Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 172868 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tapio 350/280

Seb macahan  
#360264 Hej hej. Jag har varit ute och tittat på lite gallring igen utförd av "proffs". Ja ni som har läst på forumet ett tag vet ju vd jag anser och blir inte mindre övertygad om att utföra gallring själv. Det i kombination med stormar vedhuggning gör behovet stort att kunna utföra jobbet själv. Skördaren är saknad och just nu verkar beståndsgående maskiner hårdvaluta. Plus att de fasta kostnader var för höga i förhållande till min nyttjande grad. Nu är tankarna på en kranhängd stegmatare. För stunden är jag intresserad av Tapio 350 hette 280 innan. Någon som har erfarenheter? Är den bättre sämre än andra typ Abro 350/400. Och ni som har stegmatare är ni nöjda. Det är en relativt liten investering om man redan har en hyfsad kran Kesla204t med elservo och vändbar stol i traktorn. Jag vet att det är inte en Skördare detta här konceptet men effektivare än o manuell hugga. Åsikter mottages gärna.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360268 "Liten investering" är ett töjbart begrepp. Vad kostar en dylik pjäs och vad fick du för din skördare?

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360271 Jag kör då Arbro 350 sen 17år tillbaka är väl medveten att en rullmatad är snabbare i stort sett alla lägen men kraven på basmaskinen är lägre till en stegmatares hydralsystem.
Jag är i stort sett rätt nöjd hur den fungerar i synnerhet nu när jag har massa vindfällor att ta hand om igen och den tar större stammar än den borde, ev borde den haft 18" svärd istället för 16"

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360290 Om det nu har nån större betydelse så fick jag 430' för skördaren och gav 380'. En Tapio 350 200'. Så jag tycker det är en "relativt" liten. Rullmatat är inte o tänka på, blir för dyrt. Aggregatet kostar ca 150 till pump och tank 50, och sen måste man ha en bättre kran minst 200'.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#360309 Sen har du ju BJM350 ochså, som vel er snarlik Arbro och Tapio.
Alla dessa kaper vel ca 35cm och kvistar 30cm.

Va tror du om denna budgetvarianten då?? :smile:
Kapar och kvistar 30cm, trådlös längdmätning via app til mobilen. (om det behövs)
Priset er vel "bara" drygt halften av dom ovannämda.
Inga ekstra slanger eller kabler, bara att setta snabbkopplinger på rotatoren/gripen/naarva`n, så det kan bytas imellan på endast några minuter.

http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se


Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360324 Ett stegmatat aggregat kostar som en halv riktig skördare, det var min poäng. :smile: Så kan man ju inte jämföra rakt av. Den gamla skördaren ger antagligen många fler skruvardagar.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

valtra a 72  
#360365 JOBO ST75 stegmatare verkar vara ett vettigt aggregat för 138+moms,fäller 30cm och kvistar 25cm.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360397 Jag har tittat lite på Jobb. Tycker det tar lite för klent, sen har Tapio en funktion jag gillar att de har programmerbara förval på längd så man slipper köra fram o tillbaka manuellt. Håll in knapp för längd och aggregatet kör fram den angivna längden. Samt att de har en dator så man får med sig volymen. Bjm har jag hört för mycket om, i princip obefintlig support och svåra att nå vid problem. Känns riskabelt

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360403 Har alla tapiomodeller volymräkning?
Arbron har/hade iaf 3 olika datorer
Arbromat med 8 förval på längd o diametermätning
Arbromit med fler förval automatisk frammatningen, mängdräkning av olika sortiment mm
O sen nån version med full volymberäkning
Senast redigerad av gnisten83 sön 27 dec 2015, 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#360407 Hur är supporten hos Tapios generalagent TH maskin? Deras hemsida tycks ha uppdaterats senast juli 2014, vilket jag tycker ger dåliga vibbar...

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360444 Så stegmastern har såg numera istället för klipp, det är ju ett lyft. Har de automatiserat matningen också så att man slipper sitta och pumpa med gripknappen?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360452 Det är ju lite det jag undrar i tråden hur de tycker som kör Tapio. Dem verkar ju vara stora i resten an Europa. Det med den automatiska matningen ser jag som ett stort plus. Det är både Abro och Tapio som har det. Vad kostar Naarva 23c, med längdmärning?
Abro med längdmätning är rätt mycket dyrare än Tapio. Samt att Tapio verkar ha lite snabbare matning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360463 Är de bara 14" svärd på tapion?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#360466 Ja det är 14".

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360468 Och jag som funderat på att byta till 18" på Arbron, men de är nog pga an de ständiga huggandet av vindfällor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).