Öppna kategorin

Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

26 inlägg 10321 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

rokon  
#359806 Jag säger välkommen till Skogsforum till den nyblivna medlemmen Stanna som registrerade sig för 30 minuter sedan och läs vidare här själv om du är intresserad en hel pdf fil om Stenas bygnation http://stenarenewable.se/wp-content/upl ... t-2012.pdf varsågod!
Jaq det verkar vara utan fundamentet som det väger så mycket men den uppgiften hittade jag faktiskt inte på Vestas hemsida, men här är tydligen några beräkningar http://www.gothiavind.se/wp-content/upl ... llande.pdf

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

Hema  
#359822 På sid 15 (första pdf:n), är det en Börje Cronwall från Vrigstad, som ser som uppfinnargubben i barnserien "Skrotnisse och hans vänner" :grin:

Hur som helst är detta en mycket allvarlig händelse, tur ingen kom till skada.

Avatar Fallback

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

Hema  
#359826 Andra pdf:n gav tydlig fakta. Att en vinge kunde väga hel 36ton, var nytt för mig, likaså att ett helt torn kunde väga flera hundratals ton (detta 450ton). :shock:

Avatar Fallback

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

tallen100  
#359828 Ja vingarna är betydligt större än dom ser ut när dom snurrar där uppe, lika så går dom hiskeligt snabbt fast det inte ser ut så heller.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

rokon  
#359833 Här kommer en sida med länk till en mer utförlig redogörelse om olika typer av torn till vindkraftverk, även byggnation med trä belyses. http://www.elforsk.se/Programomraden/El ... rid=10_48_ Tall towers for large
wind turbines Report from Vindforsk project V-342 Högatorn för vindkraftverk
Jag förmodar att det rör sig om 2. Stålrörstorn enbart sammansatta med friktionsbaserade skruvförband i detta fallet.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

ananders  
#359857
tallen100 skrev:Ja vingarna är betydligt större än dom ser ut när dom snurrar där uppe, lika så går dom hiskeligt snabbt fast det inte ser ut så heller.


En middagsrast roade jag mig med att räkna ut vilken hastighet vingspetsen rörde sig på de verken som står på jobbets marker och efter flera kontrollräkningar så kom jag fram till 110 km/h var gång.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

Skogstomte  
#359860 Jag tycker det är märkligt att det tog fem - sex timmar innan räddningstjänsten larmades. När tornet (och kablarna) gick av borde det blivit ett antal kritiska larm däribland brandlarm i tornet vilket borde lett till utryckning.

I övrigt märkligt då det inte var någon vind att tala om här 30 - 40 km från platsen. Blåste en del den 23:e men inget extremt.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

rokon  
#359861
Skogstomte skrev:Jag tycker det är märkligt att det tog fem - sex timmar innan räddningstjänsten larmades. När tornet (och kablarna) gick av borde det blivit ett antal kritiska larm däribland brandlarm i tornet vilket borde lett till utryckning.

I övrigt märkligt då det inte var någon vind att tala om här 30 - 40 km från platsen. Blåste en del den 23:e men inget extremt.

Att det hände på Julafton kanske kan förklara en del? Kanske någon Tomte som flög med sina renar för att leverera julklappar råkade kollidera med tornet? En tomte med renar och julklappar väger ju också bra mycket mer än en fågel.
Hur är det skogstomte saknar du någon kolega?
En otäck händelse i vilket fall som hellst.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

JensSkoog  
#359877 Gott det inte var folk där när den föll. I Norge föll en flaggstång och tog livet av en kvinna: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/tre ... 1.12720771

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

hlb  
#359881 Ibland kan man tycka att ni viftar lite för energiskt med era flaggor i Norge. Speciellt när det åks skidor. God fortsättning Jens.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraftverk rasade i Korsberga, Vetlanda

Skogstomte  
#359963
rokon skrev:
Skogstomte skrev:Jag tycker det är märkligt att det tog fem - sex timmar innan räddningstjänsten larmades. När tornet (och kablarna) gick av borde det blivit ett antal kritiska larm däribland brandlarm i tornet vilket borde lett till utryckning.

I övrigt märkligt då det inte var någon vind att tala om här 30 - 40 km från platsen. Blåste en del den 23:e men inget extremt.

Att det hände på Julafton kanske kan förklara en del? Kanske någon Tomte som flög med sina renar för att leverera julklappar råkade kollidera med tornet? En tomte med renar och julklappar väger ju också bra mycket mer än en fågel.
Hur är det skogstomte saknar du någon kolega?
En otäck händelse i vilket fall som hellst.


Som tomte vet jag inte vad vila är på Julafton men ett "vanligt" driftstopp kan kanske vänta lite...

Ha ha, jag känner inte till någon kollega som varit "i farten" men jag var som sagt lite upptagen ho ho ho :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).