Skogsröjning

Få markägare att få upp ögonen för röjning??

52 inlägg 19251 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36026 Det roliga är att om man undviker att röja för att slippa den utgiften så står man med lång näsa sen när det ska gallras, antagligen vägrar maskinföraren köra en meter innan det är röjt pga att det är så jäkla igenvuxet.

Eller om man väntar länge och till slut beslutar sig för att leja bort röjningen så får man en chock när man hör att det blir så dyrt! När det blivit eftersatt så går det långsamt att röja och priset blir högre än vad det skulle ha blivit om man röjt i tid.

En röjning kommer aldrig att vara så billig som just nu :wink:

Men alla ska få göra som de vill, dessa schablonexempel som tex tallplantering på alla marker är helt sjukt. Rena granmarker är fulla med tvinande planterade tallar och en massa välmående självföryngrande granar på väg att ta över...

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36031 Här i Finland har vi ett stödsystem som heter Kemera,det är staten som betalar ut stöd för utfört röjningsarbete i dagsläget ca 126 euro/ha för plantskogsröjning och 210 euro/ha för röjning i förstagallring,dessutom möjlighet att få stöd för energivirkesavverkning.Det är ett enkelt system som skogsvårdsförenigarna övervakar och fungerar som en effektiv morot :D
Det finns vissa kriterier som ett bestånd ska uppfylla för att stöd ska betalas men dom flesta normala bestånd får stöd

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36080 Fanns nåt räkneexempel i Storas senaste reklamtidning. Slutaverkningsnetto i normalt röjd och gallrad skog 130 000kr /ha. Slutavverkningsnetto i orörd skog 50 000 kr / ha. Alltså kostar det 80 000 kr/ ha att låta bli att röja. Då behövs det inga bidrag.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36082 [quote="Mangan"]Sänka priset. :wink:[/

Rent hypotetiskt vilket pris tycker de som väljer att inte röja att man skall ta i timmen. Undrar bara. :?:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36091 Jag betalar 250 kr/timme för röjning, de röjer då en ha per dag vilket ger priset 2000 kr/ha. Skogen skall sedan slutavverkas om 80 år vilket ger att de 2000 kronorna med 5% ränta skulle vara 99000 kr (=2000*1,05^80) om 80 år. Då har jag inte tagit någon hänsyn till inflation. Svårt att veta om man skall röja eller inte. Kanske bäst att göra lite av varje?
Här i Härjedalen växer det inte så mycket extra mellan plantorna heller. Om vi sätter 2100 plant per ha så är det ungefär det antalet stammar efter 20 år också. Fast det verkar växa bättre även här nu.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36100 Du kan göra en gallring nåra år efter röjningen som förhoppningsvis ger ett hyfsat netto. Gallring i oröjd skog går i bästa fall jämt upp om det överhuvudtaget går att genomföra. Sen vet vi ju inte hur det ser ut hos dig. Finns det inget röjningsbehov så ska man ju inte röja bara för saken skull.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36135
Jasi skrev:Här i Härjedalen växer det inte så mycket extra mellan plantorna heller. Om vi sätter 2100 plant per ha så är det ungefär det antalet stammar efter 20 år också. Fast det verkar växa bättre även här nu.


Det där la jag märke till när jag körde hem fra Norge, via Funäsdalen, Sveg osv.
Såg en massa planteringar utefter vägen och trots att det var oröjt så såg det jäkligt rent o fint ut.
Här ser man bara en massa björkar och efter röjningen kommer tallarna fram :lol:
Åkte där och tänkte att häruppe skulle jag vilja röja, synd att säsongen är så kort bara!

Avatar Fallback
tobmah  
#36185 Röjningspriset borde upp till minst 300:-/timme för att man ska kunna överleva någelunda som entreprenör. Väldigt billigt med 250:-/timmen, men bra för skogsägare :)
Tycker givetvis oxå att det är synd att det inte satsas mer på röjning, för veterligen så är det nog det enda säkraste sättet för att få ut så mycket som möjligt vidare i framtiden. Känner till skogsägare som så många andra drar sig från att röja p.g.a kostnaden, men att slänga ut pengar på annat mindre nödvändigt verkar gå bättre. Synd tycker jag, men förstår till viss del varför. Känns ju tungt att behöva vänta över en halv livstid (d.v.s runt döden :( ) innan man får lön för mödan. Men om inte annat så kan man kanske tänka på framtida arvtagare. Gör en insats för dem istället, så att de slipper ta hand om skiten och få sämre netto :D

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36188 Jag brukar avsätta tid på hösten antingen för att jaga eller röja. Nu finns det
dåligt med skogsfågel så den här hösten kommer jag att röja alla skogsdiken.
Bidrag tror jag inte på då är det nog bättre med tätare kontroller så att folk
sköter sin skog.
Effekten av det blir att folk som inte vill sköta sin skog kommer nog att sälja den
eller finna sig i att en förmyndare styr upp verksamheten.
I framtiden kommer det nog en "examen" för bli skogsägare typ jägarexamen.
Tyvärr så finns det för många som inte vill sköta sin skog och vi som sköter om
våran skog blir lidande av nya lagar och regler som vi måste följa.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36193
T24X4 skrev:Tyvärr så finns det för många som inte vill sköta sin skog och vi som sköter om
våran skog blir lidande av nya lagar och regler som vi måste följa.

Just det var problemet med den så kallade skogsvårdsavgiften vi hade för några decennier sedan. Den som skötte sin skog fick bara betala medan den som inte skött skogen kunde få bidrag för de röjningar/gallringar som inte blivit gjorda. Som tur var blev vi av med den. Hoppas vi kan vara överens om att vi inte vill ha några bidrag i framtiden. Vill minnas att det var Skogs- och träfacket, möjligen också pappers, som drev den dåvarande sosseregeringen att införa skogsvårdsavgiften.

Så till röjning. Under en period på närmare 30 år har jag inte utfört några röjningar alls i min skog. Har inte kunnat. Varit tvungen att vänta tills bestånden blivit så pass höga att älgarna inte betade topparna, för att kunna välja ut några huvudstammar som skulle kunna utveckla sig. Sedan har jag fått gå in med en väldigt försiktig röjning/förstagallring. Försiktig för att inte allt skall bli förstört av snöbrott. Efter några år får jag ta ett försiktigt uttag igen.

Nu har, tack och lov, viltstammen kommit ner på rimliga nivåer, men det är nåstan för sent för min skogsmannagärning. Kom bara inte och snacka om några samhällsvinster med en hög viltstam, för då kastar jag ut datorn genom fönstret. 😡

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36199
T24X4 skrev:Bidrag tror jag inte på då är det nog bättre med tätare kontroller så att folk
sköter sin skog.


Du tror staten vet bäst? 8)

Om staten vill att min skog skall skötas på ett speciellt sätt, får de betala för sig. Ungefär som med EU-bidragen för jordbruksmark, där man får bidrag OM man gör som EU vill.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36200
tobmah skrev:Känns ju tungt att behöva vänta över en halv livstid (d.v.s runt döden :( ) innan man får lön för mödan. Men om inte annat så kan man kanske tänka på framtida arvtagare. Gör en insats för dem istället, så att de slipper ta hand om skiten och få sämre netto :D


Problemet är att ingen av oss här vet vad som lönar sig på 50 år, så ev. avkastning är förknippad med hög risk.

Röjning innan gallring är väl annars en hyfsat säker investering. Om nu inte bränsleuttagstekniken förfinas...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36205 Värt att ha i minnet är att både bidrag,regleringar och röjinstruktioner till stor del är formade av skogsindustrins lobbyister,bl a för att säkra tillgången på massa. Mycket lever kvar. Varför så hårt motstånd mot t.ex Naturkultur?

Jo, det vore katastrof om alla skogsägare bara ville sälja dyrt timmer.Var skulle billig massa komma ifrån?

Är det värt att röja hårt o tidigt bara för att snabbt få fram massadimension i 1:a gallring och gå några tusenlappar plus??

Ställa ut 1800-2000 stam/ha i ett 2m högt bestånd tror jag inte gynnar timmerkvaliteten.

Nu är jag inte mot röjning(jag röjer en hel del själv och köper även in röjning av en lokal entreprenör),men staten som Skogsmästare är jag mkt skeptisk till och historien ger mig rätt att så vara.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36210 Själv försäker jag komma ner i 1500 stammar per ha (gran). Nu finns det ju bara två klasser på gran, och frågan är om det inte blir färre inom 30 år. En gallring och tidig avverkning är min plan.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36212
Mangan skrev:Själv försäker jag komma ner i 1500 stammar per ha (gran). Nu finns det ju bara två klasser på gran, och frågan är om det inte blir färre inom 30 år. En gallring och tidig avverkning är min plan.


Det är säkert klokt på vissa marker.Jag har satt 900plant/ha för slutavverkning inom 30 år(hybridasp).
Maximal riskspridning tror jag är rätt. Med kvalitet menar jag inte klass 1 utan stamblock,knivfura,stolp m fl. Gäller oftast tall,men även granstamblock,limträstock mm finns.
Häruppe är nog contorta alternativet till gles gran om man snabbt vill ha dimension och biomassa.
Även lärk(sibirisk) växer bra o har ett värmevärde i paritet med björk,vilket ger flera möjliga användningsområden.

Att röja allt enligt schablon tror jag är en högriskchansning.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).