Traktorer och processorer

Zetor 6340 -97 & Farma T7

94 inlägg 38018 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#349975 Snyggt ekipage och montering av spakarna !
Jag har kollat på min Zetor men det finns ingen möjlighet för mig att göra på samma sätt när jag i så fall får till att skära och det vill jag inte men funderar på att plocka ur rutan, låna er ide med skyddet och göra på så sätt istället. Nu längtar jag efter vagnen ! :smile:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#349986
husqvarna_med_sthil skrev:Snyggt ekipage och montering av spakarna !
Jag har kollat på min Zetor men det finns ingen möjlighet för mig att göra på samma sätt när jag i så fall får till att skära och det vill jag inte men funderar på att plocka ur rutan, låna er ide med skyddet och göra på så sätt istället. Nu längtar jag efter vagnen ! :smile:

Tackar :smile:
Okej, det blir roligt att se hur du gör. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#352914 Har hunnit köra lite under helgen, börjat ta ner fröställning och ett hörn av ett skifte som skördaren måste ha glömt :???:

Riktigt nöjd med traktorn, stark längs vägen och stark hydraulik så man kan ha ett vettigt varv på traktorn när man lastar! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#353313 En liten filmsnutt där vi lastar med ekipaget. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353598 Ett tips för stolen är underrede från Valmet 405 där går det att vrida stolen ett 1/4 varv iallafall

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#353603
bengt.a skrev:Ett tips för stolen är underrede från Valmet 405 där går det att vrida stolen ett 1/4 varv iallafall

Tack för tipset, får kika mer på det framöver hur vi gör med stolen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#353912 Ser ju ut att fungera kanon det där ! Tack för filmen ! Jag väntar på att vagnen ska anlända jag, inget som väntans tider :grin:

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#354106 Kopplade in en 6/2 ventil idag. Så att vi kan använda både kranen och ramstyrningen på vagnen. Hade bara ett dubbelverkande uttag innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#354140 När min morfar köpte traktorn jag nu använder så valde han till extra hydrauluttag så som tur är har jag två dubbelverkande uttag. Det är så mycket jag hade velat fråga honom som tex varför han valde detta när han aldrig mig veterligen använt dessa uttag något alls av dem. :surp:

Var det bökigt att få till ?

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#354151
husqvarna_med_sthil skrev:När min morfar köpte traktorn jag nu använder så valde han till extra hydrauluttag så som tur är har jag två dubbelverkande uttag. Det är så mycket jag hade velat fråga honom som tex varför han valde detta när han aldrig mig veterligen använt dessa uttag något alls av dem. :surp:

Var det bökigt att få till ?

Han var smart han till skillnad från första ägaren på denna traktorn :wink:

Nejdå, en bekant har tillgång till alla delar på jobbet så han tog med den dit och byggde om så det bara var att skruva dit.

Var tvungen att borra ur hålen där dom gamla uttagen satt, så vi kunde få dit nya slangar och skarva på rören. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#360347 Nu har jag testat att sätta in mina spakar och första testade jag att hänga dem över kanten för bakrutan (som då blir öppen) och dra fast det med klammer för att testa lite. Körställning inga problem, man sitter lite snett och jag är liten och sitter rätt bekvämt faktiskt, inga problem alls men jag måste försöka få till en bättre lösning att sätta fast paketet. Nu lutar det för mycket utåt vilket gör att slangarna vill hänga för lågt.

Jag kommer nog att få ha det i bakrutan i år men upptiltat så jag får slangarna mera ut från traktorn än snett nedåt. Tror jag sätter två bult där det fanns förborrade hål i plåten på paketet, hänger dit det så och låser det med muttrar, vingmuttrar då så det går enkelt att lossa,sätta dit.

Ska fara ner nu och borra för bulten. Ska även göra en konvertering för släpvagnskontakten till vinschen. Imorgon kommer nya kedjor och till helgen blir det första skarpa skogsturen... bra det hinner man öva krankörning på kvällarna hemma på gården.

Måste säga att din lösning blev både snygg och praktiskt men jag får slangarna så lågt om jag sätter paketet ända nere i nedre rutan på min zetor, den är ju även en mindre traktor än din.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360350 Fredrik: Norpa ström till vinschen ur släpvagnskontakten är inte ngn bra lösning. Snida till ett riktigt 12V uttag med riktig avsäkrad kontakt så slipper du spök med både vinschen och traktorns elsystem.

Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#360374
husqvarna_med_sthil skrev:Nu har jag testat att sätta in mina spakar och första testade jag att hänga dem över kanten för bakrutan (som då blir öppen) och dra fast det med klammer för att testa lite. Körställning inga problem, man sitter lite snett och jag är liten och sitter rätt bekvämt faktiskt, inga problem alls men jag måste försöka få till en bättre lösning att sätta fast paketet. Nu lutar det för mycket utåt vilket gör att slangarna vill hänga för lågt.

Jag kommer nog att få ha det i bakrutan i år men upptiltat så jag får slangarna mera ut från traktorn än snett nedåt. Tror jag sätter två bult där det fanns förborrade hål i plåten på paketet, hänger dit det så och låser det med muttrar, vingmuttrar då så det går enkelt att lossa,sätta dit.

Ska fara ner nu och borra för bulten. Ska även göra en konvertering för släpvagnskontakten till vinschen. Imorgon kommer nya kedjor och till helgen blir det första skarpa skogsturen... bra det hinner man öva krankörning på kvällarna hemma på gården.

Måste säga att din lösning blev både snygg och praktiskt men jag får slangarna så lågt om jag sätter paketet ända nere i nedre rutan på min zetor, den är ju även en mindre traktor än din.

Okej, det låter ju vettigt!

Det skiljer nog lite på traktorerna ja, men huvudsaken är ju att körställningen ska bli bra.

Hade vi hängt ventilpaketet i bakrutan så hade det blivit på tok för högt för att det skulle vara en bekväm körställning.

Har du tänkt bygga någon bakrutekil? Är ju skönt att få det tätt runt rutan. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#360459 Ja nu har jag gjort en uppfästning som får duga för i år... skruvat och bökat på under dagen, fingrarna är som torkade frostiga korvar efter idag :)

Jag behöver en bättre lösning och hade tänkt att göra det till våren när jag kan hålla på i bättre klimat. Hur som fick jag iaf upp slangarna i rimlig höjd ovan draget och ställningen är helt ok med paketet lite på sidan/bakrutan. Dock kommer jag att få ha rutan öppen denna vårtermin.

Vad gäller kontakten så har jag tänkt om och kommer att dra en förlängning från befintlig cigguttag runt insidan taket och ner efter en av stolparna (då vare sig syns dragningen eller är i vägen). Köpte faktiskt kontakt och en hona men det känns bara som rappel att börja skarva ihop något på det viset, det går ju att dra kabel. Är det något jag inte vill dra på mig är det elspökerier... de tenderar aldrig att lämna väl de kommit :)

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

rokon  
#360479 En sak som jag kom på att man bör se upp med i dessa Zetormodeller är säkringshållaren och dess kablar med anslutningar, kan vara oxider med åtföljande värmeutveckling där kabeln ansluter vid de mest belastade säkringarna. Jag såg det på min 4340 från 1994 att en några kablar till en säkring var starkt påverkad av varmgång. Jag gjorde rent samt bytte ut en extra strålkastare som var riktad som arbetsbelysning bak mot en LED 16W jag tyckte det blev ljusare och samtidigt mindre belastning. Har av samma skäl varit lite restriktiv med att ha all belysning på frammåt för långa stunder. På det internationella forumet läste jag för flera år sedan att det hade hänt bränder som uppkommit vid kabelstam pga överhettning vid säkringsplint. (där under ratten ett plåtsvep) Säkringsplinten är av undermålig öststatsmodell, själv har jag ingen lust nu att ge mig in där och böka utan tänker med sunt förnuft och nya hjälpmedel gå runt problemet, gärna finna lösningar framgent med utbyte av en del belysning mot LED med lägre strömåtgång. Alltså inte bara kräma på utan målsättningen bättre ljus med lägre strömåtgång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).