Mange skrev:traktorz skrev:Mange skrev:Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.
Det dokumentet skulle jag gärna vilja se
De dokumenten vill jag med ha...
Har nog bilder på motorn har jag om du verkligen är intresserad av gamla sågar.
Har du en sån motor i delar så skulle jag väldigt gärna vilja kika lite på hur det är byggt!
Vet inte om "folk" vet vad det är för magiskt med de här nya tvåtaktarna, men som så ofta så är det rätt simpelt ändå.
Tycker att friskluftsmotor är ett bra ord för de här "stratified scavenging engine", eller strato som de verkar kallas på andra sidan pölen.
Teorin bakom är väldigt enkel, man använder två "laddningar" luft till cylindern via två olika insugskanaler med egna spjäll, där den ena inte blandas med bensin utan bara är ren luft, den går helt utanför förgasaren. Den rena luften sugs in till överströmningskanalen för att vara före den luft som är blandad med bensin/olja när avgaserna ska tryckas ut och följer med avgaserna och används inte i förbränningen. Det blir som en kudde med friskluft mellan avgaser och bränsle/luftblandning och då slipper man förluster som normalt finns i en tvåtaktare när en del av insugsluften åker raka vägen ut tillsammans med avgaserna.
I praktiken misstänker jag att det kan bli lite variationer på bränsle/luftblandningen pga det extra luftskiktet, kan ju vara en del i förklaringen till varför så pass många 550/560 skär???