Skördare

Rottne 2004 nivellering

30 inlägg 14693 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349595 Jag har en 2004 med DSP 4000. Så här ser nivelleringsknapparna ut på den! Ett par små röda knappar på vardera sidan.

1446727962_dsc_0383.jpg


1446727962_dsc_0384.jpg


Jag fick denna minneslapp av säljaren:

1446727961_dsc_0386.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349610 Om man numrerar knapparna enligt bilden så blir det så här:

1 = Vänster sida upp
2 = Vänster sida ner
3 = Höger sida ner
4 = Höger sida upp
1 + 2 = Bakända upp
3 + 4 = Bakända ner
1 + 4 = Framända upp
2 + 3 = Framända ner

Kvar blir då två kombinationer som jag faktiskt aldrig testat?

1 + 3 = ?????
2 + 4 = ?????

Är det någon som vet om det händer något med dessa kombinationer?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349618 Har precis samma som din då mmart. Tror inte att det är någon speciell kombination på 1+3 eller 2+4. Borde vara att dom funkar som när du trycker på dom var för sig. Är dock inte säker men ska givetvis prova i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Skotar'n  
#349622 Kvar blir då två kombinationer som jag faktiskt aldrig testat?

1 + 3 = ?????
2 + 4 = ?????

Är det någon som vet om det händer något med dessa kombinationer?[/quote]

Knapparna 1+3 funkar som om man trycker på dem var för sig. Fast båda funktionerna utförs samtidigt, likaså 2+4. Alltså 1+3 (Vänster fram upp + höger ner, samtidigt) och 2+4 (vänster ner + höger upp, samtidigt)
// En annan 2004-nybörjare :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349665 Så bra då behöver jag inte testa med risk för att jag gör en sned framåt volt med 2004:an då en sänker och en höjer :o

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#360757 Hej igen alla kunniga på detta forum. Nu en ny fråga från nybörjaren på att köra rottne 2004 ;) Härom dagen skulle jag lägga i högväxeln men kom åt knappen intill så hela rasket stannade [FEARFUL FACE] Paniken spred sig längs ryggraden innan jag kom på att jag tryckt på fel knapp. Efter lite efterforskning kom jag på att de måste varit knappen till någon vaccumpump till hydraultanken. Frågan är vad är denna bra för? Har inte hittat något i instruktionsboken mer än att de är ett tillval.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Fredrik Reuter  
#360760 Hej,
Vaccumpumpen pumpar tillbaka hydrauloljan från förbrukare, till tanken. Så gott det går vill säga.
Du sparar några liter om du behöver byta ex en slang till aggregatet. Vaccumpumpa i några minuter och stäng sedan avstängningsventilerna till aggregatet och du har minimalt med olja som kan rinna ut.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#360763 Tack Fredrik! Slipper jag fundera mer på de. Passar på att fråga ännu mer ;) Varför vill den oftast välja 31 stockar, då jag inte har ställt in att den ska göra det? Känns som den har en förkärlek till 31 trots att stocken mycket väl skulle kunnat vara längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Fredrik Reuter  
#360935 Ingen orsak!
Vaccumpumpen kan ibland också vara bra om någon funktion strular, stanna och pumpa ett tag. Har man tur så har den pumpat bort skit i systemet och det kan börja fungera igen.

Ang 31:or så är det högst troligt att det ligger i APT-filen. Det är ju denna som styr apteringen.
Det skulle kunna vara att listan är tvångsstyrd på ex kubblängd som ligger på 31. Trycker du start då och diameterkravet uppfylls så stannar den på 31.
Jag kan inte säga hur man ändrar detta i Dasa4, men i Dasa5 så kan man ändra i APT filen i menyerna.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#361050 Ska lägga de på minnet ifall något strular.

Ska kolla lite närmare på APT-filen då. Märkte idag att den gärna gjorde 31-or på stockar runt 25 cm i diameter. Låg diametern på runt 20 så ville den göra långa typ 43 och 49. Ska undersöka i morgon igen och se om jag kan hitta nått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#363077 Nu va de dax ingen med en ny fråga från nybörjaren på att köra skördare :)
Bytade till helt nytt svärd och kedja ida och då ville den inte såga igenom utan stannade. Den nya kedjan va nog lite för vass för sågtrycket. Har bara kört innan med kedjor som var slipade och följde med maskinen vid köpet (inte alls så vassa). Någon som vet hur man sänker trycket på sågen? Gör man det i aggregatet? Har ett kesla 16rh aggregat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Zebbiz89  
#809329 Blev precis idag ägare till en rottne 2002 med kesla aggregat. Ska bli spännande och se hur detta går 👌🙂.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Kryssfeldt  
#809336 Det råkar inte vara den som auktioneras på Klaravik? 😀

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Zebbiz89  
#809343 Nä inte den på klaravik hehe 😃. Har du med en sådan maskin?👌🙂

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rottne 2004 nivellering

Zebbiz89  
#811610
Deddan skrev:Tack för tipset med plyfan. Provade att lägga en drickaflaska och mina fina mackor på den lilla avsatsen men funkade sådär i nerförsbacke. Ska genast ordna till något liknande.
Har dock inte så många svärdsbultar mm i reserv ännu men ska försöka hitta något bra ställe att fixa lite slitage grejer på.

Nästa problem är att hitta en plats för grabben att sitta på. Han är arg för att han får stå mellan benen och inte har någon plats att sitta.

Fina inspirations bilder du la ut.

Dedär med bakdelen får jag nog hålla med dig om. Efter en stunds körning så började jag tycka att jag satt lite högt. Många grejer att hålla reda på när man aldrig kört skördare innan ;) Alla tips mottages tacksamt.

Får ju kasta med en bild på härligheten ;)

Den maskinen har jag nu🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).