Skördare

Kraninställning

17 inlägg 7905 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kraninställning

skogshuggarn_1  
#35948 Hjälp! Har en 911.1 med crh 16. Har ständigt problem med att få en mjuk och fin krankörning. Vore tacksam om någon kan ge mej bra tips på hur man ställer startfart,slutfart,accerlation och retardation.ps, framförallt så är det kransväng och vippa som tenderar att vara ryckiga. Vet att även ventilströmmar påverkar hur kranen beter sig, men kan omöjligt hitta inställning för ventilströmmar i maxiskärmen. Tacksam om någon har vetskap om detta.



   TS
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35966 testa och ställ minströmen så att kranen rör sig jjättelångsamt alltså inte precis under att den börjar röra sig. mellan 10 och 15% brukar vara lagom på start å stoppramp maxfart brukar jag ställa så att man kan följa med matningen vid behov och vippen lika så. men allt år ju personligt.. detta är bara min variant dock i en 911.3 OBS!! kolla alla trycken först!!

Avatar Fallback
skogshuggarn_1  
#35976 Tack för tipsen Ume. Kanske har jag minströmmen aningen högt ställd. Ska testa imorgon att sänka den några procent. En annan fråga till dej eller någon annan. Har du/ni testat att köra valmets skördare med minispakar? Själv har jag kört med dom stora spakarna dagligen sedan 1989. Börjar få stora problem med nacke axlar, inbillar mej att minispakar borde skona axlarna.

   TS
Avatar Fallback
niklas  
#35984 vet inte vilken typ av spakar du har men det låter nog som att det är ett fel på dom o inte bara en justering av minströmmen.är det potetiometrar i dom?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35989 Jo minispakarna borde skona din kropp.
Kolla på Rottnes/Dasa spaken med 5 knappar på baksidan. mycke enkla att köra å fodrar inga stora rörelser som du har nu.
Skulle gissa att dina nuvarande pilotspakar sliter mer på rygg å axlar då du måste flytta hela armen då du för spakarna fram och bakåt.
En minispak så bahöver man inte flytta armen något utan kan ta stöd mot armstöden konstant.

Å sen inställningen. kika över minströmmarna som ume skrev å sen eventuellet ställ ner maxfarten en aning.
På dom allra ryckigate funktionerna lägg på nån aning till på acceleration och retardation.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35992 Tror inte heller att "Vedklabbarna" är nån höjdare i längden motför att köra med minispak. Blir ju mycket större rörelser med dem..

Användarvisningsbild
Skog  
#35995 Kan ju vara nå helt annat med pga av "ryckigheten" i kran, sevrotryck slider, kompesatorer , strypbrickorna vid magneterna "skit" vi dom
De vanligaste är ju att man justerar minströmmen när maskinen fått några tusen timmar på nacken så brukar de ju hjälpa. Skulle de inte hjälpa så skulle jag om jag var du så tog jag nog ut nån som kolla alla tryck ev tryckfall vid belastning.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36015 jag har kört mestadels EME spakar men vi hade en lånemaskin ifjol som ahde minispakar och jag tyckte väldigt bra om dom. Inbillade mig att krankörningen blev lite exaktare, men nackdelen var att det var lite pyssligare när man skulle fippla på och öppna knivar och korrigera längder, kapa manuellt osv. I det fallet tror jag EME spakarna är överlägsna allt annat då du alltid har knappen alldeles bredvid fingret, men det där är ju mycket vanesaker.

Sen med sekvensttyrningen som finns nu då du bara i princip använder gripstäng knappen för allt borde vara väldigt lättkört, har bara testat det en halvtimme kanske så kan inte uttala mig så mkt om det, men några ajg känner tycker då det är suveränt iaf i slutavverkning.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36021 jag kör en 911.3 med minispakar och sekvensbox. Har i princip bara gott att säga om dom, vi hade aldrig köpt en valmet om "åror" var enda alternativet...
Enda nackdelen som jag ser det är att du förlorar något enstaka "udda" funktion, såsom krankörning på högväxel, jämfört med EME.
Jag har alla funktioner i spakarna och beöver inte röra paletterna vid vanlig uppbearbetning. Tyvärr finns det väldigt många olika versioner på hur knapparna hur sitter för att hos valmet själva finns det ett motstånd mot minispakar så de flesta maskiner får olika knappinställningar hos respektive verkstad. Mig veterligen är vi den enda maskinen med vår konstellation tex.
Ang sekvenskörningen, som jag själv var väldigt skeptisk mot i början, så funkar det VÄLDIGT bra och sparar många knapptryckningar på en dag.
I den nya datan,Maxiexplorer, ligger sekvensen inbyggd i datan.

Det du nämner om problem med rygg och nacke så vet jag att han som jag provkörde vår maskin hos fick väldiga problem med nacke och axlar när han körde med EME ( med ringar för mindre utslag). När han bytte till minispakar försvann det nästan direkt.

lite tankar i en lång text:)

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36023 Jag har kört med minispak förr men för två år sen bytte jag till eme och vill definitivt inte byta tillbaka är mer avslappnad i axlarna nu än med minispak tror det beror på att man kör kran så exakt med eme. Dock har jag byggt om spakarna så att slaglängden är halverad. Sen gör det ju sitt till att hydrauliken och kran geometrin är bra mycke bättre än på 1270in jagkörde innan.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36025 Är väl inte för intet det kallas "fingertoppskänsla". Att man har mer "finlir" i fingrarna än hela handen.
Vill slå ett slag för "gamla" excidorpaletterna. Som satt i te.x cat skördarna. Tyckte knapparna satt kanon så man kom åt alla funktioner fint.

Avatar Fallback
skogshuggarn_1  
#36032 Tack alla som svarat både vad gäller kraninställning och eme kontra minispak. Jag har micklat lite med minström idag, hyttsvängen blev bättre, men vippan är en stimmig sate, för väl inte ge upp än, utan det blir väl till att justera ytterligare.
Efter att läst vad ni skrivit om minispakar så verkar det högst intressant, för det är ett elände när det bränner i nacken hela dagen, man tappar helt enkelt arbetslusten. Det gäller bara att veta vilka minispakar man ska välja, valmets egna, eller något annat märke.K anske är Rottnes spakar ett alternativ. Tilläggas kan att jag har ett sp551 med dasa4 till min 911. Ett utmärkt alternativ som jag ser det.

   TS
Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36034 vippan är svår att få att gå mjukt och snabbt över hela registret. På min får man passa lite sig inne nära hytten då det kan vara lite väl kvick, men ställer jag ner det så blir det olidigt slö när den är utsträckt. Men som sagt, minströmmarna är A och O! du kan även kolla vad du har för dödband i spakarna så det inte är något där som spökar.

Intressant med 551 på 911, vi hade sådana funderingar inför vårt valmetköp men var oroliga att det inte skulle hålla då det hade svårt att hålla även med gremos ganska klena kran och inte alls samma flås hydrauliken. Men det funkar bra eller?

jag kör med exidors spakar, vet INGEN som kör med valmets minispakar men vet att de finns.

Avatar Fallback
skogshuggarn_1  
#36037 Ja, det funkar väldigt bra. Jag har inte haft några problem med hållbarheten, det funkar tom att köra förstagallring, även om det inte är optimalt, har planer på att skaffa ett 451 till gallring.
Kanske är exidors spakar ett bra alternativ, är så satans trött på "veträna" till spakar

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#36055
skogshuggarn_1 skrev:Tack alla som svarat både vad gäller kraninställning och eme kontra minispak. Jag har micklat lite med minström idag, hyttsvängen blev bättre, men vippan är en stimmig sate, för väl inte ge upp än, utan det blir väl till att justera ytterligare.
Efter att läst vad ni skrivit om minispakar så verkar det högst intressant, för det är ett elände när det bränner i nacken hela dagen, man tappar helt enkelt arbetslusten. Det gäller bara att veta vilka minispakar man ska välja, valmets egna, eller något annat märke.K anske är Rottnes spakar ett alternativ. Tilläggas kan att jag har ett sp551 med dasa4 till min 911. Ett utmärkt alternativ som jag ser det.

Se till att får spaker med 4 knappar och en vippknapp i mitten på vardera.
På så sätt behöver du inte ut på paletterna med fingrarna och trycka vid sågning, modul upp mm utan kan göra all hantering av agregatet från spakarna utan att byta grepp.
Har dem både på 5005an och 2004an.
I 2004an sitter DSP4000 och i 5005an sitter D4.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).