Bioenergi

Storlek på avlägg för grot, mm

20 inlägg 12454 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på avlägg för grot, mm

Kotten  
#29325 Grundtipset är ju att lägga groten på samma avlägg som virket. Eftersom att man ofta brukar låta groten ligga kvar på hygget en tid för att ''barra av sig'' och få den optimala fuktigheten samt att näringen som finns kvar i barr/kvist ska få gå ner i backen. Hur mycket näring det är fåga om vet jag inte Kanske nån annan. ?
Jaja. Så när groten har legat till sig brukar det vara ledigt på avlägget.

Om Groten skall flisas på plats med flishugg monterad på skotare motsvarande, så kan ju groten även läggas i limpor in på hygget om det blir trångt efter vägen.

Det bilr ju en annan sak om det ska läggas efter en väg.
Då rekomenderas att vara med och se hur mycket det blir och röja eftersom. Ev sätt en motorsåg i näven på maskinföraren om det måste tas mer. (grundutrusting??)

Beträtta gärna hur det har gått.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#29335 om du har en risvälta som är 5m bred och 4 meter hög så är det ca 10 m3s per meter.. det sa iaf chefen sen är det bara räkna på det 8)

Avatar Fallback
grotförare  
#29739 alltså grotet lär juh få plats där virket har legat vid väg? de brukar de iaf göra när vi kör! om dom inte har kört iväg virket vart eftersom dom har kört fram de!

Avatar Fallback
RMskog  
#36052 se först och främs till att skördaren ris anpassar!! inte helt säkert om det inte står med i kontraktet!!

Avatar Fallback

Re: Storlek på avlägg för grot, mm

Fridh  
#53147 Av den erfarenhet jag har av flisning så brukar man i snitt få ut 400-500m3 flis på ett hygge på 1000m3. Men det kan vara olika beroende på hur mycket dom hugger ut och så vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).