Traktorer och processorer

valmet 605

11 inlägg 6445 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 605

Sture Andersson  
#359941 Har en valmet 605 som vattnet försvinner i bland i.Rätt som det är fattas det 1.5 liter sen kan det gå ett bra tag utan att en droppe är borta ,sen är det lika dant igen.Nån som har nån ide.
Motorn är helrenoverad på verkstad av förra ägaren för inte så många timmar sen.Märker inget konstigt i övrigt ingen konstig rök .Har letat läcker.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: valmet 605

Amatörhuggare 62  
#359944 Packningen runt vattenpumpsaxeln.
Hade d syndromet på min.
Att vid vissa temperaturer.
Läckte det.
Annars inget läckage.
Du ser ingen färg av glykol runt pumpen.
Gråmelerat på gjutet

Användarvisningsbild

Re: valmet 605

loppan  
#359947 Häll i en burk Bars Leaks kylartätning som en chansning att det kan täta läckan var den nu må vara.
Nu var ju din renoverad så då har den ju dubbla övre o ringar på fodren skule jag tro.
De som ej är renoverade rekommenderas att få en burk Bars Leak om året för att morverka läckage vid fodersjunk som är
Ds 311 Ds 411 sjuka.

Om det är vattenpumpen som läcker runt axel så är det tveksamt om det hjälper men det kostar bara 150 spänn att chansa.
Kan ju vara värmepaketet tex.

Avatar Fallback

Re: valmet 605

Sture Andersson  
#359954 Kylar tätning ,finns det inte nån risk att slå i sont? att det tätnar på fel ställe.

En fråga har inte kolla på det ,annars kan ja ju testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 605

Rasken  
#359958 Kan det inte vara så att locket på kylaren öppnar när den blir varm, och att den kastar ur sig lite. Nu vet inte jag om det sitter en behållare på valmeten?

Mina traktorer får jag också fylla ibland, har tagit förgivet att det försvann denna väg. Har en fiat 780 och en Ferrari vega 95.

Avatar Fallback

Re: valmet 605

Blivande snickare  
#359960
Rasken skrev:Kan det inte vara så att locket på kylaren öppnar när den blir varm, och att den kastar ur sig lite. Nu vet inte jag om det sitter en behållare på valmeten?

Du menar expansionskärl?
Finns inte det? :???:

Avatar Fallback

Re: valmet 605

Sture Andersson  
#359966 nej nått exspansionskärl tror jag inte finns,

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 605

axwell  
#360021
Sture Andersson skrev:Motorn är helrenoverad på verkstad av förra ägaren för inte så många timmar sen.Märker inget konstigt i övrigt ingen konstig rök .Har letat läcker.


En tänkbar orsak kan vara att dom för "säkerhets skull" passade på att byta termostat.
Risken finns att den inte är avsedd för en dieseltraktor och då öppnar den för sent, alternativt rätt termostat som lagt av.

Avatar Fallback

Re: valmet 605

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360289 På min 655 var det stumpen mellan termostathus och vattenpump som nästan osynligt släppte ut lite,köpte ny ersättningsdel via Lantmännen

Avatar Fallback

Re: valmet 605

Sture Andersson  
#360351 ok tacksam för alla ider här

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 605

Sture Andersson  
#373250 Har köpt ett nytt kyl det var hål på det gamla

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).