Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353803 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352683 Fanns de till 505-905 modellen?
Den ombyggnaden Molnia har gjort ger utrymme för mina 46 med huggarkängor, hade gjort smal pelare till min fd 805a.
I och med medan höjer upp lägsta läget med så blir de rätt bra, i synnerhet för en standardhytt

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Blondin 750  
#352698 Minnet sviktar en aning, men jag tror att det var ett Grammer standard, det var i alla fall kompatibelt med 805ans orginalsäte. Jag bytte det röda orginalfundamentet mot ett 150mm rör med flänsar i båda ändar för att passa mot golv och stolsunderrede. Det smala underredet hade även lägre bygghöjd mao ganska kompakt. Inga problem med att gasa bak med huggarstövlar/kängor.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#352706
halvproffs skrev:Jag monterade en egentillverkad verktygslåda på bakskärmen för att få lite extra plats i hytten och minska slammer.


Ja jag funderade i de banorna men tyckte att det blev lite svåråtkomligt, eller?
skymmer det sikten något?

Blondin 750 skrev:Minnet sviktar en aning, men jag tror att det var ett Grammer standard, det var i alla fall kompatibelt med 805ans orginalsäte. Jag bytte det röda orginalfundamentet mot ett 150mm rör med flänsar i båda ändar för att passa mot golv och stolsunderrede. Det smala underredet hade även lägre bygghöjd mao ganska kompakt. Inga problem med att gasa bak med huggarstövlar/kängor.

Jasså det fanns/ finns smalare dämpade stolsunderreden. Tja inget är ju omöjligt men vi nöjer oss med detta arbete.
Har ju också en takbåge att prioritera.
Den gamla stolspaller var ca175mm hög i framkant och ca 150 i bakkant? Lutar golvet? Den nya stolspallen gjordes medvetet lite högre för mer utrymme för fötter bakåt. Först 235-240 mm fram men det blev för högt. Så vi sänkte det till ca 210mm. Märks att det är lite högre även nu men vi provar en tid för att utvärdera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#352708 Jag gjorde inte den så hög så den skymmer inte sikten alls.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#359931 God jul på er skogs och maskintokiga vänner.
Här har inte hänt mkt på sistone, gjordes ett provmontage av bågen för någon vecka sedan.
bjuder på 2 bilder från det och en hur traktorn firade julafton, för att bilder är roligare än text. :mrgreen:
1451056649_20151211_0840.jpg

1451056625_20151211_0839l.jpg

1451056624_20151224_0845.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

rikard_e  
#360045 Gillar Moheda-kärran, ser rätt kort ut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#360062 japp den egenskapen gillar jag också, men inte valmeten vid fullt lass med stockar. :D Då blir det för lite tryck på hitchen.
se denna bild: molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
då var vagnen hopdragen och långa stockar, det funkade inte, traktorn fick inte fäste.
men med massa i gallring är det en smidig vagn trotts sin storlek.

sen närmar det sig ju snart nyår, så då måste ju alla fina nyårskarameller komma fram. :D
Jag har till o med en pinsam händelse på film om jag ska bjuda på. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#360067 Kan knappt bärga mig tills jag får se filmen.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361146
1451472936_20151226_0855l.jpg
1451472917_20151226_0854l.jpg

tog 2 bilder på stolspallen med verktygslåda.
Idag fick en 90gradersvinkel på en av slangarna till rotatorn en knäck, men inte var det någon av dem som vi satt lösa vinklar på, blev att ta loss hela slangen. Tidigare bild på det--> molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Där är en nackdel med att vi har en K-kran från moheda och inte en M-kran från moheda. M-kranarna har slangarna uppdelade i sektioner, så går en slang sönder vid rotatorn behöver man bara lossa en kort bit. Vi får lossa från rotatorn och hela utskjutet, blir mkt mer att skruva loss.
Nu var jag oskyldig denna gång. :grin:
det är värre med filmklippen som kommer i morgon, där är jag skyldig. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361151 Ser så vitt ut på golvet, tömt en brandsläckare i den? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361157 har ni inte fått någon snö? :grin:
jo, Min far är lite hetlevrad så man kan få ta vad man har till hands då... =))
Jo du har rätt, egen erfarenhet? :wink:
Under arbetet med stolspallen fick vi plocka ut släckaren och då lyckades vi tydligen få loss sprinten. Så senare i skogen så lyckades far tydligen fastna i spaken till släckaren när han klev in/ur, så då fick han sig en överraskning. =))
Så vi har inte haft någon brand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361161 Proveldade lite igår.....under hyttgolvet :shock:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361166 Oj då! klarade det sig bra? :surp:
var det kabelskada/varmgång eller något du gjorde som åstadkom att det började brinna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361176 Svetsning i stativet :shock:
Ha alltid en redig brandsläckare!!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361456 Gott nytt år på er, exakt såhär gick det till i februari. Det går fort när det händer. :???:



sen bjuder jag även på ett kort klipp när far kör ner för ett berg i dec 2014.


Någon film på krankörningen kommer när vi har blivit bättre förare. :grin:

edit' nu fick jag äntligen till det inbäddade klippen
Senast redigerad av molnia sön 10 jan 2016, 14:05, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).