Traktorer och processorer

För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

16 inlägg 19382 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Remomannen  
#360495 Hej!

De flesta drar säkert slutsatsen efter min fråga att jag är rätt ny på det här med skog och traktorer och maskiner, och ni har helt rätt. Har ganska nyligen kommit igång med skogsbruk och har sedan några månader blivit med både traktor, en BM 2254, och en huggarvagn, en Patu 5,75. Av olika anledningar har jag egentligen först nu börjat använda ekipaget.

I dag skulle jag lyfta upp en 1,5 kubiks vedsäck fylld med "halvtorrt" ved på huggarvagnen, men kranjäveln orkade inte få upp säcken från backen. Har tidigare lyft upp motsvarande säck, men då med torrare ved, men den viktskillnaden kan dock inte vara särskilt utslagsgivande va?

Såg efter ett tag att det läckte hydraulikolja från servon från vänster framhjul, så jag hoppas att det är så enkelt att det är den läckan som är problemet, att den sänkte trycket i vagnen. Antar att det är någon packning som ska bytas och att det inte är något allvarligare. Någon som har erfarenheter kring detta?

Men... jag får överhuvudtaget dra på ganska mycket gas för att kunna använda huggarvagnen. Halvgas krävs nästan för att flytta kranen tom, ska jag lyfta lite tyngre så får jag dra på ordentligt. Killen jag köpte vagnen av sa att han behövde inte ha mer än tomgång på sin traktor, som dock var lite större, men inte mycket.

Borde jag investera i en ny pump? Och var ska jag leta då, och efter vad?

Är som sagt helt novis på sånt här, så ha överseende med mina korkade frågor.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

machonisti  
#360497 Låter som att du borde mäta hydraultrycket på traktorn. Annars har du svårt att göra rätt beslut.

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

rikard_e  
#360509 Låter som pumpen i traktor är dålig, som föregående talare säger, kontrollera trycket.
Flöde på 45 liter från 2254 duger. Men som sagt, kolla trycket ifrån traktorn. Om det är okej, så bör du kolla övertrycksventilen i gaveln på ventilpaketet.

Har för mig att pumpen sitter smidigt på dom.

http://www.oie.se/Produkt/hydraulpump-(93835-C92)?sectionId=1000193641
Senast redigerad av rikard_e sön 27 dec 2015, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Sture Andersson  
#360510 Jag har en patu 202t som jag bara kan lyfta 1,5 m3 säck med om jag lyfter med kortas möjlig kran,
(nära kranfoten).Och det är torr ved då,
Men en 5.75 är nog lite starkare än 202 t men är inte säker.

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Remomannen  
#360511 Hur mäter man trycket på enklaste sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360524
Bild

http://www.oie.se/Produkt/manometer-0-250-bar-(550044)?sectionId=1000196852

159:-
Borde ju gå att T-koppla in lite här och där, tex på tryckslangen till kranen

Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360525 Låter som en sliten pump, vi hade en Volvo BM 500 innan, nästan samma som din om jag har koll på läget...
Och med den var det hög gas som gällde, sen bytte vi till en Valtra A75 och det kändes som om vi fick en helt ny vagn, kunde med lätthet köra kranen på tomgång, eller strax över tomgång...

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

rikard_e  
#360528 Borde finnas ett tryckuttag på ventilpaketets ena gavel, sitter troligtvis med insexskruv, där kan du sätta manometerklocka för att provtrycka ventilpaketets övertrycksventil.

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

gamla drängen1964  
#360532 Skruva fast en snabbkopplings hane på en tryck mätare o sätt den i uttaget du använder till kranen.Kolla vad trycket ska vara,o att mätarn klarar det.

Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Seb macahan  
#360537 OBS. Innan du mekar för mycket med tryck klockor etc. Har du kollat att oljenivån är rätt? Ganska vanligt fel att med för lite olja börjar pumpen ta luft, luften finfördelas i oljan och blir mer som skum. Ska man få något tryck i systemet får man höja varvtalet. Det är ju enkelt att kolla och skulle detta vara felet så är det ju billigt att laga. En 1,5kbm säck med ved väger en hel del. Jag har 113L/min och 210bar tryck i min traktor med en Kesla 204t kran och det är nog inte så att jag kan kasta omkring en sån säck hur som helst, men visst lyfter jag den inne vid men inte på fullt utlägg. Det som låter mer oroande är att du behöver halvgas bara för o flytta kranen. Mina tips:
1-Kolla oljenivån
2-är det några strypningar i kopplingarna
3-Kolla olje-tryck från traktorn
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

stegmaster  
#360547 Det er ju ingen jättekran detta, så egentlig inte så konstig att den inte klarer lyfta en 1,5m3 säck högt uppe.
Trycket ska va175bar på inloppet til sentralen.
Oljeflödet 20-40l/min
Lyfmoment brutto 30knm
Lyftmoment netto 26knm

Lyftdiagram visar utan grip och rotator(ca 100kg), vid bakkenivå. (högre upp lyte den mindre, då geometrien blir dårligare).
En säck 1,5m3 rå björkved kan väga uppåt 800kg, och helt torr ca 400kg, halvtörr ca 600kg. (30cm ved).
Kan givetvis vara både sliten pump, och sliten lyftcylinder/ventil, men tror dock lika mycket på för klen kran.
En ny fräch pump til BM 2254 gir ju dessutan bara 172bar, så redan där saknas det lite, er den sliten, så kanske bara 150-160bar.
(mäta er att veta, som ni säger i Sverige) :wink:

1451266266_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

Remomannen  
#360570 Jag skulle inte ha klarat mig långt utan detta forum, man får utförliga svar snabbt - tack för det!

Har köpt en manometer och väntar in frakten så får jag se sen vad den säger.

Hydraulvätskan fylldes på i somras och den har inte använts mycket sedan dess, så jag tror att det är lugnt på den fronten.

Ang vedsäckslyftet så plockade jag bort 1/3 av veden, men den gick inte att lyfta då heller, och jag lyfte nära vagnen så nånting lirar inte riktigt. Men jag återkommer efter tryckprovet och då är det kanske så att jag behöver guidas till ett nytt pumpköp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarv

Blivande snickare  
#360602
Remomannen skrev:Hydraulvätskan fylldes på i somras och den har inte använts mycket sedan dess, så jag tror att det är lugnt på den fronten.

Kolla ändå. Gamla maskiner kan börja läcka fast dom inte går å det värsta för dom är just det, att bli å stå.

Avatar Fallback

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

tallen100  
#360604 Kolla oljan först och främst, bättre att lägga två minuter på det än att börja med större ingrepp och i slutändan ändå få fylla på olja.

Användarvisningsbild

Re: För dåligt tryck i hydraulpumpen, eller klen huggarvagn?

machonisti  
#360629 Fastän trycket visar sig vara för lågt kan det bero på annat än sliten pump. Reglagen kanske inte fungerar som dom borde eller felaktiga tryckinställningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).