Traktorer och processorer

Hjälp mig att koppla hydrauliken!

48 inlägg 42170 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

MAH  
#113795 ...
Senast redigerad av MAH tis 11 jan 2011, 07:30, redigerad totalt 2 gånger.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Skogstomte  
#113873
MAH skrev:Det finns två spakar. Den inre (närmast sitsen) är till de dubbelverkande uttagen.
Drar du spaken uppåt kommer oljan till det övre uttaget och drar du den nedåt kommer
oljan till nedre.. så du kan ha exempelvis "P" = Pressure (tryck) på det övre uttaget och
"T" Tank (trycklöst retur) på det nedre och du drar då spaken uppåt. Så kommer hydraliken
fungeraa som den skall.

Likandant skall det vara på "tipputtaget" eller det enkelverkande uttaget.. spaken närmast skärmen.. uppåt lyfter du tippen och för du spaken nedåt sänker du tippen.

/MAH



Kolla detta. På de tre olika Volvo 430 vi haft har spaken till dubbelverkande uttaget varit närmast skärmen, enkelverkande närmast stolen. Annars rät :) På våran körde vi med tipputtaget (enkelverkande) och returen genom banjobulten på lyftarmspaketet (trycklös retur) denna anslutning med han-koppling på traktorn - går ej att få tryck på returen och skada något.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#119438
Skogshuggarninorr35 skrev:Det brukar sitta en egen hydraulventil på dom där vajerkranarna. Men det behöver det ju inte göra på just denna.
Och skulle det inte stå "P" så ska du sätta tryckslangen där chocken sitter
hydraulventil.jpg

Röd pil tryckanslutningens port
Grön pil chock eller överströmmningsventil


Nu är det äntligen dags att ta tag i det här igen!! Ursäkta dröjesmålet... =) Jo, kranen har ett eget ventilpaket och då trodde jag att jag enbart skulle behöva koppla slangarna till traktorn så skulle det fungera, men så kul var det ju inte, nu måste jag ju hitta trycket från traktorn, hur gör jag det? Jag vet inte ens om jag har bytt rätt honkopplingar... vad bör jag fota för att få hjälp på vägen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Buggehult  
#119473 Nu så funkar det äntligen! Tacka alla för hjälpen!!! =) Nu en sista fråga bara, kan man vara säker på att det är rätt bara för att det funkar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

samek  
#359940 Hej!
Jag behöver er hjälp. Jag har bytt traktor till en BM 430. Jag får inte hydraulinsvängningen till bommen på min Starkran att fungera. Vad är det för reglage som ska vara rätt inkopplade för att få den att fungera.Är det någon som vet? Kanske är det någon funktion som saknas på min 430. Årsmodell 1975.
MVH

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360311 Vad har du för uttag på traktorn? Du behöver ju tryck och en fri retur.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

samek  
#360366 Nu finns två uttag. Jag fick komplettera med ett eftersom det bara fanns ett från början. Hydraulslangarna är inkopplade till kranen men bommen svänger inte. Kan verkstaden ha anslutet (kopplat) fel, t.ex. båda har tryck eller är det någon manöverspak inne i traktorn som inte ligger rätt?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360399 Det kan inte vara så att slangarna sitter omvänt? Då brukar det inte fungera.

Nu har jag inte koll på BM 430. Men på Forden vi har så finns det en spak som man väljer om oljan skall gå bakåt eller till ventilpaketet till frontlastaren.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

grålle-68  
#360415 Hej på min 430 sitter det två spakar till höger om stolen. När jag kör min kran har jag den som är närmast stolen uppåt, tror att den andra är till det dubbel verkande uttaget. Det är ochså en -75:a

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

samek  
#360465 till höger om sisten finns hydraullyft och under den finns en mindre spak för blandnings- och dragkraftsreglering enl. instruktionsboken. Enl. instru.boken finns precis framför och nedanför sitsen en avstängningsventil för hydraulisk lyft med 2 lägen. Jag har prövat detta också men det hjälper inte.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360502 Funkar trepunkten som vanligt?

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

samek  
#360519 Min Starkran sitter på hydraularmarna och denna går att på ett riktigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360521 Väljarreglaget under sätet är för att koppla om mellan hydraullyften och tipputtaget. I ena läget så reglerar du tipputtaget med spaken som du har till lyften (som då är bortkopplad). Så du måste vända runt väljaren under sätet OCH dra spaken till lyften uppåt för att få tryck på uttaget.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

samek  
#360523 Det ska jag pröva i morgon när blir ljust ute. Hoppas jag kan börja med alla vindfällen sedan. Jag hör av mig.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

grålle-68  
#360549 Hh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).