Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111272 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361051 Nu har jag hittat en nackdel med rapsoljan. De uttjänta flaskorna jag hade liggande i verkstan har lockat till sig möss. De har gnagt på plastlocken och fått i sig olja antagligen. Det hade nog inte hänt med mineraloljan! :) Tröttnade, och fångade två stycken igår. Slipper jag publik när jag filar kedjan. :shock:

Ett plus med rapsoljan är att den är användbar att få fyr på bråte som skall brännas. Miljövänligare än diesel, och säkrare än bensin. :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

svampbob  
#361058 Förra vintern testade jag en ny olja åt Hva och jag var väldigt nöjd med den. Igår var jag in och frågade om den nu gick att köpa men det gjorde den inte. Fick istället ett par byxor att testa.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361061 Vad var det som var bra med den oljan?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

JensSkoog  
#361072
Mangan skrev:Nu har jag hittat en nackdel med rapsoljan. De uttjänta flaskorna jag hade liggande i verkstan har lockat till sig möss. De har gnagt på plastlocken och fått i sig olja antagligen. Det hade nog inte hänt med mineraloljan! :) Tröttnade, och fångade två stycken igår. Slipper jag publik när jag filar kedjan. :shock:

Ett plus med rapsoljan är att den är användbar att få fyr på bråte som skall brännas. Miljövänligare än diesel, och säkrare än bensin. :-BD

Ja, möss gillar nu allt av olja har jag erfart. Fick byta bränsleslangar på en motorsåg och en röjsåg som var lämnat genom vintren på en sommarstuga. Mössen hade ätit mästadelen, men frågan är om dom mådde bra av maten :mrgreen:
Nackdelen ved att använda rapsolja när man eldar upp, är att man blir hungrig av frityrdoften :wink: Isär när man tar med sig den begagnade oljan från köket och eldar till kafferast i skogen :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Blivande snickare  
#361076 Du har så rätt Jens, magen vill göra sig påmind fastän man just ätit! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

halvproffs  
#364964 Tål inte stark kyla något vidare! Willys rapsolja.
[img][/
1452523725_20160108_083340[1].jpg
img]

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Tjita1  
#364972 Hur kallt var det då? -20 ungefär ska den klara. Jag har kört i -10 utan problem iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

halvproffs  
#364975 Det var mellan 20- och 25-flera dagar. Men det var "bara" 15- när jag tänkte använda den i sågen men det var ju bara att glömma :grin: Observera att den ändrade färg från gul till vit.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Tjita1  
#364990 Mja, är det så kallt så är det nog arborol med propylenglykol i, eller också en "riktig" vinterolja. Men du får nog ta in sågarna i värmen så oljan "tinar" innan du kan hälla ur den.. ;)

De flesta oljor blir vita eller vitaktiga när dom stelnar. Har du aldrig klantat dig och fått skäll av frugan när du ställt in olivoljan i kylen?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

halvproffs  
#364994 Vi har ett skåp där oljor saft mm står och det törs man inte ändra på :D

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#365001
halvproffs skrev:Tål inte stark kyla något vidare! Willys rapsolja.
[img][/


Blanda i 10 % alkylatbensin, sen klarar den nästan -25 grader.
I nödfall lite mer diesel, ännu kallare.

Husqvarnas nya bioolja skall inte förvaras vid kallare omgivning än -20C enl. databladet :!:

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

HQ 350  
#394054 Åk till närmsta gatukök och fråga efter gammal fritösolja (gratis) har kört på den och funkar bra luktar också gott när man kör. Har dock inte kört den på vintern stelnar vid kyla

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar