Motorsåg och handhållet

Uppdrevad 560

20 inlägg 5978 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppdrevad 560

Fergustore  
#359292 Har drevat upp min 560 till ett 0,325-8 drev men frågan är om det är bättre & gå upp till 3/8 delning istället? Erfarenheter någon?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

alias  
#359294
Fergustore skrev:Har drevat upp min 560 till ett 0,325-8 drev men frågan är om det är bättre & gå upp till 3/8 delning istället? Erfarenheter någon?


Jag kanske tänker helt fel, men är du säker på att du har samma svärdsfäste på ett svärd för 0,325 resp. 3/8 delning (har aldrig haft så stora sågar så att jag har övervägt 3/8-kedjor och svärd)?

Får väl ropa på några som kan sitta inne med lite vettigare svar; @Mange, @totte

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Uppdrevad 560

anersimyra  
#359299 I dagens läge blir det väl i så fall 3/8 mini ( hobby).. :surp: förr fanns både 0,325 och stor 3/8 med litet svärdfäste. På HVA 262 byttes enbart svärd och drivhjul.

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359317 Eg har ett 3/8 sverd som passer til ei 357. Den har lite sverdfeste.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrevad 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359394 Jag tyckte inte det blev mycket bättre med 3/8 på 560 när jag testade. Tror den går varm om det är längre svärd på den än 16".
.325 8 kugg provade jag med och den har lätt att gå varm med svärd över 15" om man står o kapar.

Den har inte mycket vikt i motorn för o lagra energi. Det är en stor kvisningssåg.

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

Brumsten  
#359465 Hej, det är nog uträknat av konstruktörerna vad som är bäst, med 3/8" 1,5 blir det nog tungdrivet, och med
3/8" 1,3 blir det nog kedjebrott.
God jul, eller fel drivkrans på sågen!

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359466 Eg har kjørt litt med ei jonsered 2260 med 1,3 uten å oppleve kjedebrot enda, men har Ikkje kjørt så mykje med det enda da

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

Fergustore  
#359507 Ok jag kommer nog byta tillbaka till 7 kugg igen tyckte inte det gjorde så stor skillnad. Va mest nyfiken på hur 3/8-1,5 verkade eftersom 562an har det vad jag vet så är det väl ingen större skillnad på 560/562 mer än svärdfästet å luftfiltret eller? Oregon har väl fortfarande 3/8-1,5 med litet svärdfäste

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppdrevad 560

loppan  
#359516 Jag har provat både sju och ått kugg med 15" svärd och 0.325 på 560n.
När man kört ett tag så var det ingen större skillnad tyckte jag så jag bytte tillbaka till sju kugg.

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359522 Noen som har fått tak i stempelstoppar til 550/560 oppdaget at den gamle hva stempelstopparen Ikkje passa på Dei nye sagene, eller bruker de Ikkje stempelstoppar kanskje.

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

Brumsten  
#359558 Ja vad säger man, tänk att det läggs ner så mycket energi på värdelöst vetande!
Om ni tror att sågens prestanda blir högre av era experiment så har ni nog fel.
Det verkar för en fackman att som det ni håller på med drar ett löjets skimmer över
saker som normala människor tycker är självklarheter.
Hur mycket mer tror ni att ni kan prestera med en ombyggd såg, troligen något som inte är mätbart.
Det är nog bättre att äta mera gröt, knäppskallar!
Ha de

Användarvisningsbild

Re: Uppdrevad 560

anersimyra  
#359565
Brumsten skrev:Ja vad säger man, tänk att det läggs ner så mycket energi på värdelöst vetande!
Om ni tror att sågens prestanda blir högre av era experiment så har ni nog fel.
Det verkar för en fackman att som det ni håller på med drar ett löjets skimmer över
saker som normala människor tycker är självklarheter.
Hur mycket mer tror ni att ni kan prestera med en ombyggd såg, troligen något som inte är mätbart.
Det är nog bättre att äta mera gröt, knäppskallar!
Ha de

En vass kedja och god arbetsteknik är den bästa " trimmningen," gröt är jag uppfödd på och den skiten tål jag inte mera.. :shock: ..skål.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Uppdrevad 560

anersimyra  
#359568
can skrev:Noen som har fått tak i stempelstoppar til 550/560 oppdaget at den gamle hva stempelstopparen Ikkje passa på Dei nye sagene, eller bruker de Ikkje stempelstoppar kanskje.

Stempelstopp.. :?: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Uppdrevad 560

Brumsten  
#359575 Hej, det finns stempelstopper till 550-560, dom är lite knepiga att använda, ska vridas i ett visst läge innan man drar. Vilken jävla benämning på en kolv, stempel, va fan heter då en vanlig stämpel?, tryckebokstavskrivmaskim?
För övrigt håller jag med a-myran, man tröttnar och går på jullitern, hick!.

Avatar Fallback

Re: Sv: Uppdrevad 560

Blivande snickare  
#359580
Brumsten skrev:Hej, det finns stempelstopper till 550-560, dom är lite knepiga att använda, ska vridas i ett visst läge innan man drar. Vilken jävla benämning på en kolv, stempel, va fan heter då en vanlig stämpel?, tryckebokstavskrivmaskim?
För övrigt håller jag med a-myran, man tröttnar och går på jullitern, hick!.

God jul på dig Brumsten å ta försiktigt! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).