Bioenergi

Trenden för vedeldning?

71 inlägg 29746 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trenden för vedeldning?

Fredrik Reuter  
#360573 Det finns ju otroligt mycket skrivet om vedeldning och vedförsäljning på skogsforum. Tänkte dock starta en ny tråd där vi kanske tillsammans kan enas om trenderna för vedeldningen i Norden, lite mer övergripande.

Snacket som går, i alla fall i mina trakter, är att vedeldningen är död. Bergvärmepumpar och luftvärmepumpar har formligen dödat vedeldningen.

Men, frågan är om det stämmer?
Försäljningen av vedpannor har troligtvis gått ner ganska mycket. Men hur är det med kaminer?
Rätta mig om jag har fel, men det känns som att med varje bergvärmepump säljs det i alla fall 0,8 vedkamin?

Kanske har då inte vedeldning gått ner så mycket som man först kan tro, dock ändrat skepnad?

Kan man säga att "Vedeldningen är död - länge leve vedeldningen!" ... ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360576 I mina trakter (mellersta/östra Hälsingland) är trenden tydlig. Vedpannorna åker ut och in kommer jord-/bergvärmepumparna. Grannen eldar fortfarande med ved och det är några till i byn som gör det, men de allra flesta har antingen skaffat någon form av pump eller så kör de direktverkande el i kombination med luftvärmepump.

Myseldning med kamin och kakelugn förekommer nog fortfarande i stor utsträckning men vedåtgången är ju betydligt lägre, och för grannen som även säljer en del ved har den minskade efterfrågan märkts av betydligt (vilket han i och för sig inte klagar på för vedköparna härikring är inte så roliga att ha att göra med). Så för att återknyta till tanken att det säljs nästan lika många kaminer som värmepumpar; det är möjligt - men jag tror inte att det eldas särskilt mycket i dem. Vedeldning kräver ju trots allt ett visst mått av kroppsarbete (man ska i alla fall släpa in säcken med dålig baltisk björk man köpte på macken) och detta verkar husägare av idag avsky värre än allt annat...

God fortsättning!

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360578 Det som märks häromkring är att de som eldat länge går över till bergvärme. De är oftast äldre personer , har eldat i gamla tidens pannor utan acktank. De vet helt enkelt inte hu väldigt smidigt det är att elda med ved i en modern anläggning. Sen är det ett väldigt gnällande på att det är så jobbigt att hålla på ved. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man gör så.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

husqvarna_med_sthil  
#360582 Jag följer trenden och har gått från ved till pellets och nu bergvärme. Dock vet jag hur det är att ha med firmor att göra samt att när tekniken lägger av gör den det när det är som kallast och på julafton :)

Därför har jag också bestämt mig för att behålla kaminer inomhus, en uppe och en vedspis nere. Dessa ska stödeldas i samt när strömavbrotten kommer eller vp går sönder. Ska även spara pannan så länge.

Får se hur mycket ved det blir hemkört per år men som det ser ut så blir det mera än förbrukningen och då kan man ju alltid sälja eller använda tiden till att hugga leveransvirke istället.

Tiden här är en ekvation, totalt fylld och man får prioritera var man vill ha tiden. Tycker om att hålla på med veden men dagligdags fungerar det sämre när vi båda jobbar även om sambon är hemma med lillen just nu.

Så har jag resonerat men det var nära att jag valde en kombi ved/pellets men i vårt fall är det snarare tiden att räkna på än skillnaden i ev pengar.

Hur har andra gjort... här omkring har de flesta gått över till värmepumpar som tidigare hade ved 5-6 st, några stycken kör på med vedeldning2-3 st men de nya som kommer kör inte vedeldat annat än kaminer.

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

bgl  
#360586 Här, mitt i norra hälften av Örebro län, är utvecklingen tydlig. Traktens störste värmepumpsinstallatör har över 3000 (!) pumpar i drift hos sina kunder. Finns också flera andra seriösa installatörer på trakten En kalkyl på att återanskaffa en uttjänt vedpanna och ofta skorsten blir nästan skrämmande. Lägg därtill kostnad för sotning och besiktning, så hjälper det inte med egen ved för bara arbetskostnaden. Att installera en modern, miljöriktig vedpanna verkar inte vara samma sak som att för 50 år sen köpa en gjutjärnspanna som blev problemfri i bortåt 50 år. Keramikbyten, fläktreparationer mm drabbar ofta och ryktet om dessa kostsamma reparationer sprider sig snabbt. Lägg därtill ett elprissystem med allt större del i fasta avgifter och åtminstone för tillfället låga elpriser/kWh så blir driftskostnaden för värmepump så låg att direktel + enkel vedkamin kan slå ut komplett vedeldning och ibland t.o.m. bergvärme!

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Fredrik Reuter  
#360588 Hej,
Ja, jag kan ha tagit i i överkant i första inlägget, kanske är det långt dystrare (just nu) för veden som uppvärmning.
Kombinationen välstånd, billig el och obefintliga vintrar gör nog att valet är lätt när man ska byta uppvärmning i kåken.

Men jag hade en föreställning om att många fler körde som husqvarna_med_sthil och hade kaminer och stödeldade en hel del.
Jag har till och med hört att liknelsen med "koka soppa på en spik" använts av försäljare av bergvärme. Alltså att de säljer bergvärmeinstallationen med förbehåll att det också eldas i kaminen - det räcker med 10m3 travat "bara" per år...

Det är ju lite oroande om trenden i så fall fortsätter nedåt. Tror vi får försöka hålla igång diskussionerna på skogsforum så inte vedtillverkningskunskapen dör ut (innan det vänder och blir poppis igen).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Fredrik Reuter  
#360589 Missade en länk i förra inlägget.
Här (tror jag) utvecklingen syns i bokslutet.
Nu har ju i och för sig Kölefors Maskin/Kisaved lagt ned sin tillverkning av vedmaskiner för proffsbruk, men det var något år sedan tror jag och staplarna i länken nedan visar kanske en tydlig trend...?

http://www.allabolag.se/5562476357/Kolefors_Maskin_AB

   TS
Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Sture Andersson  
#360590 Detta är en utveckling som inte borde gynna varken miljön eller landet .Ändå får man bidrag att

sätta in dessa pumpar så att elförbrukningen ökar i landet .Jag trodde det var meningen vi skulle minska

elberondet ,men vi går åt andra hållet.Den som går från ved till dessa pumpar ökar elberondet regält

säskilt om det är kalt så dom kör med elpatroner,när inte pumpen hinner med.Skogen växer i Sverige som

aldrig förr men ingen vill ha råvaran .Ändå borde det vara presis det som behövs för att stoppa växsthusefeckten

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

rokon  
#360593 Veden som en accessoar; se detta clip från Nordnets Waterfront live februari 2015. Väldigt fin exponering av veden som en accessoar.

Mina Kommentarer;
I övrigt minskad panneldning ökad braseldning inte i kubik men i antal eldstäder, därför måste kubikpriset anpassas till andra värden och annan service. Leverans av små kvantiteter till högre pris?

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Göt  
#360594 Runt ikring mej så har man utnyttjat rotavdraget in i det sista och har satt in värmepumpar både här och där. Vi blir nog få vedeldare nu!

Fast jag glömmer inte den vintern när det blev riktigt kallt och väldigt måna värmepumpsägare hade säkrat för dåligt. Då var man en nöjd vedeldare :lol:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360598 Lite mysko detta att få bidrag för att öka elkonsumtionen, folk tittar bara på egen kostnad vid pumpköp inte vad helheten gör på Sveriges totala elförbrukning. Det borde nästan vara med krav på solpaneler för att jämna ut en del av strömförbrukningen totalt.

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

T Landström  
#360620 Något att tänka på om man kastar ut pannan/vedspisen om man har ett hus med torpargrund, källare eller platta på mark som inte är isolerad så finns det risk för problem med fukt i grunden...

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

tallen100  
#360637
T Landström skrev:Något att tänka på om man kastar ut pannan/vedspisen om man har ett hus med torpargrund, källare eller platta på mark som inte är isolerad så finns det risk för problem med fukt i grunden...

Det måste alltså eldas i spisen, räcker inte bara att den står kvar inne :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trenden för vedeldning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360640
bgl skrev:En kalkyl på att återanskaffa en uttjänt vedpanna och ofta skorsten blir nästan skrämmande. Lägg därtill kostnad för sotning och besiktning, så hjälper det inte med egen ved för bara arbetskostnaden. Att installera en modern, miljöriktig vedpanna verkar inte vara samma sak som att för 50 år sen köpa en gjutjärnspanna som blev problemfri i bortåt 50 år. Keramikbyten, fläktreparationer mm drabbar ofta och ryktet om dessa kostsamma reparationer sprider sig snabbt.


Tja rykten tycks uppstå ur det blå ibland! :shock: Man kan ju undra hur och varför de sprids :???:
Tur det finns en och annan Uv som fortfarande gillar vedeldning och kan lägga tillrätta en del tokigheter om sägs.
Installationen av mitt miljögodkända system för ca 6 år sedan kostade mindre än bergvärme då, ca 120 tkr (ingen ROT då). Har heller inte haft ett enda problem med vare sig fläkt eller keramik. den bara tuffar och går. Vi kör i samma skorsten som suttit där sen huset byggdes, 1932.
Ett vedinlägg om dagen en normalvinter, två om det ligger på under - 15 länge. Tar max 10 minuter att få igång en brasa. Inga problem med el-försörjning, batteribackup som kostade några tusen och har fungerat utan problem i en massa år. Vedförsörjning på egen hand men färdighuggen finns att köpa och få hemlevererat utan problem. Så, det är inte ekonomin eller driftsäkerheten som, inte objektivt i varje fall, som talar till bergvärmens eller olika varianter av pumpars, fördel. Det tycks enbart vara bekvämlighet och/eller tidsbesparing som fäller avgörandet. Det är i min värld en helt annan fråga.

Så, trenden för vedeldning är nog fortsatt vikande, men kommer vända uppåt igen när allt fler omvärderar vad som är viktigt i, och med, livet. Men det hör nog hemma i en alldeles egen tråd. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trenden för vedeldning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360651 Det där tror jag vi skulle kunna diskutera länge över en pilsner. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).