Traktorer och processorer

2wd traktorer 40 km tim?

14 inlägg 7268 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2wd traktorer 40 km tim?

ryared  
#360559 Är det någon som vet om det finns modeller av tvåhjulsdrivna traktorer från 70-80 talet som går i 40 km i timmen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

agrotron  
#360581 Vissa duetz i dx serien som är 5 växlade kan man stoppa i extra drevet för den sjätte växeln. Hade en som gjorde det här i byn. Men den går nog lite fortare än 40. Typ 45 på fullt skaft. Så på duetz finns det. Sen nån IH kan man skrämma på pumpen också. Men inte lika ekonomiskt och bra för motorn.

Användarvisningsbild

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

anersimyra  
#360614 Jag körde en MF 175 i skogen runt 1976-77. Traktorn hade en överväxel som reglerades med en liten spak till vänster om ratten vill jag minnas. Jag minns att traktorn med god marginal blåste ifrån alla mopeder som inte var trimmade, att traktorn gick åt helvete för fort för dess bromsegenskaper är en annan historia.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360623 Det har knappast sålts några 2wd traktorer sedan det blev officiellt lagligt med 40-traktorer. Sen finns det säkert några gamla skrällen som går fort. :shock:

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

tallen100  
#360636
Skogsola skrev:Det har knappast sålts några 2wd traktorer sedan det blev officiellt lagligt med 40-traktorer. Sen finns det säkert några gamla skrällen som går fort. :shock:

Bm:arna 320, 400 m.flera tex går skapligt, kan man gå upp något i däckstorlek så kan man nog till och med komma upp över 40 km med dom.

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

Ferguson system  
#360658 Gamle MF og Ford traktorer gikk ganske fort. Kan tenke meg at det var multipower på den 175'n du kjørte @anersimyra .

Gråtassen jeg har gjør 40 km/t på full gass (skal gjøre 21 km/t ifølge boka).

Nyere 30 km traktorer ligger ofte på 32-34 km/t med full gass (Zetor major 80 kan komme opp i 36 km/t). Nye 40 km traktorer gjør 43-44 til vanlig og 44-46 i bakke.

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360681 Ja har en BM 650 med snabbväxel och 18.4-38 däck den kommer upp i ca 35-37 km / tim

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

bgl  
#360703 Det fanns för många år sen en SAME-modell där det gick att få fram ytterligare ett växelläge. Om det var en i Sverige spärrad växel eller om det krävdes ombyggnad minns jag inte.Speciellt med lite större däck blev den snabb, bortåt 50 km/h.

Avatar Fallback

Re: Sv: 2wd traktorer 40 km tim?

agrotron  
#360710
bgl skrev:Det fanns för många år sen en SAME-modell där det gick att få fram ytterligare ett växelläge. Om det var en i Sverige spärrad växel eller om det krävdes ombyggnad minns jag inte.Speciellt med lite större däck blev den snabb, bortåt 50 km/h.


Var det inte som duetz då kanske. Man satt i sista växelns drev och vips så fanns det en till växel att rycka i:D

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

Stenmark  
#360722 Har köpt en same explorer 65 som går fort sitter lite större däck än vad instruktionsboken visar och enligt den ska det vara 4 huvudväxlar och 3 gruppväxlar och fram back låda men på min finns två fram och en back på den spaken/lådan

Användarvisningsbild

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360793
Ferguson system skrev:Gråtassen jeg har gjør 40 km/t på full gass (skal gjøre 21 km/t ifølge boka).

Hur sjutton får du den att gå så fort :?: Min TED gör nog bara ca 25 km/tim på fullgas.

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

tallen100  
#360797 Tycker det känns som att diesel grållen går snabbare än bensin/fotogenarna.

Avatar Fallback

Re: 2wd traktorer 40 km tim?

Ferguson system  
#360839
th skrev:
Ferguson system skrev:Gråtassen jeg har gjør 40 km/t på full gass (skal gjøre 21 km/t ifølge boka).

Hur sjutton får du den att gå så fort :?: Min TED gör nog bara ca 25 km/tim på fullgas.


Har satt på større forgasser (Zenith 28G) og nye 12.4x28 hjul. Standard kommer de med 10x28 hjul og Zenith 24G forgasser.

TEA utgaven har litt høyere komp enn TED.

TEA; 6,0:1 komp forhold.
TED; 4,8:1 komp forhold.

Jeg restaurer gråtass nr 2 for øyeblikket og den har fått større sylinder foringer og stempler (87mm. standard er 81mm og 85mm), Zenith 28G forgasser og 12,4x28 hjul.

Det finnes også elektroniske tennsystemer som erstatter hele tennplata og større topplokk. Toppene krever litt ombygging for å passe, men det går.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).