Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74785 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

herbsman76  
#36107 Tjena!
Tänkte fråga er erfarna karlar och eventuella fruntimmer här på forumet om en sak. Jag jobbar med trädfällning i enskild firma i mindre omfattning på villatomter och i samhällen. Jag använder RH-Pusher och har också använt ett spakdragblock (från Jula) som tar 1,5 ton vid tyngre träd samt vid känsliga lägen. Men jag känner inte att jag kan lita på dragblocket då det släppte helt en gång (hade som tur var säkrat med RH-pushern)*pust*. Nu till frågan: Vad rekommenderar ni att jag ska skaffa mej? Typ ardennervinsch eller finns det något annat som funkar säkert och som orkar i dessa lägen? Tacksam för hjälp :?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
masterchief  
#36111 Håller på en del med känsliga fällningar med i firman.
Började sniket och köpte en Ardenner.
Lätt och smidig vinch, men efter att bla axeln gått av, bandet gått av ett antal ggr så tröttnade jag på att ha hjärtat i halsgropen när man skulle vinscha bökiga träd.
Tog tjuren vid hornen och hostade upp 12000 för en Habegger Hit16 med tillbehör.
Den verkar outslitlig samt väldigt säker med vire istället för band.
Visst den är lite tung, men styrkan och säkerheten samt möjligheten att blocka gör den värd både extravikt och pengar.
Säljs via skogma.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36123 Att använda bilen som killarna i den här filmen gör är kanske inte så lämpligt....

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36130 Jag kör med en ropepuller från skogma funkar bra med fällsax, men den kör med rep och är inte så stark som man kan önska i vissa lägen dock funkar det oftast bra om man kan sätta saxen/linan högt upp på stammen !
Tror Masters tips är bäst den vinschen skall visst vara grym :)

Avatar Fallback
dag-man  
#36137 Farsan köpte en portable winch, som har en liten hondamotor. Mkt smidigt med rep. Fast den väger lite mer, men är å andra sidan riktigt stark. :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36139 Lweis Winchen som du kopplar till motorsågen kanske kunde vara något? beror ju lit epå hur mycket du vill göra av med..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36140 I nya Skogma katalogen ä det ju ett gäng nya vinschar med, har du kollat i den ??
Och även nya motorsågsvärd från GB :P

Användarvisningsbild
herbsman76  
#36142 Tack för alla tips och särskilt masterchief. Jag tror inte heller att ardennern klarar de fetaste träden. Habegger fanns ju med i skogmas nya katalog såg jag precis som någon påpekade här i tråden. Det får nog ta mej tusan bli en sån :lol: . Fast den kostar ju en del, men å andra sidan kan man ju känna sig säker (säkrare) på att få även det snedaste trädet åt rätt håll. Och vad är 12000:- mot ett par misslyckade fällningar med självrisker och dåligt rykte som följd? Bättre att satsa rejält. Tack som tusan grabbar! Återkommer med lite andra frågor snart för det är dags att tjacka ny såg *mums*. 8)

   TS
Användarvisningsbild
herbsman76  
#36143
gossebear skrev:Lweis Winchen som du kopplar till motorsågen kanske kunde vara något? beror ju lit epå hur mycket du vill göra av med..


Det lät ju intressant :wink: Hur funkar den?

   TS
Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36145 Lewis Winch finner du her: http://www.lewiswinch.com/

Rep vinshen: http://www.capstanropewinch.com/WinchFrameset2.htm

Et annet alternativ med egen motor og vire, mulig den bare selges i Norge: http://www.sollidmek.no/vinsj.htm

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36147 Sån här är bra o ha...


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36149 du får hojta till om du vill sälja någon av de där en dag mange..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36151 Tryck in 25000 på kontot så levererar jag den personligen!
Den är komplett och skänkt till samlingen så den får stanna.

Den andra som är hel orange kanske man kan få till nåt på om du lockar med ett fint bud!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36152 Hmm.. Gäller att få till enplatta med winsch hjul då? och någon form av överförings mekanism.
... hmmmm... tanken är lockande....

får fundera lite på detta,

Åter till ämnet.

Så de winschar som jag tittat på så har lewis winchen varit den bästa de skulle dock ha 1000 dollar för denna och 6-7000 var inte riktigt vad min lilla kassa ville slänga ut då .

Användarvisningsbild

Blev fel..

herbsman76  
#36265 Skulle lägga in ett inlägg men det blev i stället en ny tråd. Kolla in "Nu har jag hittat något, vad säger ni?" Det är samma rubrik som denna tråd. Har nämligen hittat en winsch som jag tror på, men vill givetvis kolla med er först.. :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).