Avverkning (slutavverkning)

Tips manuell slutavverkning

73 inlägg 39870 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips manuell slutavverkning

Qkeeper  
#360796 Har börjat slutavverka en avdelning på ca 0,5 ha och har väl lite egna idéer om hur det skall gå till men det händer ju titt som tätt att man ändå står där och kliar sig i bakhuvet och har en massa virke under riset och i en salig röra. Det skall tilläggas att det är första gången jag ger mig på slutavverkning i egen regi. I denna avverkning blir det 6 sortiment- granmassa, klentimmer, normaltimmer, vänerblock, björkmassa samt brännved. Kommer även försöka skota ut endel av riset då det bitvis blir rejält med ris och ser ingen möjlighet att ens tänka tanken att plantera i den mängden ris.

Idag fälls det över travar och stubbar för att få upp arbetshöjden samt samla riset på vissa fläckar. När jag huggit några timmar spelar jag fram virke med traktorn eller kranman vagnen och samlar/lyfter i högar med inte allt för mycket sortering då mycket är för grovt för att lyfta i mer än en ände åt gången och då börjar det bli för tidsödande.

Hur lägger ni upp huggningen för att enklast samla ihop riset, vinscha så lite som möjligt utan att få en massa virke i botten under riset samt förenkla inför skottningen i slutändan? Har dagligen tillgång till traktor med frontlastare, pallgafflar, fmv vinsch, atv med kranman vagn och har en bekant som kommer skota ut det mesta med traktor och huggarvagn i slutet.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360800 Hej, det lilla jag huggit avverkning så försöker man lägga två granar så man får dem som bänk för ett antal träd,fäller på bänk,vid kvistning så kapa gren först en halvmeter från stam,vrid och kvista klart rulla det som går och kapa,då blir grenar mer på ett ställe, jag kör aldrig bort riset. Björkarna brukar jag ta sist om det går. Googla även på arbetsmetod, borde finnas något

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360801 Hej, det lilla jag huggit avverkning så försöker man lägga två granar så man får dem som bänk för ett antal träd,fäller på bänk,vid kvistning så kapa gren först en halvmeter från stam,kvista klart och rulla det som går och kapa,då blir grenar mer på ett ställe, jag kör aldrig bort riset. Björkarna brukar jag ta sist om det går. Googla även på arbetsmetod, borde finnas något

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360806 I skolan när vi högg slutavverkning så tillämpade vi "stränghuggning".

Man fäller ett träd längst bort som bänkträd. Nästa träd fälldes lite snett över. Så man slipper riset över virket. Sedan kvistar man o apterar. Sedan rullar man in stammen längs den första. När den ligger där så kapar man. Sedan tar man nästa träd och fäller snett över. Drar man sig bakåt ska det bli en sträng med virke.
Det gäller att ha koll på jämvikten när man fäller. Så man inte behöver slita i hjäl sig när man ska rulla stammen. Men det kunde vara lättare sagt än gjort.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360817 Finns en bok som heter Drivningsteknik, tror den är från 70-80-talet. Bland annat hur man planerar slutavverkning manuellt, för att köra ut med skotare. Ingår det som skrevs ovan, börjar med vägen, göra bänkar, hur man fäller så riset hamnar där det skall, etc. Kan vara en bra början?

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

machonisti  
#360850 Inte mycket att komma med:
Vintern 07-08 kalavverkade jag 0,8 ha. Mest tall och björk så det var enklare. Ville spara underväxt av gran, ca 4 m hög. Hade ingen maskin tillgänglig utan körde ut allt då figuren var klar.
Området var gallrat ca 12 år tidigare och kunde använda körvägar som risdumpningplatser. Gällde att planera jobbet så att riset hamnade på vägen. Riktfällning snett ut, ju längre ifrån vägen desto mer vinkelrätt mot vägen. På samma gång får man bänkar i form av korsvirke.
Det fanns spridda granar men jag minns inte hur jag gjorde med dessa.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Göt  
#360896 .....................

.....................

Lägg upp två träd enligt ovan kvistade men ej kapade sedan lägger du tv träd på tvärs över och som du kvistar upp men ej kapade. Detta är nu fällbänken som du fäller på och du kan rulla virket när du kapar virket lägger du längsmed de första träden riset hamnar utanför och innanför bänken sedan är det bara att fortsätta ibland gör du nya bänkträd eller också rullar du bänken över virkeshoparna . Ganska bra att skota ut sedan och du är inte beroende av skotning förrän du är klar om nu inte virket snöar ner men i sådant fall så har du bra koll var virket ligger

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

T Landström  
#360903 Hittade denna på nätet ;)

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

granqvist  
#360906 I slutavverkning har jag använt en variant av 'Avverkning i slänt' som presenterats T Landströms bilaga. Har försökt göra bänkarna lätt lutande även om marken varit närapå plan så att de okapade stammarna lätt rullar ner i strängen.

Lastning av virket har alltid gjorts med griplastare.

Problem jag erfarit är att topparna lätt brister vid fällning om dom slår mot bänkarna. Gäller alltså att 'demontera' bänkarna vartefter arbetet framskrider.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Qkeeper  
#361027 Har hela tiden tidigare fällt mot en bänk men idag blev det faktiskt två som ni ju beskrivit här och det var betydligt trevligare när man också får upp toppen lite mer. Skall testa att lägga bänken i kors imorgon för att få upp stammarna ytterligare. Angående det där med att rulla stammen åt sidan innan aptering har jag inte ens tänkt tanken på men det skall definitivt testas imorgon!

Borde ju också gå rätt enkelt att få till som granqvist beskriver det med lutande bänk så stammarna enklare rullar åt sidan om man väljer "bänkträden" rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Qkeeper  
#362777 Har nu testat lite mer fram och tillbaka och med dubbla lager bänk och rulla stammarna tycker jag huggningen blir lättast. Blir fortfarande endel ris över de nedre bänkträden men bara man försöker få dom rena från kvist så orkar man ju oftast dra ut dom med vinschen så man kan arbeta upp dom. Men än finns det förbättringar att göra och det finns mer som skall ner.

Slänger med några bilder också.

1451942613_image.jpeg
1451942588_image.jpeg
1451942561_image.jpeg
1451942504_image.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Göt  
#362781 när du har hållit på en bit behöver du inte dom undre bänkträden utan du kan ha virkeshoparna som underbänk och överbänkarna kan rulla på dem. Kom ihåg att du ska vara så svag som möjligt och utnyttja stockarnas vikt så mycket som möjligt. om du lägger två parallella linjer så går det bra

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362807 Var hamnar massaveden?

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Göt  
#362971 Jag försöker att lägga den på utsidan rullar trädet lite snett och kapar

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

T Landström  
#568253 Puffar lite på denna tråden!
Någon som vet om det finns någon mer litteratur att få tag på än det jag länkade till i den här tråden?

Jag kommer ha en massa semester att ta ut i höst/vinter. Så jag kommer nog med stor sannolikhet göra en lite slutavverkning här hemma manuellt.
Så jag tänkte läsa på lite nu när jag sitter hemma och är sjukskriven!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).