Bioenergi

Trenden för vedeldning?

71 inlägg 29699 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Trenden för vedeldning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360653
Mangan skrev:Det där tror jag vi skulle kunna diskutera länge över en pilsner. :)
Med nöje! Ser fram emot ett sådant tillfälle! :-)

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

machonisti  
#360654
Uvskogen skrev:Det tycks enbart vara bekvämlighet och/eller tidsbesparing som fäller avgörandet. Det är i min värld en helt annan fråga.

Så, trenden för vedeldning är nog fortsatt vikande, men kommer vända uppåt igen när allt fler omvärderar vad som är viktigt i, och med, livet. Men det hör nog hemma i en alldeles egen tråd. :smile:

En mysko trend, om jag fattat rätt alltså.
Vi rationaliserade bort kroppsarbete från dagordningen och blev tvungna att föra in motion istället. Trenden är den att kroppsarbete inte verkar räknas som motion. Det vill säga motormanuellt skogsarbete räknas inte som motion. Det är inte mätbart i antal reps å sen när man säger kubikmeter å liknande uttryck står de flesta bara och gapar.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

T Landström  
#360664
machonisti skrev:
Uvskogen skrev:Det tycks enbart vara bekvämlighet och/eller tidsbesparing som fäller avgörandet. Det är i min värld en helt annan fråga.

Så, trenden för vedeldning är nog fortsatt vikande, men kommer vända uppåt igen när allt fler omvärderar vad som är viktigt i, och med, livet. Men det hör nog hemma i en alldeles egen tråd. :smile:

En mysko trend, om jag fattat rätt alltså.
Vi rationaliserade bort kroppsarbete från dagordningen och blev tvungna att föra in motion istället. Trenden är den att kroppsarbete inte verkar räknas som motion. Det vill säga motormanuellt skogsarbete räknas inte som motion. Det är inte mätbart i antal reps å sen när man säger kubikmeter å liknande uttryck står de flesta bara och gapar.


Men träning är det...för man förbränner rätt många kcal på en dag :)
Jag har kört med pulsklocka några gånger när jag vart till skogen... Startar klockan när jag går hemifrån och stänger av när jag är hemma igen...och jag snittar 600-700 kcal/timme... Kan säkert höja det lite om det inte är så gött att sitta och njuta av skogen och begrunda sitt arbete ;)

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

husqvarna_med_sthil  
#360694 Jag känner att jag behöver förtydliga mig lite vad gäller mitt val. Jag är den störste idolen av självförsörjning jag någonsin träffat. Vår familj består av två barn på hennes sida snart i tonåren samt våra två gemensamma på snart halvåret samt tre och ett halvt. Vi jobbar bägge två. Tiden är en bristvara till det man helst vill ha den till, vara med familjen och i skogen.

Att dra ned på ett redan halvtaskigt betalt jobb är inte aktuellt, hade jag varit ensam hade det gått men inte med ansvaret som kommer med barnen, det måste alltid finnas en stadig inkomst som kan bära även om tiderna tillfälligt blir sämre.

Fritiden får prioriteras och jag kapar i det som går och denna gång såg jag en möjlighet att få mera tid att disponera endera till familjen eller skogen eller båda delarna genom att ta bort daglig syssla med värmen samt den resurs och tid det tar att göra klar den för pannan.

Dock litar jag inte på att det alltid kommer att fungera och sparar kaminer inne både för fall av strömavbrott men även att spetsa med om/när det behövs för att spara in tid på elpatronen. Sparar även panna och dragning in om jag skulle ändra mig eller iaf för känslan att kunna göra det men jag kommer antagligen att plocka bort pannan och acktanken så småningom men spara dragningen i backen. Man blir aldrig eloberoende utan att leva utan och jag anser det i vilket fall inte fungera i det moderna samhället, även om jag själv älskar en par dagar i jaktkojor eller i tält osv. Barnen gör sina läxor via datorer, tvättning osv... elberoende är man redan oavsett uppvärmning.

Tiden jag sparar är att jag behöver inte hugga veden till pannan, den tiden kan jag ta att hugga leveransvirke istället, eller såga brädor, eller jaga eller kanske få komma hem utan att behöva göra något annat än att just komma hem. Skruvar och brännare kommer aldrig att krångla, sambon kommer inte behöva fylla pellets när jag glömt eller känna obehag att värmen har "stannat" mitt i vintern. Inte heller behöver man i dessa fall bli orolig att vattnet i pannrummet ska frysa.

Om det blir avbrott i strömmen eldar jag i kaminerna och kan på så sätt hålla värmen, laga mat osv så länge en vinter någonsin består. Inget av vattenrören finns ute i något garage där det kan frysa utan det enda som är utomhus är nere i backen och dessutom ej frysbart.

Samtligt av vår tid är fylld och det står oss att fördela den på det sätt som behagar oss bäst och detta är en del i det.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

isteskog  
#360696 Skogsarbete är bra träning, det sätter fart på hjärtat. Går att jämföra med löpning. Du får bra, uthålliga muskler med att jämföra med gym och att bygga snabba muskler på sådana ställen.
Har börjat med att hugga 2-3 tankar, sen gör jag skogskväller och tar en "snabbrunda" på 3-5 km på eftermiddan innan det mörknar. Inte alla dagar men 4-5 ggr/veckan. Fungerar bra för mig som har ryggont och artros i höft/knä.
Men så är man ju lite tokig också ....... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

husqvarna_med_sthil  
#360699 -13 tappade jag 10 kg+ som jag skickade med gallrings och stormvirket :lol: Under samma tid åt jag nog en halv gång så mycket som jag brukar så det var inte frågan om nån svält heller !

-14 körde och högg jag mera oregelbundet och skillnaden var inte så stor men jag var slim redan också.

-15 nu har jag arbetat stillasittande för länge, dragit upp nästan sju kg, försöker äta lite mindre och gör det också. På lördag startas huggning och förhoppningsvis ska några kg återigen vara borta innan mars :)

Bästa träning jag haft, finns ingen tid jag mår så bra som under tider av mycket kroppsarbete, det ger en tillfredställelse i kropp och själ som bara den som provat förstår. Även tanken blir klarare och jag handskas lättare med multitasking om jag får röra mig fysiskt ordentligt och regelbundet.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Vedproducent  
#360700 Statistiken visar ökat kamineldande och marginellt mindre pannvedseldande. Ett flertal som sysslar med ved har sannolikt lagt av annars skulle inte mina volymer som säljs i Sverige öka varje år sen 2010. Men faktum är att jag aldrig sålt till så många kunder i Sverige som i år och hade jag haft mer tid under hösten skulle det varit ännu fler. Jag ser bra efterfrågan på kaminved i Västsverige och den är stigande 6 år i rad.
Däremot är det mycket dåligt i södra Norge.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Bengt.Svensson  
#360735 Jag försökte räkna lite på ved / bergvärme när jag bodde i hus i Jönköping och hade ett heltidsjobb med stadig övertid. Dessvärre fick jag aldrig ihop värmepumpskalkylen utan körde på med ved tills dess vi sålde huset och flyttade till landet. Framförallt är jord/bergvärme en ganska rejäl investering som man belånar på huset och i princip måste betala tillbaka på 15 år, vilket är livslängden på systemet (exkl. berghål eller "trädgårdsslang", även om det också kan behöva förnyas). Minns jag rätt var kalkylen över årliga utgifter ungefär såhär:
Amortering: 10000 (måste betala av minst lika fort som systemet blir utslitet, helst fortare om man råkar ha otur)
Ränta: 2500
Service + reparation: 2000
El: 800
-----------------------
Summarum: ca 15000 kr per år

I mitt fall kostade jordvärmen nästan en månadslön, eller 120-130 timmars förvärvsarbete, värmepumpsförespråkarna på jobbet "glömde" ofta amorteringen utan tog bara upp de andra posterna i kalkylen.
Veden "kostade" visserligen också en hel del tid men eftersom jag ändå var i skogen så fick jag långveden på köpet. Jag eldar fortfarande med ved, men har kompletterat med några solpaneler för varmvatten på sommarhalvåret.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360742
husqvarna_med_sthil skrev:Samtligt av vår tid är fylld och det står oss att fördela den på det sätt som behagar oss bäst och detta är en del i det.

Det låter klokt, så gör jag med! :smile:
Ville förstås inte med mitt inlägg ge mig in på att döma/bedöma olika människors val. Mer reflektera över den trend som trådskaparen lyfte upp för diskussion.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Qkeeper  
#360787 Jobbar själv med montage av eldstäder (inte pannor) och skorstenar samt reparation av skorstenar och trenden hos oss är väldigt tydlig. Reparation av kanaler till ved-/pelletspannor är idag snart obefintlig, delvis p g a de lägre kraven på täthet men pratar man med sotarna runt om i kommunerna så minskar också sotningen av pannor. Försäljningen av blockskorstenar vilka oftast användes till pannor har minskat enormt, dessa lagerhöll vi tills för två år sedan. Från 3 år tillbaka i tiden tills idag har vi i det närmsta dubblat vår försäljning av kaminer, insatser och vedspisar. Många har också gjort misstaget eller blivit rekommenderade att sätta in för små anläggningar vilket gör att behovet av en eldstad är ett måste för att kapa elkostnaderna när det blir riktigt kallt.

Här hemma eldas det med i vedpanna ute i garaget med kulvert in och det kommer inte bytas ut som det ser ut i dagsläget. Har en vedspis i köket som alltid kommer stå där av nåt slag då jag har kyliga minnen från tiden innan de flesta luftledningarn blivit nedgrävda. Det kommer så småningom bli fler eldstäder inomhus också för trivselns skull.

Ser absolut inte vedhanteringen som ett problem i dagsläget men det är ju varierande från person till person. Allt från jobb, familj, skog, maskinpark m.m spelar roll vid val av uppvärming.

Men skall man prata trender så är det nog så åtminstonde häromkring att vedpannorna åker ut och värmepumparna + lokaleldstäderns tar plats.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Trenden för vedeldning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360790
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Det där tror jag vi skulle kunna diskutera länge över en pilsner. :)
Med nöje! Ser fram emot ett sådant tillfälle! :-)

Jag hänger gärna på :grin:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

husqvarna_med_sthil  
#360809
Uvskogen skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Samtligt av vår tid är fylld och det står oss att fördela den på det sätt som behagar oss bäst och detta är en del i det.

Det låter klokt, så gör jag med! :smile:
Ville förstås inte med mitt inlägg ge mig in på att döma/bedöma olika människors val. Mer reflektera över den trend som trådskaparen lyfte upp för diskussion.


Ja naturligtvis men jag hade en del jobbiga stunder innan jag fattade beslutet. Det gäller att fundera till i den egna situationen vad som blir bäst. Som det verkar så är trenden tydlig. Grannen har haft bergvärme lång tid. Han har även kompletterat med solceller men har även vedpannan kvar så han kan elda där också men inga kaminer inne så han är ju då direkt beroende av ett backupsystem för att klara värmen vid ett strömavbrott. Då tycker jag det är ovärderligt med kaminer inne och en full vedbod :smile:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Elfving  
#360826
Bengt.Svensson skrev:Jag försökte räkna lite på ved / bergvärme när jag bodde i hus i Jönköping och hade ett heltidsjobb med stadig övertid. Dessvärre fick jag aldrig ihop värmepumpskalkylen utan körde på med ved tills dess vi sålde huset och flyttade till landet. Framförallt är jord/bergvärme en ganska rejäl investering som man belånar på huset och i princip måste betala tillbaka på 15 år, vilket är livslängden på systemet (exkl. berghål eller "trädgårdsslang", även om det också kan behöva förnyas). Minns jag rätt var kalkylen över årliga utgifter ungefär såhär:
Amortering: 10000 (måste betala av minst lika fort som systemet blir utslitet, helst fortare om man råkar ha otur)
Ränta: 2500
Service + reparation: 2000
El: 800
-----------------------
Summarum: ca 15000 kr per år

I mitt fall kostade jordvärmen nästan en månadslön, eller 120-130 timmars förvärvsarbete, värmepumpsförespråkarna på jobbet "glömde" ofta amorteringen utan tog bara upp de andra posterna i kalkylen.
Veden "kostade" visserligen också en hel del tid men eftersom jag ändå var i skogen så fick jag långveden på köpet. Jag eldar fortfarande med ved, men har kompletterat med några solpaneler för varmvatten på sommarhalvåret.


En kommentar till din kalkyl ovan: Tänk på att 10000 kr amortering är pengar som du egentligen "stoppar tillbaka" in i din egen ekonomi (ty belåningen minskar).
Den enda kostnad relaterat till lån som faktiskt är prisvärd anser jag vara just amortering!

Hur man än vänder och vrider på det så får man bättre betalt för ett hus med VP än dito med vedpanna. Vanligt folk vill inte elda med ved.


Har sedan flera är VP med markvärmekollektor samt den gamla vedpannan med ackumulatorer kvar. Det bästa av två världar, man eldar när lusten faller på och har ändå billig värme.

Avatar Fallback

Re: Sv: Trenden för vedeldning?

Bengt.Svensson  
#360828
Elfving skrev:
En kommentar till din kalkyl ovan: Tänk på att 10000 kr amortering är pengar som du egentligen "stoppar tillbaka" in i din egen ekonomi (ty belåningen minskar).
Den enda kostnad relaterat till lån som faktiskt är prisvärd anser jag vara just amortering!

Hur man än vänder och vrider på det så får man bättre betalt för ett hus med VP än dito med vedpanna. Vanligt folk vill inte elda med ved.

Värdestegring är bara värt något om man tänker sälja gården

Amorteringen av badrum, kök, värmepump, etc ser jag likadant på som att låna till en bil, den måste vara betald när den är dags att byta ut den. Inget fel med värmepumpar men de måste bytas med 10-20 års mellanrum och således betalas lika ofta. Vår vedpanna är sen 1986 och tuffar på fortfarande.

Att jag anses som ovanlig tar jag som en komplimang. ;-)

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Elfving  
#360834
Elfving skrev:En kommentar till din kalkyl ovan: Tänk på att 10000 kr amortering är pengar som du egentligen "stoppar tillbaka" in i din egen ekonomi (ty belåningen minskar).
Den enda kostnad relaterat till lån som faktiskt är prisvärd anser jag vara just amortering!

Hur man än vänder och vrider på det så får man bättre betalt för ett hus med VP än dito med vedpanna. Vanligt folk vill inte elda med ved.


Bengt.Svensson skrev:Jag försökte räkna lite på ved / bergvärme när jag bodde i hus i Jönköping och hade ett heltidsjobb med stadig övertid. Dessvärre fick jag aldrig ihop värmepumpskalkylen utan körde på med ved tills dess vi sålde huset och flyttade till landet.


Bengt.Svensson skrev:Värdestegring är bara värt något om man tänker sälja gården


Förstår hur du menar men jag anser fortfarande att en VP-installation i en villa är pengar som man sedan får tillbaka när villan säljs. Tyvärr ser många det som ett stort minus om en villa i mäklarannons har vedpanna från t ex 1986 - den anses behöva bytas ut (mot VP) och ger ett lägre slutpris för säljaren.
Detta är min uppfattning om marknaden och inget ställningstagande om hur man skall värma sin bostad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).