och sköta om skogen, i minst 20 år till. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361628 Pannveds kunder har jag ej så många med desto fler 1-3 m3 kanin kunder som stöd och mys eldar.
viktigast är att man har hög kvalite på veden och att man håller vad man lovar ,sen spelar priset mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361642 Har ni så jäkla stora kaniner där du bor? :D =))

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

tallen100  
#361653 Jo jag tackar ja 8) Kaninerna är visst stora i år :mrgreen: :mrgreen: Sorry försökte låta bli, men det gick bara inte :grin:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Uffe A  
#369615 Jag tillhör kategorin "Ved eldare, da old style!"
Eftersom jag då jobbar i Östersund på dagarna, så blir det ju inte eldat i kåken under dagarna, så därför har jag då för ett par år sedan, i samband med att jag flyttade hem till föräldrahemmet, skaffat luftvärmepump och den jobbar ju då dygnet runt, men, när man kommer hem, så är det dags att elda.
När man är borta då närmare 12 timmar, så är det så skönt att ha denna pump som stöd värme, då huset värms med el och ved.
Efter ett x antal år med "skitved", dvs, man har varit och plockat på hyggen efter avverkningar, får jag numera hugga på grannens mark och tur är väl det, för, det är inte så långt ifrån där man bor, men, att jag då får hugga, beror på att han själv INTE är intresserad att hålla på med ved och det är lite synd, för, det är otroligt fin ved man får hugga där.
Årligen så går det ca 6 fastkubik, men jag brukar hugga ca 10 och samma fråga kommer år efter år: "Hur fasen kan du tycka det är kul att hålla på??"
År efter år är svaret desamma: "Inte är det kul, men, när el-räkningen kommer, då är man jäkligt glad åt veden!!"
Det negativa med pumpen är att redan vid -22 märker man av att effekten blir sämre och vid -25, då är det ingen ide o köra och har fått rådet att dra på elementen då, vilket man gör.
Svaret på frågan om varför ingen panna, så är svaret att farfar ville inte montera in vattenburen värme när han levde och jag har funderat på detta, men, det billigaste hittills, kostar "bara" 180,000kr så, det får vara, fast, med murstocken i mitten på huset, så har man ju 20 grader på övervåningen ändå.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Uffe A  
#369617
Göt skrev:Runt ikring mej så har man utnyttjat rotavdraget in i det sista och har satt in värmepumpar både här och där. Vi blir nog få vedeldare nu!

Fast jag glömmer inte den vintern när det blev riktigt kallt och väldigt måna värmepumpsägare hade säkrat för dåligt. Då var man en nöjd vedeldare :lol:

Tja, ju fler pumpar åt folket, ju mer ved får vi eldare :lol: !!

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

machonisti  
#369665
Uffe A skrev:
Göt skrev:Runt ikring mej så har man utnyttjat rotavdraget in i det sista och har satt in värmepumpar både här och där. Vi blir nog få vedeldare nu!

Fast jag glömmer inte den vintern när det blev riktigt kallt och väldigt måna värmepumpsägare hade säkrat för dåligt. Då var man en nöjd vedeldare :lol:

Tja, ju fler pumpar åt folket, ju mer ved får vi eldare :lol: !!

Hört av en förbipasserande:
Nu har jag kommit på varför det är viktigt att såga ved på söndag: Det är ju dubbellön :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

axwell  
#369738 Vi i Villa har sk. goda råd till sina läsare.
Senaste numret innehåll nästan bara propaganda mot vedeldning.
Mycket text ägnades åt hur man skulle sätta dit grannen, underförstått all eldning är negativ för grannskapet.

Flera(alla) "läsarfrågor" handlar om div. problem som någon vedeldare orsakat.

Uppenbarligen tjänar dom mer på solcell-, pellet-, värmepump- och liknande annonsörer.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

husqvarna_med_sthil  
#369755
axwell skrev:Vi i Villa har sk. goda råd till sina läsare.
Senaste numret innehåll nästan bara propaganda mot vedeldning.
Mycket text ägnades åt hur man skulle sätta dit grannen, underförstått all eldning är negativ för grannskapet.

Flera(alla) "läsarfrågor" handlar om div. problem som någon vedeldare orsakat.

Uppenbarligen tjänar dom mer på solcell-, pellet-, värmepump- och liknande annonsörer.


Jag har också sett det, och det är nog precis som du uttrycker det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).